مدل‌‌یابی معادلات ساختاری اُمید تحصیلی براساس هویت تحصیلی و هیجان تحصیلی با میانجی‌‌گری درگیری تحصیلی در دانش‌‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مدل‌‌سازی معادلات ساختاری اُمید تحصیلی براساس هویت تحصیلی و هیجان تحصیلی با نقش میانجی‌ درگیری تحصیلی در دانش‌‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر قم انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - همبستگی و مبتنی بر مدل‌‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه‌‌ی آماری این پژوهش را دانش‌‌آموزان دختر مقطع متوسطه‌‌ی دوم شهر قم تشکیل می‌‌داد. حجم نمونه شامل 400 نفر بود که به شیوه نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای چندمرحله‌‌ای و براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده و به پرسش‌‌نامه‌‌های منزلت‌‌های هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، هیجان تحصیلی پکران (2005)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و امید تحصیلی سهرابی و سامانی (2011) پاسخ دادند. کلیه‌‌ی تحلیل‌‌های آماری در سطح خطای 05/0 و با کمک نرم‌‌افزار 23 Amos انجام شد. یافته‌‌ها بیانگر تأثیر مثبت و معنادار هویت تحصیلی بر امید تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم با میانجی‌‌گری درگیری تحصیلی بود. امّا تأثیر معناداری میان هیجان تحصیلی و امید تحصیلی به صورت مستقیم و همچنین با میانجی‌‌گری درگیری تحصیلی یافت نشد. بنابراین می‌توان با برنامه‌‌ریزی در راستای ارتقای اُمید به آینده‌‌ی تحصیلی و بهبود عملکرد تحصیلی با درگیری تحصیلی و شکل‌‌گیری هویت دانش‌‌آموزان بهره برد.

تازه های تحقیق

پژوهش حاضر با هدف مدل‌‌سازی معادلات ساختاری اُمید تحصیلی براساس هویت تحصیلی و هیجان تحصیلی با نقش میانجی‌ درگیری تحصیلی در دانش‌‌آموزان انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که هویت تحصیلی، هم به صورت مستتقیم و هم با میانجی‌‌گری درگیری تحصیلی بر اُمید تحصیلی اثر مثبت و معنادار دارد. در نتیجه‌‌ی پژوهش حاضر رابطه‌‌ی معناداری میان هیجان تحصیلی و اُمید تحصیلی از طریق درگیری تحصیلی یافت نشد؛ لذا برای رسیدن به نتایج دقیق‌‌تر، پژوهش‌‌های بیشتری نیاز است. همچنین نتیجه دیگر پژوهش آن است که هویت تحصیلی موفق بر درگیری تحصیلی تأثیر مستقیم دارد. درک هویت تحصیلی به عنوان آخرین مرحله‌‌ی شکل‌‌گیری هویت و ایجاد کننده تعهد به مجموعه‌‌ای از ارزش‌‌های تحصیلی می‌‌شود. به عبارتی دیگر، دانش‌‌آموزانی که دارای هویت تحصیلی موفق هستند؛ به علت تعهد به ارزش‌‌ها و اهداف تحصیلی، درگیری تحصیلی بیشتری پیدا می‌‌کنند.

نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که هیجان تحصیلی بر درگیری تحصیلی تأثیر مستقیم دارد. درگیری تحصیلی نیز بر اُمید تحصیلی تأثیر مستقیم دارد. رفتارهای مثبت دانش‌آموزان، پرداختن به تکالیف درسی، کمک‌‌طلبی هنگام مواجه‌شدن با مشکل در حین انجام تکالیف درسی، تلاش و پایداری (درگیری رفتاری)، ارتباط عاطفی دانش‌‌آموز با مدرسه و کارکنان آن، علاقه به مدرسه، وجود عاطفه‌‌ی مثبت و فقدان عاطفه‌‌ی منفی نظیر نااُمیدی، اضطراب و خشم هنگام انجام تکالیف درسی و یادگیری (درگیری عاطفی)، مشارکت سازنده‌‌ی دانش‌‌آموز در جریان آموزش و هدف‌‌گذاری توسط دانش‌‌آموز و همچنین پیشرفت تحصیلی دانش‌‌آموزان می‌‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Equation Modeling of Academic Hope Model based on Academic Identity and Academic Excitement: The Mediating Role of Academic Engagement in Students

نویسندگان [English]

  • Sohrab Abdi Zarrin 1
  • Maryam Badavar 2
1 Associate professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
2 M.A. in Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of modeling the structural equations of academic hope based on academic identity and academic excitement with the mediating role of academic engagement among  female senior high school students of Qom city. This research was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method; it was also based on structural equation modeling. The sampling method  used in this study was multi-stage cluster one. The sample size of the study was 400 students which was decided based on the Krejcie and Morgan table. In this study, Academic Identity Status Questionnaire (Was and Isaacson, 2008), Academic Excitement Questionnaire (Pekrun, 2005), Academic Engagement Questionnaire (Reeve, 2013), and Academic Hope Scale (Sohrabi & Samani, 2011) were used. All statistical analyses were performed using Amos-23 software. The findings indicated a positive and significant effect of academic identity on academic hope directly. Also, the effect of academic identity on academic hope mediated by academic engagement was indirectly indicated. The findings also showed an insignificant effect of academic excitement on academic hope directly as well as its insignificant effect on academic hope mediated by academic engagement was also indicated. Therefore, proper planning to improve academic hope and academic performance can help students benefit from academic engagement and identity formation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic identity
  • academic excitement
  • academic engagement
  • academic hope
بارانی، حمید؛ راه‌‌پیما، سمیرا و خرمایی، فرهاد (1398). رابطه‌‌ی امید به تحصیل و تحصیل‌‌گریزی: نقش واسطه‌‌ای خودنظم‌‌جویی تحصیلی. روان‌‌شناسی تحولی: روان‌‌شناسی ایرانی، 11(59)، .323-335
بردبار، مریم و یوسفی، فریده (1395). نقش واسطه‌‌ای فرایندهای نظام خود و هیجان‌‌های تحصیلی در رابطه‌‌ی بین محیط حامی خودپیروی و درگیری تحصیلی. فصلنامه‌‌ی روان‌‌شناسی تحولی: روان‌‌شناسان ایرانی، 13 (49)، 13- 28.
پناهنده، عباس؛ داودی، حسین؛ تقوایی، داوود؛ عبدی زرین، سهراب (1401). طراحی مدل عملکرد تحصیلی و موفقیت تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری و مهارتهای فراشناختی خواندن با میانجیگری اشتیاق تحصیلی دانش‌‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 23، 3، 248-232. 
جباری دانشور، انسیه (1396). بررسی رابطه بین هویت تحصیلی و جهت‌‌گیری هدفی با درگیری شناختی دانشجویان. مجموعه مقالات اولین کنگره دوسالانه تازه‌‌های روان‌‌شناسی و علوم رفتاری.
جعفری، زهرا وعبدی زرین، سهراب(1400). رابطه‌‌ی اشتیاق تحصیلی، هویت تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌‌آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،18(44،)122-103.
جلیلی، ذکیه (1395). پیش‌‌بینی خودتنظیمی یادگیری براساسِ هویت تحصیلی و هیجان‌‌های تحصیلی در دانش‌‌آموزان دختر دوره‌‌ی اوّل متوسطه‌‌ی شهر سبزوار. پایان‌‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
حجازی، الهه؛ امانی، حبیب و یزدانی، محمد جواد (1390). ارزیابی ویژگی‌‌های روان‌‌سنجی پرسشنامه‌‌ی منزلت‌‌های هویت تحصیلی در دانش‌‌آموزان ایرانی. مجله‌‌ی روش‌‌ها و مدل‌‌های روان‌‌شناختی، 2(5)، .1-15
حسام‌‌پور، فاطمه (1395). رابطه‌‌ امید و شادکامی با سرزندگی تحصیلی دانش‌‌آموزان مقطع متوسطه با نقش واسطه‌‌ای خودکارآمدی تحصیلی. پایان‌‌نامه‌‌ دانشگاه کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان.
ربانی، زینب؛ طالع‌‌پسند، سیاوش؛ رحیمیان بوگر، اسحاق و محمدی‌‌فر، محمدعلی (1396). رابطه‌‌ی بافت اجتماعی کلاس با درگیری تحصیلی: نقش واسطه‌‌ای فرایندهای نظام خود، انگیزش و هیجان‌‌های تحصیلی. روان‌‌شناسی تحولی: روان‌‌شناسان ایرانی، 14(53)، 37 -51.
