بررسی رابطه استفاده از هوش مصنوعی با تفکر انتقادی با میانجی‌گری خودآموزی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشوی زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران

10.22091/jrim.2025.11934.1171

چکیده

هوش مصنوعی به عنوان ابزاری نوین، نقش مهمی در توسعه تفکر انتقادی و خودآموزی ایفا می‌کند. این فناوری با ارائه تحلیل‌های دقیق و شبیه‌سازی سناریوهای مختلف، به یادگیرندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های تحلیلی خود را تقویت کرده و به صورت خلاقانه‌تر به حل مسائل بپردازند. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه بازخوردهای شخصی‌سازی شده، فرآیند یادگیری را تسریع کند و به یادگیرندگان این امکان را بدهد که در مواجهه با اطلاعات نادرست، تفکر انتقادی خود را به کار گیرند. اما به رغم این اهمیت، اطلاعات اندکی در رابطه با رابطۀ هوش مصنوعی و تفکر انتقادی دانش‌آموزان در دسترس است. و از آنجایی که خودآموزی می‌تواند در این فرایند نقش مهمی داشته باشد. بدین جهت هدف پژوهش حاضر درک رابطۀ استفاده از هوش مصنوعی و تفکر انتقادی با میانجی‌گری خودآموزی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد و روش گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونۀ پژوهش شامل تعداد 380 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ دوم شهرستان طارم استان زنجان بود که به روش تصادفی ساده انتخاب و به وسیلۀ مقیاس‌های مختلف، داده‌هایی از آنان جمع‌آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS27 و PLS4 و صورت گرفت. بر اساس یافته‌ها، استفاده از هوش مصنوعی رابطۀ مستقیمی با بهبود خودآموزی و تفکر انتقادی دارد و هرچقدر که میزان استفاده بیشتر شود، مهارت تفکر انتقادی و خودآموزی نیز ارتقا پیدا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between the use of artificial intelligence and critical thinking through the mediation of self-learning (Case study: high school students)

نویسندگان [English]

  • Abbas Ramezani 1
  • Masumeh Sharifi 2
1 Assistant professor of educational administration, Farhangian Univerity, Tehran, Iran
2 English student, Farhangian university, Zanjan, Iran
چکیده [English]

Artificial intelligence, as a new tool, plays an important role in the development of critical thinking and self-learning. By providing accurate analysis and simulation of various scenarios, this technology helps learners to strengthen their analytical skills and solve problems more creatively. Also, artificial intelligence can accelerate the learning process by providing personalized feedback and allow learners to use their critical thinking when faced with incorrect information. However, despite this importance, little information is available regarding the relationship between artificial intelligence and students' critical thinking. Therefore, the purpose of the present study is to understand the relationship between the use of artificial intelligence and critical thinking with the mediation of self-learning. This study is descriptive and correlational in terms of its applied purpose, approach and data collection method. The research sample consisted of 380high school students in Tarom city, Zanjan province, who were selected by simple random sampling and data were collected from them using different scales. Data analysis was performed using SPSS27 and PLS4 software. Based on the findings, the use of artificial intelligence has a direct relationship with improving self-learning, and critical thinking and the more it is used, the more critical thinking and self-learning skills are improved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Critical Thinking
  • Self-Learning
  • Students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 27 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 15 اسفند 1403