ارائه مدل عِلی سبک‌های یادگیری بر اساس سواد رسانه‌ای: نقش میانجی خودتنظیمی و آموزش‌های ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22091/jrim.2025.11842.1156

چکیده

رسانه‌ها تغییرات نسبتاً زیادی در الگوی یادگیری دانشجویان خلق کرده‌اند و رویکردهای آموزشی و یادگیری را توسعه بخشیده و موجب بهبود سبک‌های یادگیری دانشجویان شده‌اند؛ لذا هدف این پژوهش ارائه مدل عِلی سبک‌های یادگیری بر اساس سواد رسانه‌ای با نقش میانجی خودتنظیمی و آموزش‌های ترکیبی در میان دانشجومعلمان پسر شهر کرمانشاه بود. این پژوهش به لحاظ هدف جزو پژوهش‌های کاربردی و ازلحاظ روش گردآوری ‌داده‌ها توصیفی از نوع هم‌بستگی بود . جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشجومعلمان پسر مشغول‌به‌تحصیل شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 1250 نفر تشکیل می‌دهد. برای انتخاب نمونه از روش کوکران استفاده شد، به این صورت که با مراجعه به دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه پیام‌نور و دانشگاه آزاد به روش نمونه‌گیری تصادفی تعداد 294 نفر که هم دانشجو و هم معلم بودند شناسایی و انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش، پرسش‌نامه سواد رسانه‌ای فلسفی (1393)، پرسش‌نامه نگرش نسبت به تکنولوژی آموزشی یاوز (2005)، پرسش‌نامه سبک‌های یادگیری کلب (2005)، پرسش‌نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها ضریب هم‌بستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. براساس یافته‌های به‌دست‌آمده، تمامی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها تأیید شدند. به‌طورکلی نتیجۀ‌گیری می‌شود مدل علی سبک‌های یادگیری بر اساس سواد رسانه‌ای با نقش میانجی خودتنظیمی و آموزش‌های ترکیبی با مدل تجربی برازش دارد.

تازه های تحقیق

هدف پژوهش حاضر پاسخ به این سؤال بود که آیا مدل مفهومی سبک‌های یادگیری بر اساس سواد رسانه‌ای با نقش واسطه‌ای خودتنظیمی و آموزش‌های ترکیبی با مدل تجربی برازش دارد؟ نتایج به‌دست‌آمده نشان داد مدل مفهومی برازش مناسبی با مدل تجربی دارد. نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه اول نشان داد اثر سواد رسانه‌ای بر سبک‌های یادگیری مثبت و معنی‌دار نیست. سواد رسانه‌ای توانایی دسترسی به اطلاعات، تحلیل ارزشیابی و ایجاد پیام را برای افراد به وجود می‌آورد. افراد با سواد رسانه‌ای می‌توانند پیام‌های موجود در رسانه‌های متنوع دیداری، شنیداری نوشتاری و غیره را کشف و درک کنند. افراد در درک و دریافت اطلاعات از یکدیگر متفاوت هستند، برخی از طریق دیدن، برخی شنیدن و برخی از طریق لمس و آزمایش کردن اطلاعات را درک می‌کنند. بنابراین یادگیرندگانی که توانایی بهره‌مندی درست و مناسب از اطلاعات رسانه‌ها را داشته باشند می‌توانند با توجه به تفاوت‌های فردی خود با دیگران از سبک‌های یادگیری مناسب در دریافت منابع درسی الکترونیکی بهره گیرند و هر چه دانشجویان فرایند دریافت و تحلیل و ارزشیابی پیام‌ها و اطلاعات رسانه‌ای را با سهولت بیشتری انجام دهند از سبک‌های بهتری برای یادگیری استفاده خواهند کرد.

نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه دوم نشان داد: اثر سواد رسانه‌ای بر خودتنظیمی، مثبت و معنی‌دار است. سواد رسانه‌ای تأثیر قابل‌توجهی بر خودتنظیمی دارد که به معنای توانایی فرد در مدیریت خود و رفتارهایش به‌ویژه در شرایط مختلف است. این مفهوم در چندین بعد مختلف شامل برنامه‌ریزی، کنترل احساسات و واکنش‌ها، و ارزیابی نتایج فعالیت‌ها قابل بررسی است. در امر آموزش تأثیر چشمگیر و مداوم رسانه در چارچوب شکل‌دهی به ادراک افراد از زندگی کاملاً مشهود است.

نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه سوم نشان داد: اثر سواد رسانه‌ای بر آموزش‌های ترکیبی مثبت و معنی‌داری است. سواد رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی فرصت استفاده از منابع متعدد در آموزش را توسعه می‌دهد. برای این منظور فراگیر می‌تواند از انواع محتواهای جذاب و موردعلاقة خود در اینترنت استفاده کرده و با دیگر هم‌کلاسی‌هایش به‌صورت آنی و برخط در ارتباط باشد.

نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه چهارم نشان داد که خودتنظیمی بر سبک‌های یادگیری اثر مثبت و معنی‌داری دارد. خودتنظیمی یکی از عوامل کلیدی در فرآیند یادگیری است که تأثیر زیادی بر سبک‌های یادگیری دارد. توانایی فرد در تنظیم خود و مدیریت فعالیت‌های یادگیری، نقش موثری در انتخاب و به کارگیری سبک‌های یادگیری مختلف ایفا می‌کند.

نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه پنجم نشان داد که آموزش‌های ترکیبی بر سبک‌های یادگیری اثر مثبت و معنی‌داری دارد.

آموزش‌های ترکیبی به ترکیب روش‌های یادگیری برخط و حضوری اشاره دارد و تأثیر قابل‌توجهی بر سبک‌های یادگیری دارد. این نوع آموزش با ارائه تجربیات یادگیری متنوع و انعطاف‌پذیر، به دانش‌آموزان و دانشجویان کمک می‌کند تا با روش‌های مختلف یادگیری خود را هماهنگ کنند. نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیة ششم نشان داد که اثر غیرمستقیم سواد رسانه‌ای بر سبک‌های یادگیری با نقش میانجی‌گری خودتنظیمی مثبت و معنی‌دار است. در تبیین این فرضیه می‌توان گفت: توانایی خودتنظیمی شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری باعث افزایش سواد رسانه‌ای فراگیران و در نهایت استفاده صحیح از سبک‌های یادگیری می‌شود.

خودتنظیمی می‌تواند به‌عنوان یک میانجی در تقویت سواد رسانه‌ای عمل کند. افرادی که توانایی خودتنظیمی بالایی دارند، می‌توانند به‌طور مؤثرتری از منابع رسانه‌ای استفاده کنند و با توجه به سبک یادگیری خود، اطلاعات را بهتر پردازش کنند. نتایج تحلیل داده‌های مربوط به فرضیه هفتم نشان داد که اثر غیرمستقیم سواد رسانه‌ای بر سبک‌های یادگیری با نقش میانجی‌گری آموزش‌های ترکیبی مثبت و معنی‌دار می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Causal Model of Learning Styles Based on Media Literacy: The Mediating Role of Self-Regulation and Blended Education

نویسندگان [English]

