پیش‌بینی دل‌زدگی تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه بر اساس کمال‌گرایی والدین: نقش میانجی تنظیم هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز ، خوزستان، ایران.

2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، فارس، ایران.

10.22091/jrim.2024.11386.1106

چکیده

هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی دل‌زدگی تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه بر اساس کمال‌گرایی والدین با نقش میانجی تنظیم هیجانی است. روش پژوهش ( توصیفی – هم‌بستگی) از نوع رگرسیون (پیش‌بینی) است و جامعة آماری این پژوهش کلیة فراگیران زبان انگلیسی مقطع متوسطه اول مؤسسه آموزشی در شهر اهواز که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول فراگیری زبان انگلیسی بودند، تشکیل می‌دادند. نمونة آماری این پژوهش 130 نفر از فراگیران و والدین آنها هستند که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه کمال‌گرایی والدین تری شورت وهمکاران (1995)، پرسش‌نامه دل‌زدگی تحصیلی پکران وهمکاران (2002) و پرسش‌نامه تنظیم هیجانی گراس وجان(2003) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که دل‌زدگی تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی با کمال‌گرایی والدین و نقش میانجی تنظیم هیجانی، قابل‌پیش‌بینی است؛ یا به‌عبارت‌دیگر کمال‌گرایی والدین با دل‌زدگی تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی، از طریق تنظیم هیجانی رابطة غیرمستقیم دارد. همچنین نتایج نشان داد که کمال‌گرایی والدینی نابهنجار باعث دل‌زدگی تحصیلی بیشتر در فراگیران می‌شود. بر اساس یافته ها 36 درصد از دل‌زدگی تحصیلی توسط کمال‌گرایی والدین و تنظیم هیجانی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کمال‌گرایی منفی والدین و عدم مهارت تنظیم هیجان باعث افزایش دل‌زدگی تحصیلی می‌شود.

تازه های تحقیق

باتوجه‌به نتایج، کمال‌گرایی والدین با دل‌زدگی  تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی از طریق تنظیم هیجانی رابطة غیرمستقیم دارد. در تبیین این یافته می‌توان گفت که با افزایش کمال‌گرایی والدینی بهنجار، میزان دل‌زدگی فراگیران کاهش می‌یابد و در مقابل، با افزایش کمال‌گرایی والدینی نابهنجار، میزان دل‌زدگی فراگیران افزایش می‌یابد. یعنی اگر کمال‌گرایی در حد بهنجار باشد باعث اشتیاق تحصیلی و علاقه به درس و کلاس می‌شود و اگر در حد نابهنجار باشد و والدین زیادتر از توان، از فرزندانشان تکلیف بخواهند یا بیش از توان، آنها را وارد رقابت تحصیلی نمایند، نتیجه معکوس می‌دهد و فراگیران دچار دل‌زدگی تحصیلی می‌شوند. نتایج تأیید می‌کنند که بین ابعاد کمال‌گرایی والدینی با دل‌زدگی تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی نه‌تنها رابطه معنادار وجود دارد؛ بلکه با ورود متغیر میانجی یعنی تنظیم هیجان، این رابطه کاهش می‌یابد؛ در تبیین متغیر تنظیم هیجانی فراگیران زبان انگلیسی می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تنظیم هیجانی مثبت باعث کاهش دل‌زدگی تحصیلی می‌شود و این کاهش دل‌زدگی هم در فراگیرانی که والدین کمال‌گرای نابهنجار وهم والدین کمال‌گرایی بهنجار دارند دیده می‌شود. بنابراین، برخورداری از مهارت تنظیم هیجانی باعث کاهش دل‌زدگی می‌شود. باتوجه‌به یافته‌ها می‌توان گفت که کمال‌گرایی نابهنجار والدین باعث افزایش دل‌زدگی تحصیلی فراگیران می‌شود؛ یعنی هرچه والدین از فرزندان دانش‌آموز بخواهند که برترین فرد در تحصیل باشند و روحیة رقابت‌جویی نابهنجار را در آنها تقویت کنند، دانش‌آموزان بیشتر دچار دل‌زدگی تحصیلی می‌شوند. همچنین تنظیم هیجانی مثبت باعث کاهش دل‌زدگی تحصیلی فراگیران می‌شود؛ یعنی هرچه دانش‌آموزان از مهارت تنظیم هیجانی برخوردار باشند کمتر دچار دل‌زدگی تحصیلی می‌شوند. ولی اگر دانش‌آموزان از مهارت تنظیم هیجان برخوردار نباشند بیشتر دچار دل‌زدگی تحصیلی می‌شوند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Academic Disengagement of Secondary School English Language Learners Based on Parental Perfection-ism: The Mediating Role of Emotional Regulation

