طراحی و اعتبار یابی بسته آموزشی توانمند سازی مربیان پیش دبستانی و بررسی اثر بخشی آن در رشد اجتماعی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه: یک مطالعه آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران

2 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد زنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان، ایران.

10.22091/jrim.2025.12195.1202

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی مربیان پیش دبستانی و بررسی اثربخشی آن در رشد اجتماعی نوآموزان جهت ورود موفق به مدرسه انجام شد. روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل مربیان خانم شاغل در مراکز پیش دبستانی دخترانه در مناطق 1، 3، 4، 12 و 13 شهر تهران و جامعه آماری بخش کمی نوآموزان دختر مشغول به تحصیل در مراکز پیش دبستانی منطقه 14 شهر تهران در سال‌تحصیلی 1403-1402 بودند. در بخش کیفی ابتدا از 18 نفر از مربیان مراکز پیش دبستانی مصاحبه به عمل آمد و بسته آموزشی تدوین شد. سپس برای اعتباریابی 15 نفر از متخصصان و خبرگان، اعتباریابی بسته آموزشی را با روش‌های نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) والتز و باسل انجام دادند. در بخش کمی نمونه آماری 50 نفر از نوآموزان دختر پیش دبستانی بودند که به روش تصادفی (قرعه‌کشی) انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش بسته آموزشی را در 12جلسه دریافت کرد و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه رشد اجتماعی وایلند استفاده شد. داده‌ها با استفاد از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شد. نتایج اعتباریابی نشان داد که CVI بسته تدوین شده بالاتر از 79/0 و CVR بیشتر 49/0 است، بنابراین اعتبار بسته آموزشی تأیید گردید. نتایج بخش کمی نشان داد آموزش بسته توانمندسازی به طور معناداری بر افزایش رشد اجتماعی نوآموزان پیش دبستانی مؤثر بوده و تأثیر آن ماندگاری داشته است (05/0>p).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the educational package for empowering preschool teachers and investigating its effectiveness in the social development of children to enter school successfully: a mixed study

نویسندگان [English]

  • Maryam Soltani nejad 1
  • Homam Moyedfar 2
  • Fatemeh Nazari 3
1 Islamic azad university zanjan branch
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Zanjan Branch, Zanjan, Iran
چکیده [English]

In this regard, the present study aimed to develop a training package to empower preschool teachers and examine its effectiveness in beginners’ social development for successful entry into school. The research method was mixed (qualitative-quantitative). The statistical population of the qualitative section was the female teachers working in preschool centers in Tehran and the statistical population of the quantitative section was female beginners studying in preschool centers in Tehran in the academic year of 2023-2024. In the qualitative part, 18 female teachers of preschool centers were interviewed and coded by thematic analysis method, and the educational package was extracted. Then, 15 experts were used for the validation of the training package using content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) methods of Waltz and Bassel (1981). In the quantitative part, the statistical sample was 50 preschool female beginners who were randomly selected and replaced into two experimental groups. The experimental group received the training package in 12 sessions and the control group did not receive any intervention. Weyland’s Social Development Questionnaire was used to collect data. The data was analyzed using mixed analysis of variance with repeated measures.The validation results showed that the CVI of the compiled package was higher than 0.79 and the CVR was greater than 0.49, therefore the validity of the educational package was confirmed. The results of the quantitative part showed that the empowerment package education was significantly effective in increasing the social growth of preschool female beginners and its effect was lasting (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • preschool teachers
  • social development
  • preschool beginners
  • mixed method
  • educational contents
  • empowerment

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1404