  • Abedin Darabi Emarati 1
  • Ali Ghaderi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 M.A., Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The media has caused relatively many changes in students' learning patterns, developed teaching and learning approaches, and improved students' learning styles. This study is an applied research in terms of purpose and descriptive correlation in terms of data collection method. The statistical population of the study consists of all male student-teachers studying in Kermanshah in the academic year 2023-2024, numbering 1250 people. Cochran's method was used to select the sample, so that by referring to Farhangian University, Payame Noor University, and Azad University, 294 people who were both students and teachers were identified and selected by random sampling method.  The research tools were the Philosophical Media Literacy Questionnaire (2014), the Yavuz Educational Technology Attitude Questionnaire (2005), the Kolb Learning Styles Questionnaire (2005), and the Pintrich & De Groot Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire (1990). To analyze the data, Pearson correlation coefficient and structural equation modeling were used. Based on the findings, all direct and indirect effects of the variables were confirmed. In general, the causal model of learning styles is based on media literacy with the mediating role of self-regulation, and blended education fits with the empirical model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning styles
  • media literacy
  • self-regulation
  • blended education
  • teachers
اکرمی، زکیه؛ صادقیان نجف‌آبادی، شیما و چترایی، عاطفه. (1403). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی با الگوی چرخش آزمایشگاهی بر یادگیری دانش‌آموزان در مفهوم موازنه. پژوهش در آموزش شیمی، 6 (1). 25 -14. doi.org/ 10.48310/CHEMEDU.2024.15760.1183
ایزدی، صمد؛ محمدزاده‌ادملایی، رجبعلی. (1386). بررسی رابطة سبک‌های یادگیری، ویژگی‌های شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان. دانشگاه شاهد، 14 (27). 28-15.
بستان‌پیرا، مریم؛ سعید، نسیم و ضرابیان، فروزان. (1402). ارائه مدل علی مؤلفه‌های تشکیل‌دهندة یادگیری ترکیبی و تأثیر آن بر علمکرد تحصیلی مقطع متوسطه. علوم پزشکی رازی، 30 (4). 159 -151.
پورمحدث، گلریز؛ خوئینی، فاطمه و حسینی‌المدنی، سید علی. (1401). تدوین مدل علی سواد رسانه‌ای مبتنی بر مهارت‌های فراشناختی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و خودکارآمدی با میانجی‌گری تفکر خلاق در دانشجویان. مطالعات و تازه‌های روا‌ن‌شناختی نوجوان و جوان، 4 (4). 196-185.
حسینی‌احمدفداله، سیده‌افسانه و سودانی، منصور. (1402). بررسی رابطة سبک‌های یادگیری و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، اولین کنفرانس بین المللی روان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه.
حمیدی‌زاده، کتایون؛ خسروبیگی، حدیث؛ جودکی، فاطمه و درامامی، فاطمه. (1402). بررسی تجربه زیسته دانشجومعلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی. توسعه حرفه‌ای معلم، 8 (3). 14- 1.
خادمی‌زاده، شهناز؛ خلف‌زاده، زهرا و کوهی‌رستمی، منصور. (1402). بررسی ارتباط سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانه‌ای با میانجی‌گری سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 15(1). 1-17. https://doi.org/10.22055/slis.2022.40557.1882
صیادی، نگین؛ رسولی، الهه؛ ملکی، ویدا؛ محمدی‌آزاد، مریم. (1402)، بررسی نقش سواد رسانه‌ای معلم در یادگیری دانش‌آموزان. همایش ملی تحقیقات میان رشته‌ای در مدیریت و علوم انسانی، تهران.
فتحی‌و‌آجارگاه، کوروش. (1401). یادگیری ترکیبی در آموزش تاریخ. پژوهش در آموزش تاریخ، 3 (1‌). 105-92.
فلسفی، سیدغلامرضا. (1393). بررسی رابطه سواد رسانه‌ای با سبک زندگی (موردمطالعه): نوجوانان 15 تا 18 ساله دبیرستانی منطقه شش تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
قاسمی‌سعادت‌آبادی، حسن؛ فریدزاده، محمد؛ عباسی، عفت و خواجه‌میرزایی، زهرا (1403). تحلیل نقش آموزش ترکیبی در بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری در مدارس. تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزش و پرورش، 2 (23)، 308-289.
مالکپور‌لپری، کامران؛ بختیاری‌رنانی، اعظم و تقدیری، زهرا. (1402). بررسی نگرش معلمان زبان انگلیسی به تعاملات عناصر آموزشی در آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی، توسعه حرفه‌ای معلم، 8 (1). 64 – 51.DOR: 20.1001.1.24765600.1402.8.1.4.1