زنگی‌‌آبادی، معصومه؛ صادقی، مسعود و قدم‌‌پور، عزت‌‌اله. (1397). اثربخشی آموزش راهبردهای پردازش هیجان‌‌مدار بر هیجان تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌‌آموزان دختر دوره‌‌ی دوم متوسطه شهر کرمان. مجله‌‌ی علوم روان‌‌شناختی، 17، 67، .399-406 
سماوی، سیدعبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم و جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه‌‌ی درگیری‌‌های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌‌آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. دوفصلنامه‌‌ی راهبردهای شناختی در یادگیری، سال 4(7)، 71 - 92.
شیوندی چلیچه، کامران؛ درتاج، فریبرز؛ فرخی، نورعلی و ابراهیمی قوام، صغری (1396). مدل‌‌یابی پیشرفت تحصیلی ریاضی برمبنای ارزش تکلیف، درگیری شناختی، هیجان‌‌های پیشرفت و خودنظم‌‌جویی تحصیلی. فصلنامه‌‌ فرهنگ مشاوره و روان‌‌درمانی، 8 (30)، 1- 24.
عاشقی، علی‌‌رضا (1396). بررسی رابطه‌‌ی ساختارهای سبک‌‌های یادگیری، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانش‌‌آموزان دبیرستانی. پایان‌‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی.
عبدی زرین، سهراب؛ شریفیانا، سعیده؛ اکبرزاده، مهدی (1398). رشد مسیر شغلی مبتنی بر اُمید و اهمال‌‌کاری تحصیلی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 11(40)، 136-115.
غلامی‌‌پور، مژگان؛ توحیدی، افسانه و عسکرزاده، قاسم (1398). امید تحصیلی با پیشرفت و انگیزه تحصیلی با نقش واسطه‌‌ای خوش‌‌بینی تحصیلی دانش‌‌آموزان دختر متأهل. آموزش در علوم انتظامی،  6 (21)، 145-172.
 فرهادی، علی؛ قدم‌‌پور، عزت‌‌الله و خلیلی گشنیگانی، زهرا (1395). پیش‌‌بینی سرزندگی تحصیلی براساسِ درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9، ‌‌4، 260 -265.
کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین و فرزاد، ولی‌‌الله (1394). رابطه‌‌ی متغیّرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه: نقش نیازهای روان‌‌شناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجان‌‌های تحصیلی. فصلنامه‌‌ پژوهش در سلامت روان‌‌شناختی، 1، .10-25
کدیور، پروین. (1392). روان‌‌شناسی تربیتی، تهران: سمت.
کردافشاری، فاطمه (1391). بررسی درگیری تحصیلی دانش‌‌آموزان سال سوم دبیرستان براساسِ ترجیح سبک تدریس آنان. پایان‌‌نامه‌‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.
گزیدری، ابراهیم؛ غلامعلی‌‌لواسانی، مسعود و اژه‌‌ای، جواد (1394). رابطه‌‌ی هویت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با اهمال‌‌کاری تحصیلی در میان دانش‌‌آموزان. مجله‌‌ی روان‌‌شناسی، 19(4)، 346-362.  
محمدی، محمدمهدی و پورصابری، رقیه (1395). خودتنظیمی تحصیلی نوجوانان مبتلا به سرطان و ارتباط آن با سبک‌‌های هویت: سال تحصیلی 1395-1394. مجله‌‌ی دانشکده‌‌ی پرستاری و مامایی ارومیه، 12، 982 -989.
مهنا، سعید؛ طالع‌‌پسند، سیاوش و رستمی، شهلا (1399). هویت تحصیلی، انگیزش درونی و خودکارآمدی به‌‌عنوان پیش‌‌بینی کننده‌‌های درگیری شناختی عمیق. فصلنامه‌‌ی پژوهش در نظام‌‌های آموزشی، 48، .7-22
نیکدل، فریبرز؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی‌‌اله؛ عرب‌‌زاده، مهدی و کاوسیان، جواد (1392). بررسی رابطه نقش واسطه‌‌ای هیجان‌‌های تحصیلی در ارتباط بین اهداف پیشرفت و راهبردهای خودگردانی یادگیری، مجله‌‌ی مطالعات آموزش و یادگیری، 5(2)، 113-136.
