بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و مهارت‌های اجتماعی با میانجی گری تفکر انتقادی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه روان‌شناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران

2 دانشگاه شهید بهشتی تهران

10.22091/jrim.2025.12101.1185

چکیده

تعلیم و تربیت نقش مهمی در افزایش مهارت‌ها ازجمله مهارت‌های اجتماعی دارد. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر ، بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و مهارت‌های اجتماعی با میانجی گری تفکر انتقادی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان ایرانشهر در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل داد که از بین آن‌ها تعداد 200 دانش‌آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) و تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی با نمره کل مهارت‌های اجتماعی و مولفه‌های آن وجود داشت (05/0P<). نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و تفکر انتقادی نقش میانجی در رابطه بین سواد رسانه‌ای و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان داشت (P<0.05). براساس نتایج پژوهش حاضر می توان دریافت که سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی نقش اثرات مستقیم و غیر مستقیم معنی داری بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دارد و در برنامه‌های آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Media Literacy and Social Skills with Mediation of Students' Critical Thinking

نویسندگان [English]

  • Zobair Samimi 1
  • javad jahandideh 2
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran
2 Shahid Beheshti University, Tehran
چکیده [English]

Education plays an important role in increasing skills, including social skills. In this regard, the purpose of the present study was to investigate the relationship between media literacy and social skills with the mediation of students' critical thinking. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the present study consisted of all first-year high school students in Iranshahr city in the academic year 1401-1402, from which 200 students were selected as the research sample using multi-stage cluster sampling. To collect data, Gresham and Elliott's (1990) social skills questionnaire, philosophical media literacy (2014) and Ricketts' (2003) critical thinking questionnaire were used. Data analysis was performed using correlation coefficient and structural equation modeling. The results of data analysis showed that there was a positive and significant relationship between media literacy and critical thinking with the total score of social skills and its components (P<0.05). The results of structural equation modeling also showed that the model had a good fit and critical thinking played a mediating role in the relationship between media literacy and students' social skills (P<0.05). Based on the results of the present study, it can be seen that media literacy and critical thinking have significant direct and indirect effects on students' social skills and should be considered in educational programs.

Keywords: Social skills, media literacy, critical thinking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social skills
  • media literacy
  • critical thinking

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 21 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 22 بهمن 1403