نقش واسطه‌ای هماهنگی خود با هدف در رابطه بین کامیابی تحصیلی و سرمایۀ روان‌شناختی در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.

10.22091/jrim.2025.11678.1138

چکیده

هدف از پژوهش حاضر نقش واسطه‌‌ای هماهنگی خود با هدف در رابطه بین کامیابی تحصیلی و سرمایۀ روان‌شناختی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع هم‌بستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 404-1403 که تعداد آن‌‌ها برابر با 2340 نفر بودند که از این جامعه با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه‌‌گیری خوشه‌‌ای چندمرحله‌‌ای تعداد 330 نفر انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌‌آوری داده‌‌ها از پرسش‌نامه سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007)، مقیاس هماهنگی خود با هدف الیوت و شلدون (۱998) و پرسش‌نامه کامیابی تحصیلی ولز (2010) استفاده شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌‌ها با روش الگویابی معادله‌‌های ساختاری و نرم‌‌افزار Smart PLS2 تحلیل شدند. یافته‌‌ها بیانگر تأثیر مثبت و معنادار سرمایۀ روان‌شناختی بر کامیابی تحصیلی و هماهنگی خود با هدف بود (01/0≥P). همچنین هماهنگی خود بر کامیابی تحصیلی تأثیر مستقیم و در رابطه بین کامیابی تحصیلی و سرمایۀ روان‌شناختی تأثیر غیرمستقیم و واسطه‌‌ای دارد (01/0≥P). بنابراین می‌‌توان با برنامه‌‌ریزی در راستای کامیابی تحصیلی و سرمایۀ روان‌شناختی با هماهنگی خود در دانشجویان بهره برد.

تازه های تحقیق

هدف پژوهش حاضر نقش واسطه‌‌ای هماهنگی خود با هدف در رابطه بین کامیابی تحصیلی و سرمایۀ روان‌شناختی در دانشجویان بود. نتایج نشان داد که بین سرمایۀ روان‌شناختی براساس کامیابی تحصیلی و نقش واسطه‌ای هماهنگی خود ارتباط معنا‌داری وجود دارد همچنین بیشترین ضریب تأثیر در این ارتباط مربوط به ارتباط سرمایه‌های روان‌شناختی و هماهنگی خود بود. بر اساس نتایج می‌‌توان اظهار داشت که یکی از اصلی‌ترین منابع هر دانشگاه، دانشجویانی با انگیزه بالا و پرتلاش‌‌اند که سرمایۀ انسانی آیندۀ کشور هستند و تربیت نیروی انسانی در سطوح عالی که بتوانند در عرصه‌‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی فعالیت کنند، یکی از وظایف مهم دانشگاه‌‌ها به شمار می‌‌آید. به همین علت بررسی عملکرد و رفتارهای تحصیلی دانشجویان حائز اهمیت برای کشور و دانشگاه است. ساختار اجتماعی آموزش، به تعاملات رسمی یا غیررسمی دانشجو - استاد، دانشجو - دانشجو، توسعۀ شخصی و عملکرد شخصی بستگی دارد. دانشجویان کامیاب حداکثر استفاده را از تجربیات دانشگاهی خود می‌برند، در دانشگاه موفق می‌شوند و از طریق فرایند یادگیری انرژی کسب می‌‌کنند، اهداف را تعیین می‌‌کنند و به اهداف مهم خود دست می‌‌یابند، خود و فعالیت‌‌های تحصیلی خود را مدیریت می‌‌کنند، در روابط سالم شرکت می‌‌کنند و با جوامع حمایتی ارتباط برقرار می‌‌کنند، آماده مشارکت در جهان هستند، چشم‌‌انداز مثبتی نسبت به زندگی و آینده دارند و از تجربۀ تحصیلی خود لذت می‌‌برند. بنابراین می‌‌توان چنین بیان داﺷﺖ که برخوردار بودن از سرمایۀ روان‌شاختی بالا، دانشجویان را قادر می‌‌سازد تا علاوه‌بر مقابله بهتر در برابر موقعیت‌‌های استرس‌‌زا، کمتر دچار تنش شده و در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند و کمتر تحت‌تأثیر وقایع روزانه قرار بگبرند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Self-Goal Alignment in the Relationship between Academic Achievement and Psychological Capital in Students

نویسندگان [English]

