نیازهای آموزشی مربیان پیش‌‌دبستانی آموزش و پرورش به‌منظور طراحی دوره‌‌های آموزشی ضمن‌خدمت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد برنامه‌ر یزی درسی، گروه برنامه‌ر یزی درسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار گروه برنامه‌ر یزی درسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

10.22091/jrim.2024.10855.1079

چکیده

در پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی نیازهای آموزشی مربیان پیش‌‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم در سال تحصیلی 99-98 به منظور طراحی دوره‌‌های آموزشی ضمن‌خدمت»، مجموعاً هشت سؤال پژوهشی، بررسی شد. روش پژوهش، توصیفی بوده که در خلال آن از مطالعۀ اسنادی و پیمایش، استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ مربیان پیش‌‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم با تعداد بالغ بر 400 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه با اطمینان 95 درصد، 196 نفر محاسبه شد و با روش طبقه‌ای تصادفی از بین مربیان پیش‌‌دبستانی شهر قم انتخاب شده‌‌اند. داده‌‌های حاصل از ابزارهای پژوهش به دو شیوۀ توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده‌‌اند. نتایج نشان داد؛ نیازهای آموزشی مورد بررسی مربیان پیش‌‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم درزمینۀ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکان پیش‌‌دبستانی، ساخت ابزار آموزشی ساده، آموزش محتوای برنامه درسی پیش از دبستان، ملاحظات شغلی مربی پیش‌دبستانی، ملاحظات شغلی مدیریت داخلی و سرپرستی قسمت‌های مختلف مراکز پیش از دبستان، ملاحظات شغلی دستیاری مشاوران و روان‌شناسان مراکز پیش‌دبستانی و درزمینۀ ملاحظات شغلی کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی کودکان در حد متوسط به بالا، معنادار است. رتبه‌بندی بین انواع نیازهای هفت‌گانه مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم به ترتیب اولویت شامل: درزمینۀ آموزش محتوای برنامه درسی پیش از دبستان به کودکان پیش‌دبستانی، درزمینۀ ملاحظات شغلی مربی پیش‌دبستانی، درزمینۀ ملاحظات شغلی دستیاری مشاوران و روان‌شناسان مراکز پیش‌دبستانی جهت رفع مشکلات خاص کودکان، درزمینۀ ملاحظات شغلی مدیریت داخلی و سرپرستی قسمت‌های مختلف مراکز پیش از دبستان، درزمینۀ اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکان پیش دبستانی، درزمینۀ ساخت ابزار آموزشی ساده برای کودکان پیش‌دبستانی و درزمینۀ ملاحظات شغلی کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی کودکان می‌باشد.

تازه های تحقیق

ارائه آموزش و پرورشی با کیفیت در دورة پیش از دبستان می‌تواند بسترساز تربیت و تعالی همه‌­جانبه نسل آینده‌­ساز کشور باشد. براین‌اساس، ضروری است مربیان پیش‌­دبستانی شناخت کافی از آموزش مهارت­‌هایی که می­توان با شروع مناسب در جهت پرورش شهروندانی توانمند و افرادی مؤثّر در جامعه گام بردارند، داشته ­باشند و این مهم جز با آموزش­‌های ضمن­‌خدمت مربیان حاصل نمی‌گردد. لذا در پژوهش حاضر،‌ پیرامون بررسی نیازهای آموزشی مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم در سال تحصیلی 99-98 به منظور طراحی دوره‌­های آموزشی ضمن­‌خدمت، هفت سؤال مطرح شده که از دیدگاه مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم بررسی گردیده و یک سؤال  برای رتبه‌بندی بین انواع نیازهای هفت‌گانه مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم، در نظر گرفته شده است. 

رتبه‌بندی نیازهای هفت‌گانه مربیان پیش‌دبستانی آموزش و پرورش شهر قم به ترتیب اولویت شامل موارد زیر است:

  1. درزمینة آموزش محتوای برنامه درسی پیش از دبستان به کودکان پیش‌دبستانی؛
  2. درزمینة ملاحظات شغلی مربی پیش‌دبستانی (پیش1 و پیش2)؛
  3. درزمینة ملاحظات شغلی دستیاری مشاوران و روان‌شناسان مراکز پیش‌دبستانی جهت رفع مشکلات خاص کودکان؛
  4. درزمینة ملاحظات شغلی مدیریت داخلی و سرپرستی قسمت‌های مختلف مراکز پیش از دبستان؛
  5. درزمینة اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکان پیش دبستانی؛
  6. درزمینة ساخت ابزار آموزشی ساده برای کودکان پیش‌دبستانی؛
  7. درزمینة ملاحظات شغلی کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی کودکان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational Needs of Preschool Educators to Design In-service Training Courses

