پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان قم بر اساس نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی و نیازهای بازار کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران(نویسنده مسئول)

2 گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم ایران

10.22091/jrim.2024.10736.1068

چکیده

هدف پژوهش حاضر، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان قم بر اساس نگرش به رشته تحصیلی، آینده شغلی و نیازهای بازار کار بر اساس پژوهش‌های انجام شده و از نظر نوع، توصیفی - پیمایشی و از نظر روش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانشجویان مراکز آموزش علمی‌کاربردی قم می‌باشد (2500 نفر). حجم نمونه از طریق نرم‌افزار GPower ، 175 نفر تعیین و اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد است و معدل دانشجویان نیز، به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی منظور شد و تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. ارزیابی پایایی پرسشنامه‌ها به روش آلفای کرونباخ انجام شد. مقدارهای آماره آلفا 0.82 و 0.96 به دست آمد که نشانگر پایایی مناسب ابزار است. یافته‌ها نشان داد با استفاده از روش تحلیل رگرسیون هم‌زمان، مدل معنی‌داری به دست آمد (0.055= مجذور R تنظیم شده و 0.05 P< و 6.078F=) این مدل 5/5 درصد از واریانس را توجیه می‌کند (0.055= مجذور R تنظیم شده) و نیازهای بازار کار پیش‌بینی کننده معنی‌داری گزارش نشد. همچنین رابطه منفی و معنی‌داری بین نگرش به رشته تحصیلی و آینده شغلی و پیشرفت تحصیلی وجود داشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Academic Achivement of University of Applied Science and Technology Students at Qom Province Based on Attitude Towards Field of Study, Future Career, and Labor Market Needs

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Khoshgoftar Moghaddam 1
  • Reza Mohammadi 2
1 .Department of Educational Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran (corresponding author)
2 Department of Educational Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to predict the academic progress of students of the Qom University of Science and Applied Sciences based on their attitude towards the field of study, career future and labor market needs based on the conducted research and in terms of type, descriptive-survey and in terms of method, correlation type. The statistical population of the research consists of students of applied scientific education centers in Qom (2500 people). The sample size was determined by GPower software, 175 people, and the sample members were selected by simple random method. The research tool includes two standard questionnaires, and students' GPA was considered as an indicator of academic progress, statistical analysis of data was done through Pearson's correlation test and multiple regression. The reliability of the questionnaires was evaluated by Cronbach's alpha method. Alpha statistic values of 0.82 and 0.96 were obtained, which indicates the appropriate reliability of the tool. The findings showed that by using the simultaneous regression analysis method, a significant model was obtained (adjusted R square = 0.055 and P < 0.05 and F = 6.078). This model justifies 5.5% of the variance (adjusted R square = 0.055). ) and labor market needs were not reported as significant predictors. Also, there was a negative and significant relationship between the attitude toward the field of study and future career and academic progress.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Achivement
  • attitude
  • field of study
  • career future
  • labor market
  • applied science

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 شهریور 1403