  • Forough Farzan Mehr 1
  • Jafar Bahadori Khosroshahi 2
1 M.A. in Educational Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the mediating role of self-goal alignment in the relationship between academic achievement and psychological capital in students. The research method was a descriptive correlational study. The statistical population of this study consisted of all Tabriz University students in the academic year 2024-2025, which was equal to 2340 people. From this population, 330 individuals were selected and examined using the Cochran formula and multistage cluster sampling method. To collect data, the psychological capital questionnaire of Luthans et al. (2007), the self-goal alignment scale of Elliott and Sheldon (1998), and the Wells Academic Achievement Questionnaire (2010) were used. Data analysis was performed using the structural equation modeling method and Smart PLS2 software. The findings indicated a positive and significant effect of psychological capital on academic achievement and self-goal alignment (P≥0.01). Furthermore, self-coordination had a direct effect on academic success and an indirect and mediated effect on the relationship between academic success and psychological capital (P≥0.01). Therefore, students can benefit from self-coordination by planning for academic success and psychological capital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological capital
  • academic success
  • self-goal alignment
بهادری خسروشاهی، جعفر و حبیبی‌‌کلیبر، رامین. (1395). اثربخشی واقعیت‌‌درمانی گروهی بر سرمایۀ روان‌شناختی، خودارزشمندی و بهزیستی اجتماعی سالمندان. روان‌شناسی پیری، 2(3)، 153-165.
بهادری‌خسروشاهی، جعفر؛ هاشمی‌‌نصرت‌آبادی، تورج و باباپورخیرالدین، جلیل. (1391). رابطه سرمایۀ روان‌شناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز. پژوهش و سلامت، 2(1)، 145-151.
شجاعی، دنا و نعمت‌‌طاوسی، محترم. (1398). نقش میانجی‌گر هماهنگی خود با هدف و نظم‌جویی شناختی هیجان در رابطه بین هسته ارزشیابی خود با رضایت از زندگی. علوم روان‌شناختی، 18(78)، 675-682.  
عالی‌‌پوربیرگانی، سیروس؛ سحاقی، حکیم و مریدی، ژاله. (1394). بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، ۲ (۱)، 58-67.   
عظیمی، داریوش؛ قدیمی، سمیه؛ خزان، کاظم و درگاهی، شهریار. (1399).  نقش سرمایه‌‌های روان‌شناختی و اشتیاق تحصیلی در سرزندگی تحصیلی و تعلل ورزی تصمیم‌‌گیری دانشجویان پرستاری، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد،12(9:) 110-140.
مازوساز، عاطفه؛ سادات فاطمی، فاطمه ؛ نفر، زهرا؛ صالحی، زهرا و قلمی، زهرا. (1403). نقش میانجی پذیرش خود و هماهنگی خود با هدف در رابطه نیازهای بنیادین روان‌شناختی با بهزیستی روان‌شناختی. روان‌شناسی کاربردی، 18(4)، 34-48.
مبلیان، عاطفه؛ دیاریان، محمد مسعود؛ یوسفی، زهرا. (1400). پیش‌بینی کیفیت رابطۀ زناشویی براساس ویژگی‌های شخصیتی، نیازهای گلاسر و پذیرش خویشتن. روان‌شناسی کاربردی، 4(15)، 207-223.
موسوی‌مقدم، رحمت‌الله، کوچکی، زهرا و فرضی، مهناز. (1400). بررسی الگوی رابطه ای سرمایه ی روان‌شناختی، معنویت و بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان، مطالعات اسلامی در حوزه سلامت، 5(4)، 49-58.
میرزائی، الهه و جعفری‌هرندی، رضا. (1399). پیش‌‌بینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفه های سرمایۀ روان‌شناختی و سخت‌‌رویی روان‌شناختی. مطالعات روان شناسی تربیتی، 93، 124-133.
هاشمی‌‌نصرت‌‌آبادی، تورج؛ باباپورخیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1390). نقش سرمایۀ روان‌شناختی در بهزیستی روانی با توجه به اثرات تعدیلی سرمایه اجتماعی. پژوهش‌‌های روان‌شناسی اجتماعی، 1(4)، 124-144.
Aalipourbirgani, S., Sahaghi, H., & Moridi, Z. (2015). Investigating the relationship between perceived emotional support and academic enjoyment with academic achievement in Jundishapur Ahvaz students. Development Strategies in Medical Education, 2 (1), 58-67. [In Persian]
Azimi, D., Ghadimi, S., Khazan, K., Dargahi, S. (2010). The role of psychological capital and academic enthusiasm in academic vitality and decision-making procrastination of nursing students. Journal of the Center for Studies and Development of Medical Sciences Education in Yazd, 12(9), 110-140. [In Persian]
Avolio, B.G., Luthans, F., & Yoosef, K., A. (2012). Psychological Capital of the Organization: Evolving in the Competitive Advantage of Human Capital (A.R. Jamshidian & M. Froohar, Trans.).
Bahadori Khosroshahi, J., & Habibi-Kalibar, R. (2016). The effectiveness of group reality therapy on psychological capital, self-esteem and social well-being of the elderly. Aging Psychology, 2(3), 153-165. [In Persian]
Bahadori Khosroshahi, J; Hashemi-Nosratabadi, T., & Babapourkhair-Din, J. (2012). The relationship between psychological capital and social capital of Tabriz University students. Journal of Research and Health, 2(1), 145-151. [In Persian]
