کاربست خطای عمدی معلم در تدریس درس ریاضی: راهبردی برای تقویت یادگیری و تفکر انتقادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مازندران ساری خیابان امیرمازندرانی، کوجه معلم کلایی. انتهای کوچه بن بست منزل پریچهره.

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان

10.22091/jrim.2025.13244.1314

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش خطای عمدی معلم با رویکرد آشکار بر ارتقای یادگیری ریاضی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بود. این مطالعه با طراحی نیمه‌آزمایشی (طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) و رویکرد آمیخته (کمی-کیفی) انجام شد. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر پایه ششم یک مدرسه دولتی در شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از میان آن‌ها، دو کلاس (هر کدام 32 دانش‌آموز) به‌صورت غیرتصادفی به‌عنوان گروه‌های آزمایش و کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش طی شش جلسه 45 دقیقه‌ای در درس ریاضی تحت آموزش مبتنی بر خطای عمدی با رویکرد آشکار قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل آموزش سنتی دریافت کرد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل آزمون پیشرفت تحصیلی هماهنگ استانی و سیاهه عملکرد محقق‌ساخته بود. داده‌های کمی با آزمون t مستقل و تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و داده‌های کیفی با تحلیل محتوای هدایت‌شده تحلیل شدند. کدهای کیفی بر اساس چارچوب نظری تعریف و به چهار مضمون اصلی (افزایش دقت در یادگیری، تقویت جرئت علمی، مشارکت شناختی و گفت‌وگوی ریاضی، و درونی‌سازی مفاهیم از طریق تحلیل خطاها) سازمان‌دهی شدند، که توسط بازنگری همکار با ضریب کاپا 0.85 تأیید شد. یافته‌ها نشان داد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، بهبود معناداری در نمرات پس‌آزمون (p < 0.001) و عملکرد شناختی داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intentional Teacher Errors in Mathematics Instruction: A Strategy for Enhancing Learning and Critical Thinking

نویسندگان [English]

  • Alireza Badeleh 1
  • Neda Ebrahimi Moghadam, 2
1 Faculty member of Farhangiyan University
2 Department of Educational Administration, Farhangian University
چکیده [English]

This study aimed to examine the effect of the teacher's deliberate error strategy, using an explicit approach, on enhancing sixth-grade students’ mathematics learning and critical thinking. Employing a quasi-experimental design (pretest-posttest with a control group) and a mixed-methods approach (quantitative and qualitative), the research was conducted in a public elementary school in Tehran during the 2024–2025 academic year. The study population included sixth-grade male students, from which two intact classes (each with 32 students) were non-randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received mathematics instruction based on the deliberate error strategy with an explicit focus over six 45-minute sessions, while the control group received traditional instruction. Data collection tools included a standardized academic achievement test and a researcher-developed performance checklist. Quantitative data were analyzed using independent t-tests and ANCOVA, and qualitative data were examined through directed content analysis. The qualitative codes, grounded in a theoretical framework, were organized into four main themes: enhanced accuracy in learning, strengthened scientific risk-taking, cognitive engagement and mathematical dialogue, and internalization of concepts through error analysis. These themes were confirmed through peer review with a Kappa coefficient of 0.85. Findings indicated that the experimental group showed a significant improvement in posttest scores (p < 0.001) and cognitive performance compared to the control group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Deliberate teacher error
  • error-based learning
  • critical thinking
  • mathematics learning
  • elementary education