وکیلی، سمیرا؛ نقش، زهرا و رمضانی خمسی، زهرا (1397). نقش واسطه‌‌گری درگیری تحصیلی در رابطه‌‌ی بین هیجان تحصیلی و پیشرفت، پژوهش در نظام‌‌های آموزشی، 12، 615 -627.
Abdi Zarin, S., Sharifiana, S. & Akbarzadeh, M. (2018). Career path growth based on hope and academic procrastination. Quarterly Journal of Career and Organizational Counseling, 11(40), 115-136. [In Persian]
Appleton, J. J., Christenson, S. L. & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the schools, 45 (5), 369 -386.
Asheghi, A. R. (2016). Investigating the relationship between the structures of learning styles, academic motivation and academic engagement with academic performance in high school students [Master's thesis, Kharazmi University]. Tehran. [In Persian]
Ashnani, E. M. & Mostolizade, Z. (2014). The role of school factors in strengthen vitality and happiness (mirthfulness) of Isfahan primary school students. Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, 3 (12), 232.
Atik, G., & Atik, Z. E. (2017). Predicting hope levels of high school students: The role of academic self‐efficacy and problem solving. Education and Science, 42, 157–169.
Bakadorova, O., Lazarides, R. & Raufelder, D. (2020). Effects of social and individual school self-concepts on school engagement during adolescence. European Journal of Psychology of Education, 35(1), 73-91.
Barani, H. R., Rahpeima, S., & Khormaee, F. (2019). The Relationship between academic hope and academic avoidance: The mediating role of academic self-regulation. Journal of Developmental Psychology(Iranian Psychologists) ,11(59), 323-335. [In Persian]
Bernardo, A. B. I., Yeung, S. S., Resurreccion, K. F., Resurrección, R. R. & Khan, A. (2018). External locus‐of‐hope, well‐being, and coping of students: A cross‐cultural examination within Asia. Psychology in the Schools, 55, 908–923.
Bhansali, A. & Sharma, M. D. (2020). The Achievement Emotions Questionnaire: Validation and Implementation for Undergraduate Physics Practical’s. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education (formerly CAL-laborate International), 27(9), 34-46.
Bordbar, M., & Yousefi, F. (2016). The Mediation Roles of Self-System Processes and Academic Emotions in Relationship between Autonomy Supportive Environment and Academic Engagement. Journal of Developmental Psychology(Iranian Psychologists), 13(49), 13-28. [In Persian]
Chen, J., Huebner, E. S. & Tian, L. (2020). Longitudinal relations between hope and academic achievement in elementary school students: Behavioral engagement as a mediator. Learning and Individual Differences, 78, 101-124. 
Cheon, S. H., Reeve, J & Vansteenkiste, M. (2020). When teachers learn how to provide classroom structure in an autonomy supportive way: Benefits to teachers and their students. Teaching and Teacher Education, 90, 103-114.
Chorba, K., Was, C. A. & Issacsson, R. M. (2012). Individual differences in academic identity and self-handicapping in undergraduate college students. Individual Differences Research, 10(2), 60-68. 
Demirci, i. (2020). School Engagement and Well-Being in Adolescents: Mediating Roles of Hope and Social Competence. Child Indicators Research, 13, 1573-1595.
Dong, Y. & Liu, S. (2020). An investigation into students’ agentic engagement in online english listening learning. Journal of Language Teaching and Research, 11(3): 409-417.
Eccles, J. S., Lord, S. & Midgley, C. (1991). What are we doing to early adolescents? The impact of educational contexts on early adolescents American. Journal of Education, 99, 521-542.
Faisal, R. (2020). A Critical Autoethnography of a Post-Brown Principal’s Effort to Develop African American Students’ Academic Identity and Achievement Orientation. College of Education, Health & Human Services, University of Michigan-Dearborn.
