نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارگروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتایج ارائهشده نشاندهندة رابطه معنادار بین سبک فرزندپروری قاطع با پیشرفت تحصیلی است. با توجه به مثبت بودن ضریب مسیر میان سبک فرزندپروری قاطع و پیشرفت تحصیلی، این رابطه از نوع افزایشی (مستقیم) است. بدین معنا که با افزایش و بهبود در سبک فرزندپروری قاطع، پیشرفت تحصیلی افزایش پیدا میکند. همچنین نتایج حاکی از رابطة معنادار افزایشی (مستقیم) میان سبک فرزندپروری قاطع و عزتنفس بود، ارتباط شیوة فرزندپروری مقتدرانه والدین با افزایش پیشرفت تحصیلی و عزتنفس دانشآموزان تأیید میشود. با توجه به تأثیر سبک فرزندپروری مقتدارنه در پیشرفت تحصیلی و عزتنفس دانشآموزان، میتوان گفت والدین مقتدر با برقرار ارتباط مطلوب با فرزندان خود و پیگیری درست و مناسب امور میتوانند باعث افزایش عزتنفس آنان شوند و این عزتنفس حس ارزشمندی را در فرزندان تقویت میکند و به آنها در جهت بهبود و افزایش عملکرد تحصیلی یاری می رساند و در نهایت منجر به پیشرفت تحصیلی می شود.
تحلیلها در پژوهش حاضر نشان داد فرزندپروری مقتدرانه با عزتنفس دانشآموزان رابطة مستقیم و معناداری دارد. در تبیین این بخش میتوان گفت در خانوادههایی که والدین به روش اقتدار منطقی با فرزندان خود ارتباط دارند، افراد دوستانه به اظهارنظر میپردازند و دیگر اعضای خانواده نیز به گفتههای آنان گوش فرا میدهند و این احساس خوب گفتن و جلب توجه نمودن، زمینههای عزتنفس را در تکتک اعضای خانواده فراهم میکند.
همچنین مطابق با نتایج با ایجاد سبک فرزندپروری استبدادی، پیشرفت تحصیلی و عزتنفس دانشآموزان کاهش پیدا میکند.
سبک فرزندپروری مستبدانه شامل ایجاد محدودیتهای زیاد در رفتار، گفتار و کردار فرزند در زمینه رعایت نظافت، مراقبت از وسایل، انجام تکالیف، خواندن دروس و غیره است. دانشآموزان با والدینی اینچنینی، به انفعالی بودن گرایش بیشتری دارند و ممکن است سرکش و پرخاشگر شوند. سلطهجویی، کنترل زیاد و کنارهگیری از خصوصیات دیگر والدین با سبک مستبدانه است و فرزندانشان نیز ناراحت، گوشهگیر و بیاعتماد میشوند. تمام این موارد میتواند سبب کاهش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شود. همچنین دانشآموزانی که والدین آنها سبک مستبدانه دارند ظاهراً در حالت تسلیم و اطاعت از پدر و مادر به سر میبرند ولی در واقع دچار هیجان و استرس هستند و اعتمادبهنفس پایینی دارند و از قبول مسئولیت گریزان هستند در نتیجه این سبک فرزندپروری میتواند سبب کاهش اعتماد به نفس گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In today's era, education is an important part of people's lives. The quantity and quality of students' education is affected by various factors in the family and school. In this regard, the aim of this study was to investigate the relationship between parents' parenting style and academic achievement through the mediation of students' self-esteem. The descriptive research method was correlation type. The statistical population of this research included all the parents and elementary school boys of Bowanat city, from which 398 people were selected as a sample by simple random sampling. The required data were collected using Pham and Taylor's educational achievement questionnaire (1994), Baumrind's parenting styles questionnaire (1973) and Rosenberg's self-esteem questionnaire (1965). Descriptive and inferential statistics (structural equations) were used to analyze the data. The results showed that permissive parenting style and authoritarian parenting style of parents have a significant (inverse) decreasing effect on academic progress and self-esteem of students, also the results showed that authoritarian parenting style has an increasing (direct) and significant effect on academic progress and self-esteem. has students Also, self-esteem has a direct and meaningful relationship with academic achievement and plays a mediating role in the relationship between parenting style and academic achievement. According to the results, it can be said that teaching authoritative parenting style to parents by educational institutions can be effective on the quality of academic progress and self-esteem of students.
کلیدواژهها [English]