نویسندگان [English]

  • Abbas Hemmati 1
  • Yaser Khajavi 2
1 Ph.D. student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Khuzestan, Iran
2 Assistant Professor of English Language Teaching, Department of English, Faculty of Humanities, Salman Farsi University of Kazeroun, Fars, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study was to predict academic disengagement in English language learners at the secondary level based on parental perfectionism, with the mediating role of emotional regulation. The research method (descriptive-correlational) involved regression analysis (prediction). The population of this study consisted of all English language learners at the secondary level in language centers in Ahvaz who were engaged in learning English during the academic year 2023-2024. The sample consisted of 130 learners and their parents, selected through random cluster sampling. The data collection tools included the Parental Perfectionism Questionnaire by Terry-Short and colleagues (1995), Pekrun Academic Burnout Questionnaire by Pekrun and colleagues (2002), as well as the Emotional Regulation Questionnaire by Gross and John (2003). Descriptive and inferential statistics were used for data analysis, employing SPSS version 24. The findings indicated that academic disengagement in English language learners can be predicted through parental perfectionism and the mediating role of emotional regulation. In other words, parental perfectionism indirectly affects academic disengagement through emotional regulation. Furthermore, abnormal parental perfectionism leads to higher academic disengagement in learners. According to the results, 36% of the academic disengagement can be predicted by parental perfectionism and emotional regulation. Therefore, it can be concluded that negative parental perfectionism as well as the lack of emotional regulation skills contribute to increased academic disengagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic disengagement
  • parental perfectionism
  • emotional regulation
  • English language learners
آرمین، مریم؛ سهرابی، نادره و کاظمی، سلطانعلی. (1390). رابطه ابعاد کمال‌گرایی والدین با عزت نفس و خودکارآمدی فرزندان. روشها و مدلهای روان شناختی، 2، 15-28.
بشارت، محمدعلی .(1384). بررسی رابطه کمال‌گرایی والدین و اضطراب امتحان دانش‌آموزان. روان‌شناسی و علوم تربیتی.  4 (1) ، 1-19.
بردبار، مریم و شیخ الاسلامی، راضیه. (2014). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی هیجانات پیشرفت دانشجویان. مهارت های روانشناسی تربیتی، 5(3)، 12-21.
حقدوست، هیلدا. (1398). تعیین عوامل مؤثر بر دل‌زدگی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی از دیدگاه معلمان، متخصصان و دانش‌آموزان. سلامت روان کودک، 6(3)، 242-255.
حکمتیان، ملیحه؛ نوشادی، ناصر و نیکدل، فریبرز .(1397). دل‌زدگی تحصیلی از درس مطالعات اجتماعی بر اساس ساختار کلاس، کیفیت تدریس و حمایت عاطفی معلم. روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 14 (49)، 29-51.
دهرویه، شهربانو؛ توکلی، نغمه و توکلی، نجمه. (1402). مدل علّی در ارتباط با انگیزش پیشرفت با استرس تحصیلی ادراک شده بر اساس نقش میانجی سبک های پردازش اطلاعات و سرگردانی ذهنی در دانشجویان پرستاری. مدیریت پرستاری، 12(2)، 73-58.
رسام، امیررضا ؛ غفاری، عذرا؛ ابوالقاسمی، عباس و بیرامی، منصور.(1400). مقایسه اثربخشی آموزش برنامه‌های (خوش‌بینی، تنظیم هیجان و ذهن‌آگاهی) در کاهش تعلل ورزی، تاب‌آوری و دل‌زدگی  تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 5 (3) 246-263.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی الهه .(1402). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ چهل و شش). تهران: انتشارات آگه .
نیک اندام کرمانشاهی، حسین؛ صفائی راد، ایرج؛ عرفانی، نصراله و یاراحمدی، یحیی. (1400). الگوی ساختاری دشواری تنظیم هیجانی و دل‌زدگی تحصیلی: نقش میانجی خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(4)، 123-138. doi: 10.22098/jsp.2022.1460
نیک اندام کرمانشاهی، حسین؛ صفائی راد، ایرج؛ عرفانی، نصراله و یاراحمدی، یحیی. (1400). نقش کمال‌گرایی منفی، دشواری تنظیم هیجانی و خودناتوان سازی در پیش بینی دل‌زدگی تحصیلی دانش آموزان پسرمتوسطه دوره دوم. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2)، 155-180. doi: 10.22098/jsp.2021.1184
Adynski, H., Propper, C., Beeber, L., Gilmore, J. H., Zou, B., & Santos Jr, H. P. (2024). The role of emotional regulation on early child school adjustment outcomes. Archives of Psychiatric Nursing, 51, 201-211.‏