Farhadi, A., Ghadampour, E. & Khalili Geshnigani, Z. (2016). Predicting academic buoyancy based on cognitive, motivational and behavioral involvement among students of Lorestan University of Medical Sciences. Scientific Journal of Educional Strategies in Medical Sciences, 9(4), 260-265. [In Persian]
Finn, J. D. (1998). Parental engagement that makes difference. Educational Leadership, 55 (8), 20 -24.
Gallagher, M. W., Marques, S. C. & Lopez, S. J. (2017). Hope and the academic trajectory of college students. Journal of Happiness Studies, 18, 341–352.
Gazidari, E. Gholam-Ali Lavasani, M., & Ejheei, J. (2014). The relationship between academic identity and self-regulated learning strategies with academic procrastination among students. Journal of Psychology, 19(4), 346-362. [In Persian]
Gholamipour, M. Tohidi, A. & Askarzadeh, Gh. (2018). Academic hope with progress and academic motivation with the mediating role of academic optimism of married female students. Journal of Training in Police Sciences, 6(21), 145-172. [In Persian]
Gonzalez, A., Carrera Fernandez, M. V. & Paoloni, P. V. (2017). Hope and anxiety in physics class: exploring their motivational antecedents and influence on metacognitive and performance. Journal of research in science teaching, 54 (5), 558 -585.
Hesampour, F. (2015). The relationship of hope, happiness and the academic vitality of secondary school students with the mediating role of academic self-efficacy [Master's thesis, Kashan University]. Kashan. [In Persian]
Hejazi, E., Amani, H. & Yazdani, M. J. (2011). Evaluation of the psychometric characteristics of the academic identity questionnaire in Iranian students. Journal of Psychological Methods and Models, 2(5), 1-15. [In Persian]
Hou, A. (2015). A Study on the Relationships among High School Students’ Ego Identity, Academic Motivation and Academic Performance [Unpublished master’s thesis, NSYSU university]. Taiwan.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal20(2), 195-204.
Jabari Daneshvar, A. (2016). Investigating the relationship between academic identity and goal orientation with students' cognitive involvement. First Biennial Congress of Psychology and Behavioral Science Updates, Tabriz.[In Persian]
Jafari, Z. & Abdi Zarrin, S. (2021). The relationship between academic enthusiasm, academic identity and academic persistence with students' academic adjustment. Journal of Educational Psychology Studies, 18(44), 103-122. [In Persian]
Jalili, Z. (2015). Prediction of self-regulation of learning based on academic identity and academic emotions in female students of the first year of high school in Sabzevar city [Master's thesis, Allameh Tabatabaei University]. Tehran. [In Persian]
José Manuel, T., Melchor, G., Sylvia, G. & Miosotis, H. (2019). The effects of self‐efficacy, hope, and engagement on the academic achievement of secondary education in the Dominican Republic. Psychology in the Schools, 57, 2, 191-203.
Kadivar, P. (2012). Educational psychology. Samt Publication. [In Persian]
Kavousian, J., Kadivar, P. & Farzad, V. (2012). The relationship between environmental and academic variables and school well-being: the role of psychological needs, motivational self-regulation and academic emotions. Journal of Research in Psychological Health, 6(1), 10-25. [In Persian]
Kikha, F. (2015). Investigating the relationship between identity style and religiosity with the hope of secondary school girls in Kalaleh city. The third international conference on modern researches in management, economics and humanities, Batumi, Georgia.
King, R. B., McInerney, D. M., Ganotice, F. A. & Villarosa, J. B. (2015). Positive affect catalyzes academic engagement: cross-sectional, longitudinal, and experimental evidence. Learning and Individual Differences, 39, 64-72.
Kordafshari, F. (2011). Examining the academic engagement of third year high school students based on their teaching style preference [Master's thesis, Ferdowsi University].Mashhad. [In Persian]
Lannegrand-Willems, L. & Bosma, H. A. (2006). Identity development -in- context: The school as an important context for identity development. Journal of Theory and Research, 6 (1), 85- 113.
Li, L., Chen, X., & Li, H. (2020). Bullying victimization, school belonging, academic engagement and achievement in adolescents in rural China: A serial mediation model. Children and Youth Services Review, 113, 104946.
Lindfors, P., Minkkinen, J., Rimpelä, A & Hotulainen, R. (2018). Family and school social capital, school burnout and academic achievement: A multilevel longitudinal analysis among Finnish pupils. International Journal of Adolescence and Youth, 23(3), 368–381.
