تاثیر رهبری کلاس درس بر آوای دانشجو با نقش میانجی ادراک از شفافیت استاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

10.22091/jrim.2025.12824.1283

چکیده

آوای دانشجو دارای نقشی مهم در بهبود کیفیت یاددهی یادگیری است و شناسایی عوامل موثر بر این مولفه می تواند زمینه بهبود کیفیت آموزش را فراهم سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری کلاس درس بر آوای دانشجو با نقش میانجی ادراک از شفافیت استاد در دانشگاه‌ لرستان و دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد می‌باشد. روش تحقیق در این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی و با رویکرد معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه لرستان و دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد با تعداد ۶۸۷۲ نفر است. روش نمونه گیری طبقه ای و حجم نمونه ‌۳۸۴ نفر می باشد. ابزار گرداوری داده پرسشنامه محقق ساخته رهبری کلاس درس، آوای دانشجو و ادراک از شفافیت استاد بود. یافته‌ها نشان داد که رهبری کلاس درس تاثیر مستقیم و معناداری بر ادراک از شفافیت استاد و اثر غیرمستقیم و معناداری بر آوای دانشجو دارد. هم‌چنین ادراک از شفافیت استاد نیز تاثیر مستقیم و معناداری بر آوای دانشجو دارد. در آخر یافته ها بیانگر این است که ادراک از شفافیت استاد در رابطه ی بین رهبری کلاس درس و آوای دانشجو در دانشگاه لرستان و دانشگاه فرهنگیان خرم‌آباد دارای نقش میانجی می‌باشد ؛ بنابر این رهبری کلاس درس عامل مهمی در اثرگذاری بر آوای دانشجو است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The impact of classroom leadership on student's voice with the mediating perception of transparency of professor

نویسندگان [English]

  • Alireza Mohammadi Dakamvand 1
  • Davud Mirzaeifar 2
  • Iraj Nikpay 3
1 PhD student in Educational administration, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran(Corresponding author)
3 Associate Professor, Faculty of Humanities, Department of Educational Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The student's voice has an important role in improving the quality of teaching and learning, and identifying the factors affecting this component can provide the ground for improving the quality of education.The aim of this study is to investigate the impact of classroom leadership on student's voice with the mediating perception of transparency of professor at Lorestan University and Farhangian University of Khorramabad. The method of research in this study is in terms of practical purpose and terms of data collection method, a description of the correlation type, and with the approach of structural equations. The statistical population of this research is undergraduate students of Lorestan University and Farhangian University of Khorramabad with a number of 6822. The method of class sampling and sample size is 384. The data collection tool was a researcher-made questionnaire of classroom leadership, student voice, and perception of professor transparency. The findings showed that classroom leadership has a direct and significant impact on the perception of transparency of professor and indirect and meaningful effect on student's voice. Also, the perception of the transparency of the professor has a direct and significant impact on the voice of the student. Finally, the findings indicate that the perception of the transparency of the professor in the relationship between classroom leadership and student's voice at Lorestan University and Farhangian University of Khorramabad has a mediator role . The results of the study showed that classroom leadership is an important factor in influencing student's voice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • classroom leadership
  • perception of transparency of professor
  • student'؛ s voice
  • Lorestan University
  • Farhangian University

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 03 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1404