Ahmad, N., Sahrudin, N. F., Hamdan, H. S., Zakaria, W. N., Rozaki, N. J., Sofian, N. S. M., & Karima, N. I. (2023). Exploring parental pressure on academic performance among adolescents. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(3), 571-579.‏
Anastasiya, A., Lipnevich., Colin, Knox., Denise, Aigle., Sobitxonov, Joxongir, Zunnurxon, o'g'li., Yanpeng, Zhang., Sharon, Heidenreich. (2023).  Emotions in education.   doi: 10.1016/b978-0-12-818630-5.14032-1
Armin, M., Sohrabi, N., & Kazemi, S. (2011). The relationship between dimensions of parental perfectionism and self-esteem and self-efficacy of children. Psychologial Models and Methodds, 2, 15-28. [In Persian]
Burgess, A., & Dibartolo, P. M. (2016). Anxiety and perfectionism: Relationships, mechanisms, and conditions. Springer International Publishing, 177-203.
Basharat, M. A. (2005). Examining the relationship between parental perfectionism and students' exam anxiety. Journal of Psychology and Educational Sciences, 4(1), 1-19. [In Persian]
Bordbar, M., & Sheikh Al-Islami, R. (2014). The role of the Big Five personality traits in predicting students' achievement emotions. Quarterly Journal of Educational Psychology Skills, 5(3), 12-21. [In Persian]
Carmo, C., Oliveira, D., Brás, M., & Faísca, L. (2021). The influence of parental perfectionism and parenting styles on child perfectionism. Children, 8(9), 777.‏
Dehrooiyeh, S., Tavakoli, N., & Tavakoli, N. (2023). Path model relating achievement motivation to perceived academic stress based on the mediating role of information processing styles and mind wandering in nursing students. Quarterly Journal of Nursing Management,12(2),73-58. [In Persian]
Deneault, A. A., Gareau, A., Bureau, J. F., Gaudreau, P., & Lafontaine, M. F. (2020). Fear of failure mediates the relation between parental psychological control and academic outcomes: A latent mediated-moderation model of parents’ and children’s genders. Journal of Youth and Adolescence, 49, 1567-1582.‏
Díez, M., Jiménez-Iglesias, A., Paniagua, C., & García-Moya, I. (2024). The Role of Perfectionism and Parental Expectations in the School Stress and Health Complaints of Secondary School Students. Youth & Society, 56(5), 885-906.‏
Elijah, W., & Hale, N. (2023). Emotion. 
Gross, I. M. (2011). Predictors of academic achievement and failure among low-income urban African-American adolescents: An ecological perspective. Loyola University Chicago.
Rasam, A. R., Ghafari, O, Abolghasemi, A., & Birami, M. (2021). Comparing the effectiveness of training programs (optimism, emotion regulation, and mindfulness) in reducing procrastination, resilience, and academic burnout in students with exam anxiety. Islamic Lifestyle with a Focus on Health, 5(3), 246-263. https://jdisabilstud.org/article-1-1453-fa.html. [In Persian]
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York, NY: Guilford Press.
Haghdoust, H. (2019). Determining the factors affecting educational burnout among high school students from the perspectives of teachers, specialists, and students. Quarterly Journal of Child Mental Health, 6(3), 242-255. [In Persian]
Hayes, B. K., Harikumar, A., Ferguson, L. A., Dicker, E. E., Denny, B. T., & Leal, S. L. (2023). Emotion regulation during encoding reduces negative and enhances neutral mnemonic discrimination in individuals with depressive symptoms. Neurobiology of Learning and Memory, 205, 107824.‏
Hekmatiyan, M., Noshadi, N., & Nikdel, F. (2018). Educational burnout from the subject of social studies based on classroom structure, teaching quality, and emotional support from teachers. Quarterly Journal of Educational Psychology, 14(49), 29-51. [In Persian]
Jafarian, Y., Pirani, Z., & Ein Ali, Z. (2024). A parental burnout modelling based on perfectionism mediated through self-compassion in parents of students suffering from specific learning behavioral disorders. Acta Psychologica.
Jayakumar, A., Sudhir, P. M., & Mariamma, P. (2016). Procrastination, Perfectionism, Coping and their Relation to Distress and Self-esteem in College Students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 42, 82-91.
Kim, S., Eui, G., & Oh, K. (2024). The effect of socially prescribed perfectionism of high school students on academic procrastination: Moderated mediation of social supports by fear of failure. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction.
