بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس اضطراب خواندن (RAS) در بین دانش‌آموزان ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

3 دانشیار دانشگاه بریتانی غربی، فرانسه

4 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه قم، قم، ایران

10.22091/jrim.2025.12828.1278

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه اضطراب خواندن انجام شد. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های پیمایشی و توسعه ابزار به شمار می‌آید. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه چهارم شهر اصفهان بود. نمونه شامل یک گروه 400 نفری از دانش آموزان پایه چهارم شهر اصفهان سال تحصیلی 1403-1402 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اضطراب خواندن زبورنیک بازبینی شده توسط پیکولوو همکاران پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش‌های تحلیل عاملی و ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS 26 و Amos 26 استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامه از سه عامل تشکیل شده و از شاخص‌های برازش مناسبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن بین 920/0 تا 978/0 نوسان داشت. در نهایت، نسخه فارسی پرسشنامه "اضطراب خواندن"، برای سنجش میزان اضطراب خواندن دانش آموزان ایرانی به زبان مادری، از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the psychometric properties of reading anxiety scale (RAS) among Iranian students

نویسندگان [English]

  • Hossein Ghanaat 1
  • Ezzatolah Ghadampour 2
  • Carole Le Henaff 3
  • Reza Jafari Harandi 4
1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Associate Professor, University of Western Brittany, France.
4 Professor, Educational Sciences Department, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

This research was conducted with the aim of investigating the validity, reliability and factor structure of the reading anxiety questionnaire. The current research plan is among survey research and tool development. The statistical population of the research was all fourth-grade students in Isfahan city. The sample consisted of a group of 400 fourth-grade students from the city of Isfahan during the 2023–2024 academic year, selected through a multi-stage cluster random sampling method. They responded to the Reading Anxiety Questionnaire developed by Zbornik and revised by Piccolo et al..For data analysis, factor analysis methods and Cronbach's alpha coefficient were used using SPSS 26 and Amos 26 software. The results of factor analysis showed that the questionnaire consists of three factors and has good fit indices. Cronbach's alpha coefficients for the whole scale and its dimensions fluctuated between 0.920 and 0.978. Finally, the Persian version of the "reading anxiety" questionnaire had acceptable psychometric properties to measure the level of reading anxiety of Iranian students in their mother tongue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reading anxiety questionnaire
  • reliability
  • validity
  • psychometrics
  • reading