محمدی، صباح. (1401). بررسی و تحلیل میزان اثربخشی آموزش ترکیبی در افزایش سطح یادگیری و خلاقیت دانش‌آموزان دورة متوسطه، چهارمین همایش ملی تحقیقات میان رشته‌ای در مدیریت و علوم انسانی، تهران. 715-726.
مشتاقی‌لارگانی، سعید؛ قربانی، سمیرا و رضاییان، حمید. (1387). اعتباریابی فرم فارسی مقیاس نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش میان معلمان مقطع متوسطه شهر اصفهان. نوآوری‌های آموزشی، 7 (26). 126-107
میرطبایی، سید‌مصطفی؛ عبدالملکی، محمد. (1402). مقایسه دو روش آموزش ترکیبی و رایج بر میزان یادگیری دانش‌آموزان، اولین کنفرانس بین‌المللی و چهارمین همایش ملی مدیریت، روان‌شناسی و علوم رفتاری، تهران. 739-750.
نجفی، حسین. (1396). رابطه بین ابعاد و شاخص‌های آموزش ترکیبی و کیفیت‌بخشی به یادگیری در دانشگاه پیام‌نور، فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7 (4). 80-59.
یزدی، اسما؛ میرحیدری، اشرف. (1401). بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کرونا از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، پژوهش در تربیت معلم، 5 (1).34-10.
Ahmod, U., & Zhang, W. (2021). An Effective Instructional Strategies Approach in Higher Education: A Pilot Investigation. International Journal of Higher Education, 10(5), 68–81.
Akrami, Z., & Sadeghian Najafabadi, Sh., & Chatraei, A. (2024). The Effect of Blended Education with Laboratory Rotation Model on Students' Learning in the Concept of Balance, Research in Chemistry Education, 6(1), 14-25. [In Persian]. doi.org/ 10.48310/CHEMEDU.2024.15760.1183
Ali, L. (2018). The Design of Curriculum, Assessment and Evaluation in Higher Education with Constructive Alignment. Journal of Education and E-Learning Research, 5(1), 72–78.
Arsyad, S., & Villia, A. S. (2022). Exploring the Effect of Digital Literacy Skill and Learning Style of Students on Their Meta-Cognitive Strategies in Listening. International Journal of Instruction, 15(1), 527-546.‏ . https://doi.org/10.29333/iji.2022.15130a
Auliyah, N., Listyarini, I., & Prayito, M. (2023). Analisis gaya belajar peserta didik kelas vi a sd negeri sarirejo. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 3946–3953. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1237
Awla, H. A. (2014). Learning styles and their relation to teaching styles. International Journal of Language and Linguistics, 2(3), 241–245. doi: 10.11648/j.ijll.20140203.23
Baber, H. (2020). Determinants of students’ perceived learning outcome and satisfaction in online learning during the pandemic of COVID19. Journal of Education and E-Learning Research, 7(3), 285–292.
Ballen, C. J. (2020). Enhancing diversity in college science with active learning. Active Learning in College Science: The Case for Evidence-Based Practice, 873–887.
Bostan Pira, M., Saeed, N., & Zarrabian, F. (2023). Presenting a Causal Model of the Components of Blended Learning and its Effect on Academic Achievement in High School, Razi Journal of Medical Sciences, 30 (4), 151-159. [In Persian].
Center, E. (2018). Why should assessments, learning objectives, and instructional strategies be aligned. Pittsburgh: Carnegie Mellon University.
Datu, J. A. D., Wong, G. S. P., & Rubie-Davies, C. (2021). Can kindness promote media literacy skills, self-esteem, and social self-efficacy among selected female secondary school students? An intervention study. Computers & Education, 161, 104062.
Dema, K., & Chhukha, B. (2021). Understanding Students’ C Programming Language Learning Styles: A Case Study in College of Science and Technology.
Dumford, A. D., & Miller, A. L. (2018). Online learning in higher education: Exploring advantages and disadvantages for engagement. Journal of Computing in Higher Education, 30(3), 452–465.
Dvornichenko, D., & Barsky, V. (2021). Blended learning model in teaching media literacy. doi.org/10.24195/2414-4665-2021-1-7
Ermayani, Y., Prayino, S., Hikmah, N., & Sripatmi, S. (2023). Mathematical Creative Thinking Ability in Flat Side Building Materials Seen from Gender Differences. Scientific Journal of the Educational Profession, 8(3), 1239-1244.
Falsafi, S. Gh. (2014). The Relationship between Media Literacy and Lifestyle (Case Study): 15-18 Year Old High School Adolescents in District 6 of Tehran [Master’s thesis. Islamic Azad University, East Tehran Branch]. [In Persian].