نویسندگان [English]

  • Narjes Hajimahdi 1
  • Mahdi Sobhani Nejad 2
1 M.A. in Curriculum Planning, Department of Curriculum Planning, Shahed University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Curriculum Planning, Shahed University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In the current research, under the title of "investigation of the educational needs of preschool educators in Qom to design in-service training courses in the academic year of 2018-2019", a total of eight research questions were studied. The research method was descriptive, during which document and survey studies were used. The statistical population of the research included all preschool teachers of Qom city with a number of over 400 people. The sample number was calculated to be 196 people with 95% confidence using the Krejcie and Morgan table as well as stratified random sampling method. The data obtained from the research tools were statistically analyzed in two descriptive and inferential ways. The results showed that educational needs examined by preschool teachers of Qom education office in the area of implementing cultural and artistic programs for preschool children, making simple educational tools, teaching content of preschool curriculum, job considerations in terms of preschool teachers, job considerations of internal management and supervision of various preschool centers, career considerations of assistant counselors and psychologists of preschool centers as well as in the area of career considerations of children's education and planning experts, are significant. Ranking among the seven types of needs of preschool educators in Qom city, in the order of priority included: teaching pre-primary curriculum content to preschool children, career considerations of preschool teachers, career considerations of assisting counselors and psychologists in preschool centers to solve children's specific problems, job considerations, internal management and supervision of different parts of preschool centers, implementing cultural and artistic programs for preschool children, making simple educational tools for preschool children, as well as job considerations for the experts in the area of children's education and planning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • needs assessment
  • in-service training course
  • pre-primary school course
  • course design
رامش، عباس (1393). نیاز سنجی آموزش ضمن خدمت دبیران زن پایه سوم دبیرستان شهر بابل بر اساس الزامات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه­‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
رحمتی، مریم (1389). نیازسنجی آموزشی مربیان دوره پیش از دبستان شهر اراک از دیدگاه خودشان در سال تحصیلی 88-1387، پایان­‌نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
شیوه‌نامه اجرایی دوره پیش دبستانی ( 1397). تهران: دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش.
فتحی واجارگاه، کوروش (1373). آشنایی با آموزش ضمن­‌خدمت کارکنان (مدیریت و برنامه‌­ریزی آموزش کارکنان)، چاپ اول. تهران:اداره کل آموزش­‌های ضمن­‌خدمت.
فتحی واجارگاه، کوروش (1395). اصول و مفاهیم اصلی برنامه‌­ریزی درسی،چاپ دوم. تهران: علم استادان.
فلاح، عاطفه (1391). شناسایی وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت‌های حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی از دیدگاه مربیان و مدیران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌­ریزی درسی، دانشگاه الزهرا(س).
فلاحی، گلی (1397). ارزیابی میزان تناسب برنامه درسی تربیت مربی پیش‌­دبستانی با مهارت­­‌ها و توانمندی‌­های لازم برای احراز مشاغل مرتبط از دید اعضای هیات علمی رشته تحصیلی مذکور در سال تحصیلی 97-96، پایان‌­نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه‌­ریزی درسی، دانشگاه شاهد.
محمدی، فریبرز (1393). نیازسنجی آموزش ضمن‌خدمت معلمان پایه ششم ابتدایی از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهرستان قروه (سنندج). پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
مطهری­‌نژاد، حسین (1395). نیازسنجی دوره‌­های آموزش ضمن‌خدمت معلمان پایه ششم دبستان‌­های شهر کرمان، پایان‌­نامه رشته برنامه­ریزی آموزشی، دانشگاه باهنر کرمان.
مهدوی، انسیه (1395). تبیین شناخت مربیان پیش‌­دبستانی از مهارت تفکر انتقادی، پایان­‌نامه کارشناسی­‌ارشد، رشته برنامه­‌ریزی درسی، دانشگاه الزهرا(س).
واحدی کیاسری، محمد (1396). نیازسنجی و طراحی دوره آموزشی ضمن‌خدمت مطلوب معلمان ابتدایی منطقه چهاردانگه، پایان­‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه­‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی.
Abbasa, M. Y., Othmanb, M. (2010). Social behavior of preschool children in relation to physical spatial. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 5, 935-941.