Kunos, N. (2017). School related burnout and students' coping strategies. In European educational research association, ECER Conference (8-21).‏
Lischetzke, T., Grommisch, G., Prestele, E., & Altstötter-Gleich, C. (2024). Are perfectionistic strivings beneficial or detrimental to well-being and achievement? Tests of procrastination and emotion regulation as moderators. Journal of Personality.
Minichiello, H., Reasonover, M., & Fuglestad, P. T. (2024). The indirect effects of perfectionism on athletes’ self-views through maladaptive emotion regulation. Frontiers in Psychology.
Mofield, E., Parker Peters, M. P., & Chakraborti-Ghosh, S. (2016). Perfectionism, coping, and underachievement in gifted adolescents: Avoidance vs. approach orientations. Education Sciences, 6 (21), 1-22.
Nik Andam Kermanshahi, H., Safai Rad, I., Erfani, N., & Yarahmadi, Y. (2021). A structural model of emotional regulation difficulties and educational burnout: The mediating role of self-handicapping in students. Journal of School Psychology and Institutions, 10(4), 123-138. [In Persian]
Nik Andam Kermanshahi, H., Safai Rad, I., Erfani, N., & Yarahmadi, Y. (2021). The role of negative perfectionism, emotional regulation difficulties, and self-handicapping in predicting educational burnout among male secondary school students. Journal of School Psychology and Institutions, 10(2), 155-180. [In Persian]
Parveen, N., Islam, M. A., & Khan, K. M. (2024). Impact of self-oriented perfectionism on academic engagement among university students. Journal of Professional & Applied Psychology.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2007). The control-value theory of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P. A. Schutz & R. Pekrun (Eds.), Emotions in education (13-36). San Diego, CA: Elsevier Academic Press.
Pishghadam, R., & Akhondpoor, F. (2011). Learner Perfectionism and its Role in Foreign Language Learning Success, Academic Achievement, and Learner Anxiety. Journal of Language Teaching & Research, 2(2).‏ 432-440.
Reimann, D. (2023). Emotion.
Rice, K. G., Richardson, C. M. E., & Ray, M. E. (2016). Perfectionism in academic settings. In F. M. Sirois & D. S. Molnar (Eds.), Perfectionism, health, and well-being (245-264).
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2023). Research methods in behavioral sciences (46th ed.). Agah Publishing. [In Persian]
Shin, J., Lee, H. J., Park, Y., Hong, Y. K., Song, D. U., & Oh, S. (2023). Perfectionism, test anxiety, and neuroticism determine high academic performance: A cross-sectional study. BMC Psychology.
Shirazizadeh, M., Moradkhani, S., & Karimpour, M. (2017). Anxiety and performance in second language writing: Does perfectionism play a role?. Journal of Foreign Language Research, 7(1), 153-178.‏
Stoeber, J., & Yang, H. (2010). Perfectionism, self-efficacy, and aspiration level: Differential effects of perfectionistic striving and self-criticism after success and failure. Personality and Individual Differences, 45(4), 323-327.
Stoeber, J., & Corr, P. J. (2017). Perfectionism, personality, and future-directed thinking: Further insights from revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual Differences, 105, 78-83.‏
Suh, H., Liou, P. Y., Jeong, J., & Kim, S. Y. (2024). Perfectionism, prolonged stress reactivity, and depression: A two-wave cross-lagged analysis. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy42(1), 54-68.‏
Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th edition). Boston: Pearson Education.
Tang, S. (2024). The influence of parental conflict on primary school students' academic self-efficacy. Journal of Education, Humanities and Social Sciences.
Tariq, A., Xing, Q., & Mudassar, A. (2024). The mediating effect of parental control on social withdrawal, academic procrastination, and maladaptive perfectionism in young adults and adolescents. Annals of Human and Social Sciences.
Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18(5), 663-668.‏
Yildirim, C., & Atay, D. (2024). Investigating language learners' emotion regulation strategies via achievement emotions in language learning contexts. TEFLIN Journal, 35(1), 143-168.
Zaki, J., & Williams, W. C. (2013). Interpersonal emotion regulation. Emotion, 13(5), 803.‏