Fathi Vajargah, K. (2022). Blended learning in teaching History. Research in History Education, 3 (1 ), 92-105. [In Persian].
Fitri, R., & Mudjiran, M. (2022). LEARNING STYLES OF BIOLOGY STUDENTS AT UNIVERSITAS NEGERI PADANG. JURNAL ATRIUM PENDIDIKAN BIOLOGI, 7(4), 260–267.
Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2022). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001
Ghasemi Saadat Abadi, H., Faridzadeh, M., Abbasi, E., & Khajeh Mirzaei, Z. (2024). Analyzing the Role of Blended Education in Improving the Teaching-Learning Process in Schools, Strategic Research in Education, 2 (23), 289-308. [In Persian].
Hamidizadeh, K., Khosrobeigi, H., Joudaki, F., Doremami, F. (1402) .Investigating Student Teachers' Lived Experience of Using Technology in Virtual Education. Teacher Professional Development, 8 (3), 1-14. [In Persian].
Holmes, N. G., & Smith, E. M. (2023). Instructional Strategies that Foster Experimental Physics Skills. In The International Handbook of Physics Education Research: Learning Physics (pp. 11–18). AIP Publishing LLC Melville, New York.
Hosseini Ahmad Fadaleh, S. A., & Sudani, M. (2023). The Relationship between Learning Styles and Self-Regulated Learning with Academic Performance of Students of Shahid Chamran University of Ahvaz. The First International Conference on Psychology, Social Sciences, Educational Sciences and Philosophy. [In Persian].
Izadi, S., & Mohammadzadeh Adamlaei, R. (2007). The Relationship between Learning Styles, Personality Traits, and Academic Performance of Students, The Scientific Journal of Shahed University, 14 (27), 15-28. [In Persian]
Jurayev, T. N. (2023). The use of mobile learning applications in higher education institutes. Advances in Mobile Learning Educational Research, 3(1), 610–620. DOI:10.25082/AMLER.2023.01.010
Khademizadeh, S., Khalafzadeh, Z., Koohi Rostami, N. (1402). Investigating the relationship between e-learning style and computer literacy mediated by information literacy of students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Studies in Library and Information Science. 15 (1), 1-17. [In Persian] https://doi.org/10.22055/slis.2022.40557.1882
Kinley, K. (2023). Exploring alternative invigilated assessments in higher education: A work in progress. ASCILITE Publications, 457–461.
Kolb, A. Y. (2005). The Kolb learning style inventory-version 3.1 2005 technical specifications. Boston, MA: Hay Resource Direct200(72), 166-171.
Lee, J.-H., Purdy, C., & Papautsky, I. (2009). Graduate Student Experiences and Mentor Benefits of the Preparing Future Faculty Program in Engineering. 2009 Annual Conference & Exposition, 14–655.
Lim, J., & Richardson, J. C. (2021). Predictive effects of undergraduate students’ perceptions of social, cognitive, and teaching presence on affective learning outcomes according to disciplines. Computers and Education, 161. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.104063
Malekpour Lapari, K., Bakhteyari Renani, A., Taghdiri, Z. (1402). Examining English Teachers’ Attitudes toward Interactions of Educational Elements in Traditional Education, Electronic Education, and Blended Education. Teacher Professional Development, 8 (1), 51-64. [In Persian]. DOR: 20.1001.1.24765600.1402.8.1.4.1
Maulana, M. F. (2020). Instructional strategies for foreign languages learning: A practical approach of Mahmud Yunus’ thought. Tadris J. Kegur. Dan Ilmu Tarb, 5(1), 87–96. DOI: 10.24042/tadris.v5i1.5942
Maulia, D., (2023). Pengaruh Gaya Belajar dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XI IIS di SMA Negeri 7 Surakarta. Jurnal FKIP UNS. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id on April 25, 2023.
Mirtobai, S. M., Abdul Maliki, M. (1402). Comparison of two common and combined teaching methods on students' learning rate, the first international conference and the fourth national conference on management, psychology and behavioral sciences, Tehran, 739-750. [In Persian]
Mohammadi, S. (2022). Investigating and Analyzing the Effectiveness of Blended Education in Increasing the Level of Learning and Creativity of High School Students, Fourth National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities, Tehran, 715-726. [In Persian]
