نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
1) یافتههای پژوهش نشان میدهد که تعداد معلمانی که به اهداف تربیتی در آموزش ریاضی توجه داشتند، بسیار کم بود، آنان در فرآیند پژوهش و با اشاره محقق، بیان کردند که به وجود این هدفها در درس ریاضی معتقد هستند یا نیستند. تقریباً تمامی پیشینه تحقیق نشان میدهد که پژوهشگران حوزه آموزش ریاضی در کشور و خارج از کشور نیز به اهداف آموزشی درس ریاضی بیشتر از اهداف تربیتی توجه نشان دادهاند؛
2) از میان اهدافتربیتی که آزمودنیها به آن اشاره کردند: درک مفهوم عدد، حلمسئله و استدلال ریاضیاتی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داد. بنابراین میتوان گفت: زمینههای موجود برای رسیدن به اهداف ذکر شده نسبت به سایر اهداف بیشتر فراهم شدهاست.
3) در پژوهش حاضر مشخص شد که درک مفهوم عدد اولین اولویت است و برخی هدفهای تربیتی نظیر: تفکر خلاق و تفکر نقاد در نظر گرفته نشده و یا در اولویت قرار نمیگیرند.
4) بیشتر آزمودنیها در رابطه با اندیشمندان علم ریاضیات و دیدگاه هایشان اظهار بیاطلاعی کردند. تعداد آزمودنیهایی که در اینباره صحبت کردند، انگشتشمار بود؛ در حالی که اهمیت مطالعات تطبیقی و بهروزرسانی دانش بر هیچکس پوشیده نیست؛
5) برخی آزمودنیها معتقد بودند: در حالیکه شیوههای فعال و نوین تدریس را میدانند، امکان اجرای آن در کلاس درس مهیا نیست، زیرا برای رسیدن به هر هدفی باید ابتدا مقدمات و امکانات رسیدن به آن هدف فراهم شود. از دید بسیاری از آنها مهمترین چالشهای رسیدن به اهداف تربینی در درس ریاضی عبارت بود از: عدم شایستگی و مهارت حرفهای معلمان، محتوای ناکارآمد کتب درسی، تراکم زیاد دانشآموزان در کلاس، حجم بالای کتاب، بودجهبندی نامناسب و عدم درک برخی مفاهیم انتزاعی ارائه شده که تناسبی با سن دانش آموز ندارد.
6) استفاده از امکانات فضای مجازی و تواناییهای عصر دیجیتال در مبادله اطلاعات و برقراری ارتباطات، مانند آنچه در شبکه آموزشی شاد انجام شد، موضوعی بود که مورد تأکید 6 نفر از آزمودنیها قرار گرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this study is to investigate the extent to which educational goals of teaching Math are achieved from the perspective of elementary school teachers in the city of Qom. This research is qualitative in approach, practical in purpose and descriptive in nature. 30 participants were selected using the purposive sampling method considering the theoretical saturation rule. The data collection tools were a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. The data were analyzed and coded using MAXQDA10 software. The results obtained from the participants' opinions and data analysis show that some educational and training objectives, such as understanding the concept of numbers and mathematical calculations, curiosity, problem-solving, and differences in students' interests and talents, have been addressed in the content of Math education as well as teachers' teaching methods. However, less attention has been paid to such educational goals as the effectiveness of Math education with the needs of society, fostering imagination, critical examination, discovering order and accuracy in the world, moral and spiritual growth, and utilizing the ideas of mathematicians. Participants also addressed the existing problems in Math education, the competence and professional development of teachers, and the use of digital facilities as mentioned in the text.
کلیدواژهها [English]