تحلیل پارادایم فکری و ترسیم نگاشت علمی پژوهش های بین المللی در حوزه بازی پردازی در آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی قم

2 دانشگاه تهران

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

10.22091/jrim.2025.11837.1155

چکیده

در مقاله حاضر با هدف درک بهتر موضوعات مختلف بررسی شده در تولیدات علمی حوزه بازی پردازی در آموزش، مقالات منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی، میزان همکاری های علمی میان پژوهشگران و قرابت مباحث علمی بر مبنای واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس مطالعه نظام مند کلیه مقالات پژوهشی منتشر شده در پایگاه اطلاعاتی وب آف ساینس که در فاصله زمانی سال های 2012 تا 2024 به چاپ رسیده اند، مطالعه شد و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار ویس ویور ورژن 11/6/1 انجام شد. برای تحلیل داده ها، پژوهش های انتخاب شده از منظر سال انجام تحقیق، پرکارترین نویسندگان، هم تألیفی نویسندگان و کاربرد واژگان کلیدی مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج، مشخص شد که بیشترین پژوهش ها در چه سالی انجام گرفته است. همچنین نویسندگانی که دارای بیشترین پژوهش بودند، شناسایی و معرفی گردیدند. در قسمت کلید واژه های پرکاربرد هم کلمه بازی پردازی (گیمیفیکیشن) به عنوان پرکاربردترین کلمه در مقالات شناسایی شد. بررسی جامع مقالاتی که در پایگاه وب آف ساینس منتشر شده است و همچنین بررسی مهم ترین نویسندگان، مقالات و کلمات کلیدی در این حوزه، کمک شایانی به پژوهشگرانی می کند که برای انجام پژوهش جدید به این اطلاعات نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the intellectual paradigm and scientific mapping of international research in the field of gamification in education

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Heidari 1
  • Seyed Mohammadbagher Jafari 2
  • seyfollah fazlollahi 3
1 Islamic Azad University Of Qom branch
2 University Of Tehran
3 Islamic Azad university of qom branch
چکیده [English]

In this article, with the aim of better understanding the various topics examined in scientific productions in the field of gamification in education, articles published in reputable international journals, the extent of scientific collaborations between researchers, and the affinity of scientific topics based on vocabulary were evaluated. Accordingly, a systematic study of all research articles published in the Web of Science database between 2012 and 2024 was conducted, and data analysis was performed using VOS viewer software version 11.6.1. For data analysis, the selected studies were examined in terms of the year of research, the most prolific authors, co-authorship of authors, and the use of keywords. Based on the results, it was determined in which year the most research was conducted. Also, the authors who had the most research were identified and introduced. In the frequently used keywords section, the word "gamification" was identified as the most frequently used word in the articles. A comprehensive review of articles published in the Web of Science database, as well as a review of the most important authors, articles, and keywords in this field, provides significant assistance to researchers who need this information to conduct new research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • Gamification"
  • ،"
  • Intellectual Paradigm"
  • Scientific Mapping"
  • ،, "
  • Education"
  • ,، "
  • Research"

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 15 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1403