Barnett, W.  S. (2010). Universal and targeted approaches to preschool education in the United  States. International Journal of Child Care and Education Policy, 4 (1), 1-12.
Motiejunaite-Schulmeister, A., Balcon, M. P., & de Coster, I. (2019). Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe, 2019 Edition. Eurydice Report. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, European Commission.
Fathi Vajargah, K. (1994). Familiarity with in-service training of employees (management and planning of employee training)(1st ed). General Office of In-Service Education. [In Persian]
Fathi Vajargah, K. (2015). Principles and main concepts of curriculum planning(2nd ed.). Elm Ostadan. [In Persian]
Fallah, A. (2011). Identifying the current and desired professional qualifications of preschool teachers from the perspective of teachers and administrators [Master's thesis, Al-Zahra University]. Tehran. [In Persian]
Falahi, G. (2017). Evaluation of the appropriateness of the preschool teacher training curriculum with the skills and capabilities necessary to obtain related jobs from the point of view of the academic staff members of the mentioned field of study in the academic year of 2017-2018 [Master's thesis, Shahed University]. Tehran. [In Persian]
Haught, A. E. (2005). The Effects of Preacademic Experiences on Kindergarten Readiness (Master's thesis, Marietta College). Marietta.
Implementation manual for preschool curriculum(2017). Tehran: Preschool office of the Ministry of Education.
Kabaday, A. (2016). A Suggested In-service Training Model Based on Turkish Preschool Teachers Conceptions for Sustainable Development. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(1), 502-515.
Koc , M., & Bakir, N. (2010). A Needs Assessment Survey To Investigate Pre Service Teachers’ Knowledge, Experience And Perceptions About Preparation To Using Educational Technologies. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology , 9(1), 13-22.
Mahdavi, E. (2015). Explaining preschool teachers' knowledge of critical thinking skills[Master's thesis, Al-Zahra University]. Tehran. [In Persian]
Majoko, T. (2018). Zimbabwean general education preschool teacher needs in inclusion. SAGE Open8(2), 2158244018777568.
Mede , E., & Işık, M. (2016). The Needs of Primary English Teachers for an In-Service Teacher Training Program. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(2), 1-30.
Mehmet, K., & Neslihan, A. (2018). The Effect of the Training Program to Promote the Knowledge and Awareness of Prospective Preschool Teachers on Emotional Neglect and Abuse. Asian Journal of Education and Training, 4(2), 23-41.
Mohammadi, F. (2014). Assessing the needs of in-service training for sixth grade primary teachers from the point of view of experts and teachers of Qorve city (Sanandaj) [Master's thesis, Allameh Tabataba'i University]. Tehran. [In Persian]
Motahari-Nejad, H. (2015). Assessment of the needs of in-service training courses for sixth grade primary school teachers in Kerman [Master's thesis, Bahonar University]. Kerman. [In Persian]
Omar, C. Z. (2014). The Need for In-Service Training for Teachers and It’s Effectiveness In School. International Journal for Innovation Education and Research, 2(11), 1-9.
Osamwonyi, E. F. (2016). In-Service Education of Teachers: Overview, Problems and the Way Forward. Journal of Education and Practice, 7(26), 83-87.
Preschool Office. (2017). Executive manual of preschool course. Ministry of Education.
Ramesh, A. (2013). Assessing the needs of in-service training for female teachers of the third grade of high school in Babol city based on the requirements of the Fundamental Transformation of Education document [Master's thesis, Allameh Tabataba'i University]. Tehran. [In Persian]
Rahmati, M. (2010). Assessment of the educational needs of pre-primary teachers in Arak city from their own point of view in the academic year 2017-2018 [Master's thesis, Shahid Beheshti University]. Tehran. [In Persian]
Stormont , M., & Young-Walker, L. (2016). Supporting professional development needs for early childhood teachers: an exploratory analysis of teacher perceptions of stress and challenging behavior. International Journal on Disability and Human Developme, 16(1), 99-104.
Vahedi Kiasari, M. (2016). Needs assessment and design of desired in-service training course for elementary teachers in Chahardange region [Master's thesis, Allameh Tabataba'i University. [In Persian]
Vilaseca, R. M., Galvan-Bovaira, M. J., Yerro, N., Baques, N., Oliveira, C., Simo-Pinatella, D., et al. (2018). Training Needs of Professionals and the Family-Centered Approach in Spain. Sage Journal, 41(2), 28-41.