شناسایی خدمات کتابخانه‌های آموزشگاهی برگزیده جهان به منظور ارائه پیشنهادی برای ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 'گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم، قم، ایران

3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم، قم، ایران.

10.22091/jrim.2025.12127.1195

چکیده

هدف شناسایی خدمات کتابخانه‌های آموزشگاهی برگزیده جهان است تا بر اساس آن خدمات پیشنهادی برای کتابخانه های آموزشگاهی ایران تعیین و اولویت‌بندی شود. به منظور شناسایی خدمات کتابخانه‌های آموزشگاهی برتر جهان، 23 کتابخانه آموزشگاهی کشورهای عضو گروه 20 که در کشور خود سرآمدترین بودند انتخاب شده و مورد بررسی و تعیین وضعیت ارائه خدمت قرار گرفتند و 27 خدمت شناسایی شده با استفاده از روش دلفی فازی از طریق نظرسنجی از 17 نفر از خبرگان ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس میانگین قطعی نظرات اولویت‌بندی و میزان اهمیت بکارگیری آن‌ها در ارائه خدمات پیشنهادی جهت ارائه در کتابخانه‌های آموزشگاهی ایران تعیین شد. کتابخانه‌های مورد مطالعه، 9 خدمت در بستر سنتی در فضای فیزیکی کتابخانه و 18 خدمت در بستر مجازی ارائه داده بودند. امانت و برنامه‌های ترویج کتابخوانی از برجسته ترین خدمات بود که نشان از اهمیتشان بر رضایت اعضا کتابخانه آموزشگاهی دارد. انحراف معیار بالا در خدمات میز مرجع مجازی و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی آموزشی تنوع نظرات و تجربیات مختلف جامعه آماری را در ارائه این خدمات منعکس کرد. تمامی 27 خدمت ارائه شده در کتابخانه‌های برگزیده از سوی 17 عضو پنل دلفی تایید شد. خدمات دسترس‌پذیری اعضا به مجموعه‌ای از انواع منابع به‌روز و مطابق سرفصل دروس با بالاترین میانگین قطعی(71/7) با اهمیت‌ترین خدمت پیشنهادی در کتابخانه‌های آموزشگاهی ایران است. نتایج به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی کمک کند تا با شناسایی الگوهای موفق جهانی، زمینه‌های بهبود در کتابخانه‌های آموزشی را شناسایی و اجرا کنند، و در نهایت به افزایش کیفیت آموزش در کشور کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the services of selected school libraries in the world in order to provide a proposal for Iran

نویسندگان [English]

  • Jafar Ebadollah Amoghin 1
  • Nayere Jafarifar 2
  • Samaneh Sedghghoo 3
1 Department of Information Science and Epistemology, University of Qom, Qom, Iran
2 MSc in Knowledge and Information Science; Department of Knowledge and Information Science; Qom University of Medical Sciences; Qom. Iran
3 MSc in Knowledge and Information Science; Department of Knowledge and Information Science; University of Qom; Qom
چکیده [English]

The aim of the article is to examine the services of selected school libraries in the world and to determine and prioritize the services proposed for Iranian school libraries. for identify the world's top school library services, 23 school libraries from G20 member countries were selected and examined to determine the status of service provision. The 27 identified services were examined using the fuzzy Delphi method through a survey of 17 Iranian experts, and based on the their opinions, their priority and the importance of their use in the service provision model of Iranian school libraries were determined. The libraries studied offered 9 traditional services in the physical library space and 18 virtual services. Book lending and reading promotion programs were among the most emphasized services, indicating their importance to school library members’ satisfaction. The high standard deviation in virtual reference desk services and access to educational databases reflected the diversity of opinions and experiences of the statistical population in providing these services. All 27 services offered selected libraries were approved by 17 Delphi panel members. The service of members' access to a variety of up-to-date resources in accordance with the Ministry of Education's curriculum is the most important service offered in Iranian school libraries, with the highest definite average (7.71). The results can help policymakers and educational planners to identify and implement areas for improvement in educational libraries by identifying successful global models, and ultimately help increase the quality of education in the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational library
  • school library
  • service evaluation
  • Iran

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 26 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 25 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1403