اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و حساسیت بین‌فردی دانش‌آموزان پسر نوجوان دارای نشانه‌های اضطراب اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه ازاد واحد ایلام ، ایلام ، ایران

2 گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

3 گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد ، واحد ایلام ، ایلام ، ایران

10.22091/jrim.2025.11624.1131

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و حساسیت بین‌فردی نوجوانان دارای نشانه‌های اضطراب اجتماعی انجام شد. روش‌: پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر نوجوان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از میان آن‌ها 30 دانش‌آموز نوجوان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی که نمرات پایینی در انعطاف‌پذیری شناختی و نمرات بالایی در حساسیت بین فردی داشتند، به شیوه نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری شناختی دنیـس و ونـدروال (2010) و پرسشنامه حساسیت بین فردی توسط بویس و پاپکر(1989) جمع‌آوری شد. گروه آزمایش تحت آموزش ذهن‌آگاهی در طی 8 جلسه 70 دقیقه‌ای قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری در نرم‌افزار SPSS (نسخه 24) تحلیل گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی بر انعطاف‌پذیری شناختی و حساسیت بین‌فردی گروه آزمایش تاثیر معناداری داشته است (۰۱/۰p<)، به بیان دیگر آموزش ذهن‌آگاهی در ارتقاء انعطاف‌پذیری شناختی و کاهش حساسیت بین فردی گروه آزمایش اثربخش بوده است (۰۱/۰p<). نتیجه‌گیری: می‌توان گفت از جمله آموزش-های مفید و اثربخش در جهت تقویت انعطاف‌پذیری شناختی و کاهش حساسیت بین‌فردی نوجوانان دارای اختلال اضطراب اجتماعی، آموزش ذهن‌آگاهی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of mindfulness training on cognitive flexibility and interpersonal sensitivity of adolescent male students with symptoms of social anxiety

نویسندگان [English]

  • Yarahmad Kooshki 1
  • Jahanshah Mohammadzadeh 2
  • Zeinab Mihandoost 3
1 Department of psychology, Faculty of human science , Islamic azad university, Ilam Branch , Ilam , Iran
2 Department of educational science and psychology Faculty of literature and human science Ilam university, Ilam,
3 department of psychology, humanity&#039; faculty , islamic university , ilam branch, ilam , iran
چکیده [English]

Aim: This research was conducted with the aim of the effectiveness of mindfulness training on cognitive flexibility and interpersonal sensitivity of adolescents with symptoms of social anxiety. Method: The research was a semi-experimental type with a pre-test, post-test design with a control group. The statistical population of the research included all adolescent male students with symptoms of social anxiety disorder in the city of Kohdasht in the academic year of 1402-1403, among them 30 adolescent students with symptoms of social anxiety disorder who had low scores in flexibility. They had cognitive adaptability and high scores in interpersonal sensitivity, they were selected by available sampling and randomly assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups. Data were collected using Adolescent Social Anxiety Questionnaire (SASA), cognitive flexibility questionnaire by Dennis and Vanderwaal (2010) and interpersonal sensitivity questionnaire by Boyce and Popker (1989). The experimental group underwent mindfulness training during 8 sessions of 70 minutes. The data were analyzed using multivariate covariance analysis in SPSS software (version 24). Findings: The results showed that mindfulness training had a significant effect on the cognitive flexibility and interpersonal sensitivity of the experimental group (p<0.01), in other words, mindfulness training improved cognitive flexibility and reduced interpersonal sensitivity. The experimental group was effective (p<0.01). Conclusion: It can be said that one of the useful and effective trainings in order to strengthen cognitive flexibility and reduce interpersonal sensitivity of adolescents with social anxiety disorder is mindfulness training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindfulness
  • cognitive flexibility
  • interpersonal sensitivity
  • social anxiety

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 20 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 دی 1403