نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدکرمانشاه، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
«سازمان یادگیرنده پژوهشمحور» به مثابة سازمانی مبتنی بر پویایی و تحول و برآمده از کنشگری فردی، گروهی و سازمانی، موجودیتی پویا و متغیر تلقی می گردد که استقرار و موجودیت یافتن آن تحت تأثیر عوامل و شرایطی علّی، زمینهای و مداخلهگر قرار خواهد داشت؛ بهطوری که، عوامل علّیِ درون و برون سازمانی (فردی و سازمانی) از قبیل: «ویژگیهای شخصیتی»، «باورها و ادراکات»، «نیازهای مربیان و متربیان»، «برنامهریزی سازمانی» و نیز «انگیزههای شغلی» و نیز عوامل زمینهای و بسترساز در دو سطح خرد و کلان مشتمل بر «تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی»، «تحول سازمانی» و «تحول فردی» بر شکلگیری آن اثرگذار میباشد. در این نوع سازمان که مبتنی بر جایگزینی پژوهشمحوری به جای تأکید صرف بر آموزشمحوری در نظام آموزش و پروش می باشد و به واقع سازمانی زاییده روزآمدی و بروزرسانی، منطبق با تغییرات و تحولات محیطی و سازمانی مبتنی بر سبک مدیریتی آینده نگرانه است؛ «شرایط سازمانی» مشتمل بر مقولههایی چون «امکانات و ظرفیتهای سازمانی»، «سبک مدیریت در سازمان»، «ساختار سازمانی» و نیز «فرهنگ سازمانی» به مثابه عواملی مداخلهگر، در کنار عوامل علّی و زمینه ای، در بروز و ظهور آن سازمانی اثرگذار می باشند و در این میان پاسخگویان از ساختار سازمانی (با میانگین 3.16) نسبت به سایر ابعاد ارزیابی بهتری داشته و این عامل را اثرگذارتر عنوان نمودهاند و این امر حکایت از آن دارد که نمیتوان سازمان یادگیرنده پژوهشمحور را جدای از محیط پیرامونی در نظر گرفت و در کنار آن باید بسترهای لازم درونی را نیز مهیا نمود.بیشک استقرار چنین پدیدهای با چنین مؤلفهها و ابعادی در آموزش و پرورش استان کرمانشاه، قابل درک و پیشبینی است که پیامدها و آثاری سازمانی و فراسازمانی در سطوح و ابعاد خرد، میانه و کلان مشتمل بر «پیامدهای فردی»، «پیامدهای سازمانی» و نیز «ارتقاء سطح علمی کشور» در پی داشته باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
This article aims to identify "factors affecting the establishment of research-oriented learning organization in education (specifically education department in Kermanshah province)" by using a mixed method and combining qualitative (data base) and quantitative (survey) methods. The socio-statistical research consists of two qualitative-quantitative parts; In the qualitative part, the sample size of the research was 20 people; 20 interviews were conducted with the managers and employees of the education department as well as with science experts using the method of "theoretical sampling". In terms of the quantitative method, using the Cochran formula, 384 people including the education teachers of Kermanshah province at both levels of primary (including first to sixth grades) and secondary (including seventh to twelfth grades) were considered randomly.The information collected from the interviews was analyzed using the foundational data research method (Grounded Theory) and the information obtained from the questionnaire were analyzed using confirmatory factor analysis tests and structural equation modeling. in this research in order to measure the validity of the questionnaire, both content validity (using face validity method) as well as construct validity were used. Also, Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability.The findings have shown that the "research-oriented learning organization" is a dynamic and changing entity that has "individual and organizational" causal factors (including personality traits, beliefs and needs of educators and learners, job motivations and organizational planning), background factors based on "fundamental modernization and evolution" (including evolution in the education system, organizational evolution and individual one), "intra-organizational" intervening factors (including organizational facilities and capacities, organizational structure, management and organizational culture) are effective on the establishment of this phenomenon in education. Based on the respondants’ viewpoints, individual factors (with an average of 4.11), evolutions in the education system (with an average of 3.67) and organizational structure (with an average of 3.16) had the greatest effect in comparison to other identified factors.
کلیدواژهها [English]