Linnenbrink – Garcia, L. & Pekrun, R. (2012). Academic emotions and student engagement. In S. Christenson, A. L., Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 421- 439). Springer.
Luyckx, k., Goossens, L., Soenens, B. & Beyers, W. (2006). Unpacking commitment and exploration: Preliminary validation of an integrative model of late adolescent identity formation. Journal of Adolescence, 29, 361- 378.
Mohanna, S. Talee-pasand, S. & Rostami, Sh. (2019). Academic identity, intrinsic motivation and self-efficacy as predictors of deep cognitive engagement. Journal of Research in Educational Systems, 14(48), 7-22. [In Persian]
Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3(5), 551-558.
Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: patterns in elementary, middle and high school years. American Educational Research Journal, 37(1), 153-184.
Marques, S. C., Gallagher, M. W. & Lopez, S. J. (2017). Hope- and academic-related outcomes: A meta-analysis. School Mental Health, 9, 250–262.
Mathilde, V. (2020). Hope as a generative force: a form of hope to be nurtured by academic institutions to foster proactive engagement among university students. In Master Thesis Series in Environmental Studies and Sustainability Science MESM02 20201, Lund University Centre for Sustainability Studies.
Mohammadi, M. M. & Poursaberi, R. (2017). "Academic self-regulation of adolescents with cancer and its relationship with identity styles: academic year of 2014-2015." Nursing and Midwifery Journal, 14(12), 982-989. [In Persian]
Nikdel, F., Kadivar, P., Farzad, V., Arabzadeh, M. & Kavousian, J. (2012). Investigating the mediating role of academic emotions in the relationship between achievement goals and self-directed learning strategies. Journal of Teaching and Learning Studies, 5(2), 113-136. [In Persian]
Ozyilmaz, A. (2019). Hope and human capital enhance job engagement to improve workplace outcomes. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 93(1) , 187-214. 
Panahandeh, A. Davodi, H., Taghvaei, D. & Abdi Zarrin, S. (2022). Structural equation model of academic performance and academic success based on learning styles and metacognitive skills of reading by mediating role of academic engagement among male students in secondary schools. Knowledge & Research in Applied Psychology, 23(3), 232-248. [In Persian]
Pekrun, R. (2000). A social-cognitive, control-value theory of achievement emotion. Inj. Hechhavsen (Ed.), motivational psychology of human development: developing motivation and motivating development(pp. 143-163). Elsevier science.
Pekrun, R., Goetz, T. & Perry, R. P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). User’s manual. Munich, Germany: department of psychology, university of munich.
Pekrun, R. & Schutz, P. A. (2007). Emotion in Education. San Diego, CA: Academic Press.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315- 341.
Pekrun, R. (2017). Emotion and achievement during adolescence, Child Development Perspective, 11(3), 215 - 221.
Pekrun, R., Elliot, A. J. & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101 (1), 115 - 135.
Pineda-Báez, C., Manzuoli, C. H. & Sánchez, A. V. (2019). Supporting student cognitive and agentic engagement: Students’ voices. International Journal of Educational Research, 96, 81 -90.
Pittman, A. M. (2019). Finding hope: Exploring the relationships among the Academic Hope Scale, the Appreciative Advising Inventory, and Grade Point Average in a college student population. [Unpublished doctoral dissertation, Florida Gulf Coast University]. Florida.
Putwain, D. W., Schmitz, E. A., Wood, P. & Pekrun, R. (2020). The role of achievement emotions in primary school mathematics: Control–value antecedents and achievement outcomes. British Journal of Educational Psychology, 91(1), 1-21.
Rabbani, Z., Talee-pasand S., Rahimian Bogar, I. & Mohammadi-Far, M. A. (2016). The relationship between the social context of the classroom and academic engagement: the mediating role of self-system processes, academic motivation and emotions. Journal of Developmental Psychology(Iranian Psychologists), 14(53), 37-51. [In Persian]
Rand, K. L. (2018). Hope, self‐efficacy, and optimism: Conceptual and empirical differences. In M. W. Gallagher, & S. J. Lopez (Eds.), The Oxford handbook of hope (pp. 45–58). Oxford University Press.
Reeve, J & Shin, S. H. (2020). How teachers can support students’ agentic engagement. Theory into Practice, 59(2), 150-161.
