نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت آموزشی، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران
2 دانشیار،گروه مدیریت آموزشی، علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.
چکیده
تازه های تحقیق
با شناخت نقش محوری معلمان در شکلدهی به چشمانداز آموزشی و جامعۀ گستردهتر، هدف این مطالعه تبیین عوامل مؤثر در رضایت شغلی آنها با تمرکز ویژه بر ویژگیهای فردی و متغیرهای زمینهای است. با بررسی تأثیر متقابل بین منبع کنترل، سطح تحصیلات، سرمایۀ اجتماعی، سنوات خدمت و رضایت شغلی، این تحقیق به دنبال ارائه بینشی در مورد روابط پیچیدهای است که تجارب معلمان را در حرفۀ خود شکل میدهد. از طریق تجزیهوتحلیل، این مقاله تلاش میکند تا به مدیران بفهماند برای بالابردن کیفیت آموزش، باید به رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و رضایت شغلی معلمان توجه ویژهای داشته باشند. یافتهها نشان داد رابطۀ مثبت و معنادار بین رضایت شغلی و سرمایۀ اجتماعی در دبیران دبیرستانهای شهرستان آران و بیدگل وجود داشت. درحالیکه رابطۀ مثبت بین رضایت شغلی و سرمایۀ اجتماعی بهخوبی تثبیت شده است، قابلذکر است که بین رضایت شغلی و سایر متغیرها مانند منبع کنترل، سطح تحصیلات و سنوات خدمت، همبستگی ضعیف و غیرمعناداری مشاهده شد. این نشان میدهد که عوامل فراتر از ویژگیهای فردی و مدت تصدی در این حرفه ممکن است تأثیر کمتری بر رضایت شغلی کلی معلمان در زمینه خاص موردمطالعه داشته باشد.
علاوه بر این، شناخت محوریت سرمایۀ اجتماعی در تأثیرگذاری بر رضایت شغلی بر اهمیت ایجاد محیطهای مساعد که توسعه و حفظ پیوندهای اجتماعی قوی میان معلمان را تسهیل میکند، تأکید میکند. در پایان، یافتههای این پژوهش نقش محوری سرمایۀ اجتماعی را در شکلگیری رضایت شغلی معلمان دبیرستانها نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Teachers can be the most influential individuals in society, and job satisfaction can impact their personal lives and improve their work quality. The aim of this research was to study the relationship between locus of control, education level, social capital, and years of service on job satisfaction. The research method was descriptive and correlational. The statistical population included 340 high school teachers from Aran and Bidgol County. The sample size was 85 (determined using G*power software). The sampling strategy used was simple random sampling. Standard questionnaires for social capital by Nahapiet and Ghoshal, locus of control by Rotter, and job satisfaction by Sator were used. To collect data, Cronbach's alpha for the questionnaires, obtained through a pilot study on 30 individuals, was as follows: social capital questionnaire, 0.944; locus of control questionnaire, 0.846; and job satisfaction questionnaire, 0.885. The results of the one-sample t-test showed that the average internal locus of control was 12.44, higher than the cutoff score of 9, indicating an external locus of control among teachers. Additionally, the levels of social capital and job satisfaction were above the cutoff score of 3, indicating favorable conditions for social capital and job satisfaction among teachers. The findings revealed that only social capital significantly affected job satisfaction, explaining 24.4% of the variations in job satisfaction in the model. Consequently, teachers with strong social connections in their professional communities experience higher levels of job satisfaction due to increased support, collaboration, and shared resources.
کلیدواژهها [English]