Moshtaghi Largani, S., & Ghorbani, S., & Rezaeian, H. (2008), Validation of the Persian Form of the Attitude Scale Toward the Use of Technology in Education among Secondary School Teachers in Isfahan, Educational Innovations, 7(26), 107. [In Persian]
Muhammad, R., Ratnawati, R., & Andi Alamsyah Rivai, A. (2019). The effectiveness of blended learning in improving media literacy on different self-regulated learning. Journal of Educational Science and Technology5(3), 277-285. doi.org/10.26858/est.v5i3.10873
Najafi, H. (2017). The Relationship between Dimensions and Indicators of Blended Education and Quality of Learning in Payame Noor University. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 7 (4), 59-80. [In Persian].
Ndikumana, Y., Mugabo, L. R., & Nsabimana, A. (2024). Teaching and Learning Biotechnology at University of Rwanda-College of Science and Technology: The Assessment of Teaching Practices and Learning Styles for Biotechnology Concepts Understanding. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 23(1), 469–501. https://doi.org/10.26803/ijlter.23.1.23
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology82(1), 33.
Pourmohaddis, G., Khoeini, F., & Hosseini Al-Madani, S. A. (2022). Developing a Causal Model of Media Literacy Based on Metacognitive Skills, Self-Regulated Learning Strategies and Self-Efficacy with the Mediating Role of Creative Thinking in Students, Journal of Adolescent and Young Adult Psychological Studies and Innovations, 4(4), 185-196. [In Persian].
Sayadi, N., & Rasouli, E., Maleki, V., & Mohammadi Azad, M. (2023). Investigating the Role of Teacher Media Literacy in Students' Learning. National Conference on Interdisciplinary Research in Management and Humanities, Tehran. [In Persian].
Setyawan, A., Himami, A. S., & Miftahurrahim, R. (2023). Konsep gaya belajar siswa pada mata pelajaran mulok keagamaan. ILJ: Islamic Learning Journal, 1(1), 104-119 https://doi.org/10.54437/iljjislamiclearningjournal.v1i1.834.
Smith, L. C. (2024). Reviews and reviewing: Approaches to research synthesis. an annual review of information science and technology (ARIST) paper. Journal of the Association for Information Science and Technology, 75(3), 245-267. https://doi.org/10.1002/asi.24851
Sudarman, E., Wahyuningsih, S., Nurakhim, B., & Priyono, S. (2023). How to Get an Effective School: The Roles of Principal Leadership, Professional Teacher Behavior, and Student Learning Practices. PSYCHOLOGY AND EDUCATION, 60(2), 272-282.
Tamannaeifar, M. R., & Motaghedifard, M. (2014). Subjective well-being and its sub-scales among students: The study of role of creativity and self-efficacy. Thinking Skills and Creativity, 12, 37-42. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.12.003
Tran-Duong, Q. H. (2023). The effect of media literacy on effective learning outcomes in online learning. Education and Information Technologies, 28(3), 3605-3624.‏ https://doi.org/10.1007/s10639-022-11313-z
Utami, SM, Shodiqin, A., & Sudargo, S. (2023). Profile of Students' Creative Thinking in Solving Mathematical Problems Viewed from Student Learning Styles. Imaginary: Journal of Mathematics and Mathematics Education, 5(1), 38-45. DOI: https://doi.org/10.26877/imajiner.v5i1.13225
Vanwynsberghe, H., Paulussen, S., & Verdegem, P. (2011). Towards a conceptual framework for media literacy. In IAMCR 2011: Cities, creativity and connectivity. International Association for Media and Communication Research (IAMCR).
Wilson, E. K., Wright, V. H., Inman, C. T., & Matherson, L. H. (2011). Retooling the social studies classroom for the current generation. The Social Studies, 102(2), 65-72. https://doi.org/10.1080/00377996.2010.484445
Yavuz, S. (2005). Developing a technology attitude scale for pre-service chemistry teachers. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET4(1), 17-25.
Yazdi, A., & Mirheidari, A. (2022). Investigating the Opportunities and Threats of Virtual Education during the Corona Pandemic from the Perspective of Student-Teachers of Farhangian University, Research in Teacher Education, 5(1), 10-34. [In Persian].