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579- 595.
Reeve, J., Cheon, S. H. & Jang, H. (2020). How and why students make academic progress: Reconceptualizing the student engagement construct to increase its explanatory power. Contemporary Educational Psychology, 1(1): 1-10.
Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S. & Barch, J. (2004). Enhancing student’s engagement by increasing teachers’ autonomy support. Motivation and Emotion, 28 (2), 147 – 169.
Roeser, R. W. & Lau, S. (2002). On academic identity formation in middle school setting during early adolescence. In T. M. Brinthaupt & R. P. lipka (Eds.), Understanding early adolescent self and identity: Applications and interventions (pp. 91-131). State University of NewYork Press.
Samavi, S. A., Ebrahimi, K. & Javadan, M. (2015). Examining the Relationship between Academic Engagements, Self-efficacy and Academic Motivation with Academic Achievement among High School Students in Bandar Abbas. Cognitive Strategies in Learning, 4(7), 71-92. [In Persian]   
Schraml, K., Perski, A., Grossi, G. & Simonsson- Sarnecki, M. (2011). Stress symptoms among adolescents: The role of subjective psychosocial conditions, lifestyle, and self -esteem. Journal of adolescence, 34 (5), 987- 996.
Schukajlow, S., Krug, A. & Rakoczy, K. (2015). Effects of prompting multiple solutions for modelling problems on students’ performance, educational studies in mathematics, 89(3), 393-417. 
Shivandi Cheliche, K., Dortaj, F. Farrokhi, N. A. & Ebrahimi Qavam, S. (2016). Modeling mathematical academic progress based on task value, cognitive engagement, emotions of progress and academic self-regulation. Counseling Culture and Psychotherapy, 8(30),1-24. [In Persian]
Snyder, C. R., Rand, K. L. & Sigmon, D. R. (2002). Hope theory. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology. Oxford University Press.
Storlie, C. A. & Toomey, R. B. (2020). Facets of career development in a new immigrant destination: Exploring the associations among school climate, belief in self, school engagement, and academic achievement. Journal of Career Development, 47(1), 44-58.
Sohrabi Shegefti, N. & Samani, S. (2011). Psychometric properties of the academic hope scale: Persian form. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1133-1136.
Trautwein, U., Koller, O., Schmit, Z. & Baumert, J. (2002). Do homework assignments enhance achievement? Amultilevevel analysis In7 grade mathematics. Contemporary Educational Psychology, 27(1), 26 -50.
Tuominen-Soini, H. & Salmela -Aro, K. (2014). School work engagement and burnout among finished high school students and young adults: profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental Psychology, 50 (3), 649.
Vakili, S., Naghsh, Z. & Ramezani Khamsi, Z. (2017). The mediating role of academic engagement in the relationship between academic excitement and achievement. Journal of Research in Educational Systems, 12, 615-627. [In Persian]
Van Rooij, E. C. M., Jansen, E. P. W. A., & Van de Grift, W. J. C. M. (2017). Secondary school students’ engagement profiles and their relationship with academic adjustment and achievement in university, Learning and Individual Differences, 54, 9-19.
Wang, J., Zhean, R., Deliu, R., Ding, Y., Liu, Y. & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic self-efficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent student, Learning and Individual Differences, 54, 210-216.
Wang, M. T. & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47 (3), 633 -662.
Was, C. A. & Isaacson, R. M. (2008). The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education, 18(3), 94-105.
Was, C. A., Harthy, I. A., Oden, M. S. & Isaacson, R. M. (2009). Academic identity status and relationship to achievement goal orientation. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 7(2), 627- 652.
Yang, Q., Tian, L., Huebner, E. S., & Zhu, X. (2019). Relations among academic achievement, self-esteem and subjective well-being in school among elementary school students: A longitudinal mediation model. School Psychology Quarterly, 34(3), 328–340.
Zangi Abadi, M., Sadegi, M. & Ghadampour, E. (2018). The effect of teaching emotional processing strategies on academic emotion and academic self-efficacy among high school female students in Kerman. Journal of Psychological Science, 17(67),399-406. [In Persian]
Zipory, O. (2020). For an education with no hope. Journal of Philosophy of Education, 55(2), 383-396.