اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی و کیفیت دوستی دانش-آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان سمنان، ایران

2 استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور_تهران _ایران

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، علوم تربیتی وروانشناسی بیرجند بیرجند ایران

4 کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

5 فارغ التحصیل ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان سمنان، ایران

10.22091/jrim.2025.11528.1114

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبت‌اندیشی به شیوه گروهی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی و کیفیت دوستی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گروه بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بیرجند که در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 مشغول به تحصیل می‌باشند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۰ دانش‌آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و همگی در قالب دو گروه آزمایش (۱۵) و گواه (۱۵) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای تحت آموزش مثبت‌اندیشی قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانش‌آموز زو و جسی (۲۰۱۲) و پرسشنامه کیفیت دوستی زهره‌وند و حجازی (۱۳۸۰) استفاده شد. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مثبت-اندیشی بر شایستگی هیجانی – اجتماعی و کیفیت دوستی اثر معناداری داشته است (۰۵/۰p<). به بیان دیگر؛ شایستگی هیجانی – اجتماعی و کیفیت دوستی در نتیجه آموزش مثبت‌اندیشی بهبود معناداری پیدا نموده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج‌ به‌دست آمده می‌توان گفت که از جمله رویکردهای آموزشی سازنده در جهت بهبود و تقویت متغیرهای هیجانی- اجتماعی و ارتباطی، رویکرد آموزشی مثبت‌اندیشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of group-based positivity training on social-emotional competence and the quality of friendship among male students

نویسندگان [English]

  • Farzane Madah 1
  • Amir sabzipour 2
  • Seyyedmahdi Hossini 3
  • Zahra Gavahi 4
  • Najmeh Mohamadi hazaveh 5
1 Master&amp;#039;s degree in General Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
2 assistant professor of educational sciences.thran.lran
3 Master of Curriculum Planning, Educational Sciences and Psychology, Birjand, Birjand, Iran
4 Master&#039;s degree in adult education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
5 Master&#039;s degree in Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

This research aimed to investigate the effectiveness of group-based positivity education on social-emotional competence and the quality of friendship of primary school students in Birjand city. The method of the current research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a group. The statistical population of the research consisted of all the male students of the sixth grade of primary school in Birjand city who are studying in the academic year of 2022-2023. Among the statistical population, 30 students were selected by available sampling method, and all of them were replaced in the form of two experimental (15) and control (15) groups. The experimental group underwent positivity training for 10 50-minute sessions. In order to collect research data, the social-emotional competence questionnaire of Zu and Jessi (2012) and the friendship quality questionnaire of Zohrevand and Hijazi (2013) were used. Research data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. Findings: The results showed that positivity training had a significant effect on social-emotional competence and friendship quality (p<0.005). In other words; Social-emotional competence and quality of friendship have improved significantly as a result of positivity training. Conclusion: According to the obtained results, it can be said that one of the constructive educational approaches in order to improve and strengthen the emotional-social and communication variables is the positivist educational approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • مثبت اندیشی
  • شایستگی هیجانی- اجتماعی
  • کیفیت دوستی
  • دانش‌آموزان پسر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 02 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1403