تاثیر کاربرد هوش مصنوعی و شایستگی‌های دیجیتال بر تعالی سازمانی با نقش میانجی شایستگی‌های کارکنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.13940.1388

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کاربرد هوش مصنوعی و شایستگی‌های دیجیتال بر تعالی سازمانی با نقش میانجی شایستگی‌های کارکنان در استانداری یزد بود. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی استانداری یزد (۲۷۰ نفر) بود که ۱۵۹ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه‌های استاندارد بود و فرضیات پژوهش با تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که کاربرد هوش مصنوعی (262/0=β) و شایستگی‌های دیجیتال (233/0=β) تأثیر مستقیم و معناداری بر تعالی سازمانی دارند. همچنین، شایستگی‌های کارکنان به عنوان متغیر میانجی، این رابطه را تقویت کرد (098/0 و 140/0=β). نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری در توسعه هوش مصنوعی و شایستگی‌های دیجیتال کارکنان می‌تواند به عنوان راهبردی کلیدی برای دستیابی به تعالی سازمانی در نهادهای دولتی مورد توجه قرار گیرد و در این راستا، شایستگی‌های کارکنان نیز به عنوان متغیر واسطه‌ای عمل می‌کند. این مطالعه با ارائه چارچوبی عملی، زمینه را برای سیاست‌گذاران، جهت تحول دیجیتال و بهبود عملکرد سازمانی فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Applying Artificial Intelligence and Digital Competencies on Organizational Excellence with the Mediating Role of Employee Competencies

نویسندگان [English]

  • Marziyeh Dehghanizadeh
  • Mohammad Mehdi Yavari
  • Bibi Mahdieh Dehghani Tafti
Department of Public Administration, Faculty of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study investigates the impact of applying artificial intelligence and digital competencies on organizational excellence, emphasizing the mediating role of employee competencies within the Yazd governorate. This research is applied in purpose and descriptive–correlational in nature and methodology. The statistical population comprised all permanent employees of the Yazd Governorate (N =270), from which 159 individuals were selected using a simple random sampling method. Standardized questionnaires were employed for data collection, and the hypotheses were tested using structural equation modeling. The findings showed that applying artificial intelligence (β = 0.262) and digital competencies (β = 0.233) have a direct and significant impact on organizational excellence. Also, employee competencies as a mediating variable strengthened this relationship (β = 0.098 and β = 0.140). The results of this study indicate that investing in the development of artificial intelligence and digital competencies of employees can be considered as a key strategy for achieving organizational excellence in government institutions, and in this regard, employee competencies also act as a mediating variable. By providing a practical framework, this study provides the ground for policymakers to digital transformation and improve organizational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Applying Artificial Intelligence
  • Digital Competencies
  • Organizational Excellence
  • Employee Competencies
  • Governorate