نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموخته دکتری اقتصاد و مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی- دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم ترییتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز ، تبریز، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
کنکور سراسری در ایران بهویژه در یکی دو دهۀ اخیر، از یک آزمون سنجش شایستگی متقاضان جهت ورود به نظام آموزش عالی فراتر رفته است. تا جاییکه حتی برخی از افراد بر این باورند که کنکور به مثابۀ یک عنصر در انتقال پایگاه اجتماعی افراد (جابجایی و تحرک بیننسلی) عمل میکند و میتواند سرنوشت و مسیر زندگی متقاضیان را تغییر دهد. همین موضوع موجبات سرمایهگذاری خانوادهها در آموزش را بهمنظور عملکرد بهتر، کسب رتبههای بالا و ارتقای منزلت خانوادگی، اجتماعی و سیاسی فراهم آورده است. موضوع مهم در این زمینه این است آزمون سراسری با وجود ارزشمند بودن، به دلیل ماهیت وجودی آن و وجود برخی محدودیتهای ساختاری – کارکردی و ضعف عملکردی در روش و اجرا (نظر و عمل) با مسائل و مشکلاتی مواجه میباشد که ضمن ناکارآمد جلوهدادن آن، باعث آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی متعددی در سطح فردی (افراد) و اجتماعی (جامعه) شده است. لذا این امر نیاز به اصلاح و بازنگری در روش و اجرای این آزمون با بررسی عمیق و رویکردی آسیبشناسانه به همراه ارائه راهکاری در جهت ارتقای کیفیت (ساختاری و کارکردی) نظام سنجش و پذیرش دانشجو، و بهینه فرایند اجرای آن ضروری مینماید. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و احصای مشکلات و آسیبهای فراروی نظام سنجش و پذیرش دانشجو با نگاه کمک به ارتقای اثربخشی و کارایی این نظام صورت گرفته است. یافتههای پژوهش منجر به احصاء 73 خرده مقوله و تشکیل 18 مقوله شد. براساس نتایج پژوهش حاضر، کیفیت پایین نظام سنجش و پذیرش دانشجو و و بدکارکردی و کژکارکردی یا به عبارتی ناکارآمدی آن در کشور به دلیل وجود برخی محدودیتهای ساختاری و محتوایی در ماهیت وجودی آزمون و ضعفهای عملکردی در سطح خرد (دستگاههای اجرایی) و کلان (نظام سیاستگذاری و تصمیمسازی) کشور و همچنین شرایط محیطی و فضای فرهنگی – اجتماعی حاکم بر جامعه میباشد که در قالب آسیبشناسی و عارضهیابی مشکلات حوزۀ سنجش و پذیرش دانشجو شناسایی و ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Due to the dissatisfaction of experts and parents in the past years, the issue of removing or modifying the entrance exam has always been a fundamental issue that has not been implemented until now. The researchers believe that the lack of realization of such an issue is the lack of favorable strategies, and the existence of some issues and problems that can affect the quality and performance of the student evaluation and admission system in the country. In this regard, the current research was conducted with the aim of identifying and quantifying the existing problems and damages in the field of student assessment and admission in the country. The approach of the current research is qualitative, which was done by analyzing previous researches and data from expert centers and semi-structured interviews. The statistical population of the research was the scientific-technical resources related to the subject and the scientific-executive experts in the area of student assessment and admission, which was done using convenience sampling method (library study) and targeted sampling as well as snowball technique. The obtained data and information have been analyzed using the method of content analysis and thematic analysis technique. By analyzing the findings of the research, 73 sub-categories (indicators) and 18 categories (components) were counted, which were confirmed by colleagues using the triangulation method and review technique. Based on the results of the current research, the low quality of the student evaluation and admission system and its poor performance in the country are due to the existence of some structural-functional and content limitations in the nature of this exam, issues as well as problems in the management structure of related executive bodies, the functional weakness of relevant and beneficiary institutions in the country's policy-making and decision-making authorities, and the environmental conditions as well as the cultural-social atmosphere that governs the society. Therefore, it is necessary for policy makers and planners to take the necessary measures to solve the problems and optimize the process of evaluating and accepting students according to the cultural and social context of the country.
کلیدواژهها [English]