نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،
چکیده
تازه های تحقیق
بر مبنای بررسی انجام شده از جمله مسائلی که صنعت همواره با آن مواجه بوده است موضوع کیفیت خدمات میباشد. عوامل مختلفی در این رابطه نقش دارند اما مدیران از ارکان این فرایند به شمار میروند. امروزه مدیران ارشد بیشتر از گذشته نیازمند درک عمیقتر از تحولات فناوری، رشد تقاضا برای دریافت خدمات بهتر و تصویری نوین از آینده صنعت میباشند و این بر عهده صنعت است که با برنامهریزی نظاممند در جهت توسعه حرفهای و بالنده سازی آنها تلاش نماید. ایفای نقشهای متنوع و پیچیده مدیران ارشد نیازمند نگاه تازهای است که بدون آموزش و یادگیری مداوم غیر قابل انجام است. مدیران ارشد برای اینکه به تلاشهایشان در بهبود کسب وکاری صنعت قوت ببخشند نیازمند حضور در برنامههای بالنده سازی هستند، اما اغلب از فرصت لازم برای دریافت آموزشهای معنادار (آموزشهای مبتنی بر نیازهای توسعه فردی و راهبردهای کسب وکار) برخوردار نبودهاند و یا به مقدار ناچیزی دریافت کردهاند.
در شرایط حاضر مسأله اصلی صنعت مخابرات ایران این است که مدیریت ارشد در اغلب اوقات ناظر به تحولات بیرونی است و به اثرات متغیرهای درونی کمتر توجه دارد. بررسیها نشان میدهد که رویکرد صنعت حرکت به سمت فنآوری و نوآور شدن است تا با مدیریت بهتر چالشها، امکان بهبود کسب وکار و ایجاد مزیتهای رقابتی را فراهم سازد. این از طریق تغییر الگوهای ذهنی مدیران و بهبود شایستگیهای آنها محقق میشود. براین اساس ضرورت همسوسازی راهبردهای کسبوکار و برنامههای بالندهسازی مدیران ارشد بیشتر از گذشته احساس میشود. وجود رابطه مثبت و معنادار بین این دو، بیانگر اهمیت برنامههای بالندهسازی در بهبود برنامههای کسبوکار است. این اهمیت به اندازهای است که میتوان آن را لازمه درک صحیح و منطقی مدیران از فرایندهای ارائه خدمات و خواستههای جامعه و مشتریان دانست. تمرکز بر همسوسازی برنامههای بالنده سازی مدیران ارشد و مرتبط نمودن آن با برنامههای کسب وکار به عنوان بخشی از راهکارها و اصلاحات آموزشی است که میتواند به اثربخش نمودن برنامههای بالنده سازی مدیران ارشد کمک قابل توجهی نماید.
یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از آن است که همسوسازی برنامههای بالندهسازی مدیران ارشد و راهبردهای کسبوکار میتواند به کاهش هزینههای صنعت مخابرات ایران در ارائه خدمات به مشتریان منجر گردد.
مطابق نتایج همگرایی برنامههای بالندهسازی مدیران ارشد صنعت مخابرات ایران با راهبردهای کسب وکار میتواند منجر به بهبود کیفیت خدمات دهی به مشتریان گردد. همچنین نتایج حاصل بیانگر آن است که همسویی برنامههای بالندهسازی مدیران ارشد و راهبردهای کسبوکار به انعطافپذیری صنعت مخابرات ایران در ارائه خدمات به مشتریان کمک قابلتوجهی نموده است.
همچنین همگرایی برنامههای بالندهسازی مدیران ارشد و راهبردهای کسبوکاری صنعت مخابرات ایران میتواند منجر به بهبود کیفی سرعت ارائه خدمات به مشتریان گردد..
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Structural changes and challenges that societies are facing due to environmental and technological changes make organizations’ managers inevitably find new ways to handle changes. The world in the future is not based on labor, raw materials and energy; rather, it will turn on the axis of knowledge therefore, the value of organizations will depend more than on the abilities and competencies of their managers in the past. The purpose of this research is to investigate the effects of aligning senior managers’ promotion programs and business strategies in improving the competitive capabilities of Iran telecommunications industry.
The research has been done by survey method. The statistical population of the research consists of 67 senior managers of Iran telecommunications industry (board members, line and staff deputies, as well as business center managers). By examining the statistical population and matching the conditions of the managers with the needs of the research, it was observed that some managers do not have the necessary conditions to be members of the sample population, therefore, using the opinions of experts, the characteristics required for the selection of the statistical sample were determined and the conditions of the statistical population was checked with the determined characteristics based on which, 56 people were selected as a statistical sample.
A researcher-made questionnaire was used to collect data. Validation of the questionnaire was done by Cronbach’s alpha, which coefficient was 94/; It shows the coherence of the questions. The structure of the questionnaire was checked by confirmatory factor analysis and also, the validity of the questionnaire was checked by the consensus method of experts. For data analysis, the parametric method of chi de Pearson and V. Kramer was used. The obtained results point to the positive effects of the alignment of the development programs of senior managers and the business strategies of the industry in improving quality, flexibility, costs reduction and increasing the speed of providing services to customers, and it indicates that this convergence improves the competitive capabilities of Iran telecommunication industry.
کلیدواژهها [English]