رابطه بین منبع کنترل، میزان تحصیلات، سرمایه اجتماعی، سنوات خدمت و رضایت شغلی معلمان‎ ‎‏ ‏دبیرستان ‏

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران(نویسنده مسئول)

10.22091/jrim.2024.10815.1072

چکیده

معلمان می‌توانند تأثیرگذارترین افراد جامعه باشند و رضایت شغلی می‌تواند در زندگی شخصی آنها تأثیرگذار بوده و کیفیت کاری‌شان را بالا ببرد. هدف این پژوهش مطالعه رابطه بین منبع کنترل، میزان تحصیلات، سرمایه اجتماعی و سنوات خدمت بر رضایت شغلی بوده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، 340 نفر از معلمان دبیرستان شهرستان آران و بیدگل بود. نمونه آماری بر اساس نرم‌افزار G*power 85 نفر در نظر گرفته شد. استراتژی نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده بود. پرسش‌نامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال، پرسش‌نامه منبع کنترل راتر و پرسش‌نامه رضایت شغلی ساتور استفاده شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها آلفای کرونباخ پرسش‌نامه‌ها که به روش مطالعه آزمایشی، روی 30 نفر اجرا شد به‌این‌ترتیب به دست آمد: پرسش‌نامه استاندارد سرمایه اجتماعی، 944/0، پرسش‌نامه منبع کنترل، 846/0 پرسش‌نامه رضایت شغلی، 885/0. نتایج آزمون تی تک‌متغیره نشان داد که میانگین منبع کنترل درونی 44/12 بوده است که از عدد 9 نقطه برش پرسش‌نامه، بالاتر بوده که نشان‌دهنده منبع کنترل بیرونی معلمان در مدارس بود. همچنین میزان سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی، بیشتر از نقطه برش 3 در پرسش‌نامه بوده که نشان‌دهنده وضعیت مطلوب سرمایه اجتماعی و میزان رضایت شغلی در بین معلمان بوده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که تنها سرمایه اجتماعی بر متغیر رضایت شغلی اثرگذار بوده و 4/24 درصد از تغییرات رضایت شغلی توسط سرمایه اجتماعی در مدل توجیه می‌شود. در نتیجه معلمانی که دارای ارتباطات اجتماعی قوی در جوامع حرفه‌ای هستند به دلیل افزایش حمایت، همکاری و منابع مشترک، سطوح بالاتری از رضایت شغلی را تجربه می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Key Relationships between Locus of Control, Education Level, Social Capital, ‎Years of Service, and Job Satisfaction of Secondary School Teachers

نویسندگان [English]

  • tayebe mondalizadearani 1
  • Ali Akbar Khoshgoftar Moghaddam 2
1 Azad univeasity qom
2 .
چکیده [English]

Teachers can be the most influential individuals in society, and job satisfaction can impact their personal lives and improve their work quality. The aim of this research was to study the relationship between locus of control, education level, social capital, and years of service on job satisfaction. The research method was descriptive and correlational. The statistical population included 340 high school teachers from Aran and Bidgol County. The sample size, determined using G*power software, was 85. The sampling strategy was simple random sampling. Standard questionnaires for social capital by Nahapiet and Ghoshal, locus of control by Rotter, and job satisfaction by Sator were used. To collect data, Cronbach's alpha for the questionnaires, obtained through a pilot study on 30 individuals, was as follows: the social capital questionnaire, 0.944; the locus of control questionnaire, 0.846; and the job satisfaction questionnaire, 0.885. The results of the one-sample t-test showed that the average internal locus of control was 12.44, higher than the cutoff score of 9, indicating an external locus of control among teachers. Additionally, the levels of social capital and job satisfaction were above the cutoff score of 3, indicating favorable conditions for social capital and job satisfaction among teachers. The study's findings showed that only social capital significantly affected job satisfaction, explaining 24.4% of the variations in job satisfaction in the model. Consequently, teachers with strong social connections in their professional communities experience higher levels of job satisfaction due to increased support, collaboration, and shared resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • source of control
  • social capital
  • job satisfaction
  • school teachers

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1403
  • تاریخ دریافت: 11 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 10 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 13 مهر 1403