مقایسه تأثیر آموزش مستقیم و آموزش معکوس بر درگیری تحصیلی، هیجان‌های معطوف به تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی تهران ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشیار رشته تکنولوژی وطراحی آموزشی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 دانشیارگروه برنامه ریزی و سنجش و اندازه گیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی ،تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.13066.1299

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر آموزش مستقیم و آموزش معکوس بر درگیری تحصیلی، هیجان‌های معطوف به تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی بود. پژوهش حاضر از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، شبه آزمایشی با دو گروه آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی بودند که از این میان تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی بین دو گروه آزمایشی توزیع شدند. گروه نخست، روش تدریس معکوس را دریافت نمود و گروه دوم با شیوه آموزش مستقیم مورد آموزش قرار گرفت. جهت جمع‌آوری داده‌ها از ابزارهای استاندارد شامل پرسشنامه درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، پرسشنامه هیجان‌های معطوف به تحصیل (پکران و همکاران، 2011) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی (فام و تیلور، 1999) استفاده گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته چند متغیره صورت گرفت. نتایج پژوهش، تفاوت معنادار این دو روش آموزشی را در ارتقای درگیری تحصیلی، هیجان‌های معطوف به تحصیل و پیشرفت تحصیلی نشان داد که تأییدی بر مؤثر بودن روش آموزش معکوس نسبت به روش آموزش مستقیم بود. درنتیجه می‌توان گفت که روش آموزش معکوس می‌تواند موجب افزایش درگیری تحصیلی، هیجان‌های معطوف به تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the impact of Direct Instruction and Flipped Learning on Academic Engagement, Study-related Emotions, and Academic Achievement of university Students

نویسندگان [English]

  • Narges sadat Chavoshi 1
  • Hadi Keramati 2
  • Hasan Rastegarpour 3
  • Masoud Geramipour 4
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, kharazmi University, Tehran, Iran.
2 , Associate Professor of Educational Psychology, Department of Educational Psychology,Faculty of Psychology and Educational Sciences، kharazmi University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of Instructional Design & Technology،Department of Educational Psychology،Faculty of Educational Sciences،, kharazmi University, Tehran, Iran
4 Associate Professor of psychometrics, Department of Curriculum andAssessment and Measurment،Faculty of Psychology and Educational sciences،kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The objective of the present study was to compare the impact of two distinct educational approaches, Direct and Flipped learning, on academic engagement, study-related emotions, and academic achievement among university students. The research design was quasi-experimental methodology with two experimental groups, accompanied by pre-test post-test and follow-up. The statistical population consists of, 30 psychology students were selected through convenience sampling and randomly assigned to two experimental groups. The research instruments included the Academic Engagement Questionnaire by (Reeve 2013), the Study-related Emotions Questionnaire by(Pekrun et al. 2011(, and the Academic Achievement Performance Measurement by(Pham and Taylor1999). Data were analyzed by Multivariate mixed-variance. The results revealed a significant difference between the two educational methods Direct instruction and Flipped learning in enhancing academic engagement and study-related emotions, and academic achievement. Therefore, it can be concluded that Flipped learning methods can lead to increased academic engagement, study-related emotions, and academic achievement among university students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ direct Instruction"؛
  • "؛ flipped learning"؛ academic engagement"؛ study-related emotions"؛
  • "؛ academic achievement"