پیش‌بینی پایستگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس شادکامی و خودکارآمدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

2 استاد یار دانشگاه فرهنگیان

10.22091/jrim.2025.11603.1127

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی پایستگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم بر اساس شادکامی و خودکارآمدی بود. پژوهش به شیوه توصیفی - همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به تعداد 2560 نفر (1397 دختر، 1163 پسر) در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از این جامعه تعداد 347 دانشجو براساس جدول کرجسی و مورگان و به شیوه طبقه‌ای نسبی نمونه‌گیری شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و همکاران (1989)، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون های آماری استفاده شده است. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد بین شادکامی با پایستگی تحصیلی (50/0 = r) و خودکارآمدی با پایستگی تحصیلی (46/0 = r) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 < sig). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که شادکامی و خودکارآمدی می‌توانند پایستگی تحصیلی را پیش‌بینی نمایند (01/0p < ، 69/61 = (344، 2)F). مجذور ضریب همبستگی چندگانه 26/0 = 2R است این مسئله بیانگر آن است که متغیرهای پیش‌بین، می‌توانند 26 درصد از تغییرات متغیر پایستگی تحصیلی را تبیین کنند. با توجه به نتایج می‌توان نتیجه‌گیری کرد برای افزایش پایستگی تحصیلی باید روی شادکامی و خودکارآمدی دانشجویان برنامه‌ریزی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of academic persistence of Qom University of Medical Sciences students based on happiness and self-efficacy

نویسندگان [English]

  • hamid faramarzi 1
  • mahmod omidi 2
1 Islamic Azad University, Qom branch
2 Assistant professor of Farhangian University
چکیده [English]

The aim of the present study was to predict the academic persistence of Qom University of Medical Sciences students based on happiness and self-efficacy. The research was conducted in a descriptive-correlational way. The statistical population of this research included all the students of Qom University of Medical Sciences in the number of 2560 people (1397 girls, 1163 boys) in the academic year of 1402-1403, of which 347 students were sampled based on the Karjesi and Morgan table and in a relative stratified manner. To collect data, the Oxford Happiness Questionnaire of Argyle et al. (1989), the General Self-Efficacy Questionnaire of Scherer (1982), and the Academic Persistence Questionnaire of Martin and Marsh (2008) were used. It has been used for data analysis and statistical tests. The analysis of findings showed that there is a positive and significant relationship between happiness and academic persistence (r = 0.50) and self-efficacy with academic persistence (r = 0.46) (sig < 0.01). The results of multiple regression showed that happiness and self-efficacy can predict academic persistence (F (344, 2) = 61.69, p < 0.01). The square of the multiple correlation coefficient is 2R = 0.26. This problem indicates that the predictor variables can explain 26% of the changes in the academic persistence variable. According to the results, it can be concluded that in order to increase academic sustainability, planning should be done on students' happiness and self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic persistence
  • happiness
  • self-efficacy

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 27 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 08 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1403