Bingöl, T. Y., & Batik, M. V. (2019). Unconditional Self-Acceptance and Broer,M. Bai,Y. Fonseca, F. A review of the literature on socioeconomic status and educational achievement M. Broer, Y. Bai, F. Fonseca (Eds.), socioeconomic inequality and educational outcomes: Evidence from twenty years of TIMSS (edn.), Springer International Publishing, Cham (2019), pp. 7-17
Duan, W., Guan, Y., & Gan, F. (2016). Brief inventory of thriving: A comprehensive measurement of wellbeing. Chinese Sociological Dialogue, 1(1), 15-31.
Faustino, B., Vasco, A. B., Silva, A. N., & Marques, T. (2020). Relationships between emotional schemas, mindfulness, self-compassion and unconditional self-acceptance on the regulation of psychological needs. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome, 23(2), 145-156.
Hashemi-Nosrat-Abadi, T., Babapourkhairo-Din, j., BahadoriKhosroshahi, J. (2011). The role of psychological capital in psychological well-being with regard to the moderating effects of social capital. Social Psychology Research, 1(4), 124-144. [In Persian]
Henry, A. (2022). Goal self-concordance and motivational sustainability. Researching Language Learning Motivation: A Concise Guide, 61.
Li, S., Zhang, X., Luo, C., Chen, M., Xie, X., Gong, F., ... & Sun, Y. (2021). The mediating role of self-acceptance in the relationship between lonelinessand subjective well-being among the elderly in nursing home: A crosssectional study. Medicine, 100(40), e27364.
Lumontod III, R. Z. (2019). The role of goal concordance on happiness and college students’ academic performance. International Journal of Research Studies in Psychology , 8(1), 63-78
 Luthans, F. and Broad, J.D. (2024), “Positive psychological capital to help combat the mental health fallout from the pandemic and VUCA environment”, Organizational Dynamics, 51 (2), 100817,
Liu, C., Zhao, Y., Tian, T., Zou, G., & Li, P. (2015). Negative life events and school adjustment among Chinese nursing students: The mediating role of psychological capital. Nurse Education Today, 35(6), 754-759.
Mazoosaz, A; Sadat Fatemi, F; Nafar, Z., Salehi, Z., Ghalami, Zahra. (2014). The mediating role of self-acceptance and self-goal alignment in the relationship between basic psychological needs and psychological well-being, Applied Psychology, 18(4), 34-48. [In Persian]
Mirzaei, E., Jafari Harandi, R. (2010). Predicting academic performance based on the components of psychological capital and psychological hardiness, Journal of Educational Psychology Studies, 93, 124-133. [In Persian]
Moblian, A., Dayarian, M., Yousefi, Z. (2014). Predicting the quality of marital relationship based on personality traits, Glasser's needs and self-acceptance. Applied Psychology, 4(15), 207-223. [In Persian]
Mousavi Moghadam, R., Kouchaki, Z., Farzi, M. (1400). Investigating the relational model of psychological capital, spirituality and psychological well-being in students, Journal of Islamic Studies in the Field of Health; 5(4), 49-58. [In Persian]
Newman, A., Obschonka, M., Schwarz, S., Cohen, M. and Nielsen, I. (2019), “Entrepreneurial self-efficacy: a systematic review of the literature on its theoretical foundations, measurement, antecedents, and outcomes, and an agenda for future research”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 110, pp. 403-419,
Otani, M(2017).  Relationships between Parental Involvement and Academic Achievement among Elementary and Middle School Students. OSIPP Discussion Paper:DP-2017-E-003
Pramanik, S., & Khuntia, R. (2023). Decoding unconditional self-acceptance: A qualitative report. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 41(4), 932-949
Schreiner, L. A., Pothoven, S., Nelson, D., & McIntosh, E. (2013). College student thriving: Predictors of success and retention. Paper presented at the annual meeting of the Association for the Study of Higher Education, Vancouver, British Columbia
Shojaei, D., & Nemat-Tavasi, M. (2019). The mediating role of self-goal coordination and cognitive emotion regulation in the relationship between self-evaluation core and life satisfaction, Journal of Psychological Sciences, 18(78), 675-68. [In Persian]
Su, H., Wang, L., Li, Y., Yu, H., & Zhang, J. (2019). The mediating and moderating roles of self-acceptance and self-reported health in the relationship between self-worth and subjective well-being among elderly Chinese rural empty-nester: An observational study. Medicine, 98(28), e16149.
Zhou, Y., & Xu, W. (2019). The mediator effect of meaning in life in the relationship between self-acceptance and psychological wellbeing among gastrointestinal cancer patients. Psychology, Health & Medicine, 24(6), 725-731.
Zhang, X., Yue, H., Sun, J., Liu, M., Li, C., & Bao, H. (2022). Regulatory emotional self-efficacy and psychological distress among medical students: Multiple mediating roles of interpersonal adaptation and self-acceptance. BMC Medical Education, 22(1), 283.