The Role of Educational Groups in the Professional Promotion of Primary School Teachers

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Arak

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, College of humanities, Islamic Azad university, Arak

3 University lecturer, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payam Noor University, Tehran

Abstract

One of the missions of educational groups is to improve the knowledge and professional skills of teachers. Therefore, in addition to subject expertise, teachers must also have professional and practical skills. Professional skill is the result of connecting teaching methods with subject knowledge in the context and conditions of students' learning. For this reason, educational groups’ focus on this dimension of teacher competence can play a special role in realizing teachers' competence and improving their professional knowledge. The research method of this article is done in a review form using library studies. This article, using the descriptive method and document study, introduces educational groups, aims and explains the functional dimensions of educational groups and the role of each of them (IT development and new technologies in the form of digital literacy plan, supervision and guidance of group leaders Education has focused on the educational activities of schools, the institutionalization of process-oriented evaluation. This article aims to study the way of holding educational meetings and workshops, implementation of teachers' lesson research plan and students' scientific projects, criticism and analysis of the content of lessons in order to promote the professional growth of primary school teachers. Based on the findings from the analysis of various sources, it is suggested that in the field of effective implementation of the new evaluation approach, special attention should be paid to holding in-service courses with the use of experienced instructors and in the form of workshops.

Keywords


آیین‌نامه گروه‌های آموزشی و تربیتی، (1401) مجموعه قوانین و مقررات کاربردی اداری و استخدامی
اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان. (1401). نمایه عملی گروه‌های آموزشی ابتدایی.
اخوان، مهناز و مهدیه، دوست محمدی. (1389)، بررسی نقش کلاس‌های تولید محتوای الکترونیکی برگزار شده در شیوۀ تدریس معلمان مشمول طرح شهرستان چایپاره، ص6-5.
امیریان، طاهر. (1390). چالش‌های یادگیری حرفه‌ای معلمان ریاضی تازه کاردوره متوسطه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، داشگاه شهید باهنرکرمان.
بخشی, حامد (۱۳۹۳)، نقش فناوری‌های نوین در آموزش و پرورش، اولین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، موسسه آموزش عالی مهر
اروند.
بهرنگی، محمد رضا؛ پیری، موسی (1384)، بررسی عملکرد گروه‌های آموزشی دوره ابتدایی و شیوه‌های بهینه‌‌سازی فعالیت‌های آنان از دیدگاه آموزگاران و کارشناسان در استان آذربایجان غربی، نوشته شده در وبلاگ بشیری (1125)، تاریخ 8 دی ماه 1384.
جیمز، نولان. لیندا،‌ای هوور. (1390). نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم: نظریه و عمل. مترجم: بیژن عبدالهی. چاپ دوم. تهران: آثار معاصر.
درخشان، مسعود؛ خالداری، جمال (1395)، گزارش چالش‌ها و موانع اجرایی ارزشیابی کیفی توصیفی. گزارش شورای راهبری ارزشیابی کیفی توصیفی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان.
ﺳﺮﮐﺎر آراﻧﯽ، ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ. (1387)، درس‌‌پژوهی ﻫﺴﺘﻪ ﺗﺤﻮل درآموزش و پرورش (قسمت دوم)، ﻣﺠﻠﻪ رﺷﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺪرﺳﻪ. دوره ﺷﺸﻢ، فروردین، ﺷﻤﺎره ﻫﻔﺘﻢ، صص 11 - 10.
سرکارآرانی، محمدرضا (1392، 6 اردیبهشت)، درس‌‌پژوهی الگویی برای توانمند‌‌سازی معلمان، همشهری آنلاین.
سلیمی، محمدرضا و شرفی، روح انگیز، (1394). نقش گروه‌های آموزشی در ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی مدارس. اولین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز.
https://civilica.com/doc/460419
سیف اله‌پور، لیلا (1391)، ﺑﺮرﺳﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖ‎ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ‎ای ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز آﻣﻮزﮔﺎران دراﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ، ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ، چاپ نشده، داﻧﺸﮕﺎه اﻟﺰﻫﺮا.
شریفی، اصغر، محمدداوودی، امیرحسین، اسلامیه فاطمه (1391)، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شماره چهارم، تابستان. 1391 نشریه: فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی.
صدیقه شمشیری، محمد بهروزی(1393). ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی با استفاده از شاخصهای ((EPLCs بمنظور ارائه چارچوب ادراکی مناسب، همایش بین‌المللی مدیریت.
قره‌داغی، بهمن (1396)، بازخوردپایانی: راهنمای معلم در تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی(کارنامه) دوره ابتدایی. تهران: زنده‌اندیشان.
کیت.ا.اچسون، مردمیت دامین گال. (1376). نظارت و راهنمایی تعلیماتی. مترجم: محمد رضا بهرنگی. تهران: نشر کمال تربیت.
نیک نفس، سعید و علی‌آبادی خدیجه. (1392)، نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب‌های درسی، مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی، دوره 8، شماره2،شماره پیاپی16، صص 150- 124.
یارمحمدیان، محمد حسین (1386). اصول برنامه‌‌ریزی درسی. تهران: یادواره کتاب، نوبت هجدهم.
یعقوب‌نژاد، ناصر؛ بهرنگی، محمد رضا و زین‌آبادی، حسن رضا. (1394). معلمان تازه کار از والدین چه انتظاراتی دارند؟ یافته‌های یک پژوهش کیفی-کمّی در مدارس ابتدایی تهران. مجلۀ علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. سال 22، دوره ششم، شماره 2. 5-20.