نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دکتری برنامهریزی درسی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
نتایج بررسی همبستگی میان متغیرهای پژوهش بیانگر وجود ارتباط مثبتِ معنادار میان تأیید معلم و مشارکت کلاسی بود اما در عین حال نتایج مدلیابی معادلات ساختاری اثر معنادار تأیید معلم بر مشارکت کلاسی را نشان نداد. نتایج همچنین نشان داد که بین تأیید معلم و پیوستگی کلاس درس رابطه معناداری مشاهده شد. در نهایت نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که پیوستگی کلاس درس میتواند نقش میانجی را در ارتباط بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانشآموزان ایفا کند.
نتایج این پژوهش نقش میانجی پیوستگی کلاس را در ارتباط بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانشآموزان بهخوبی نشان داد. این یافتهها را میتوان با استفاده از نظریه سرایت عاطفی، نظریه گسترش و ساخت هیجانات مثبت و نظریه حمایت اجتماعی تبیین کرد. طبق نظریه سرایت عاطفی، احساسات مثبت و منفی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود، بهگونهای که رفتارها و احساسات یک فرد میتواند به طور غیرمستقیم احساسات مشابهی را در دیگران ایجاد کند
اگر دانشآموزان دریابند که معلم به آنها اهمیت میدهد، آنها را دوست دارد، به تواناییهای آنها باور دارد و آنها را مورد تمجید قرار میدهد، این احساسات سرایت پیدا میکند و دانشآموزان نیز متقابلاً احساس قدردانی و احترام به معلم خواهد داشت. به تدریج احساسات مثبت دانشآموزان نهتنها متوجه معلم بلکه موجب سرایت و تعمیم آن به کل کلاس میگردد و لذا، درنتیجه رفتارهای تأییدی معلم جوی حمایتی، ایمن و مملو از احساسات مثبت در کلاس ایجاد میشود.
براساس نظریه حمایت اجتماعی رفتارهای تأییدی معلم میتواند بهعنوان یک منبع حمایتی در نظر گرفته شود که به دانشآموزان احساس پذیرش و امنیت میدهد. این حمایت نه تنها به دانشآموزان در مقابله با چالشهای تحصیلی کمک میکند بلکه باعث ایجاد فضای مثبت و اعتماد متقابل در کلاس میشود، که میتواند به افزایش مشارکت و تعاملات کلاسی منجر گردد. در نتیجه، رفتارهای تأییدی معلم نهتنها به عنوان یک عامل ایجاد انگیزه و اعتمادبهنفس برای دانشآموزان عمل میکند، بلکه با فراهم کردن حمایت اجتماعی، بستری برای تعاملات مؤثرتر و مشارکت فعالتر در کلاس ایجاد مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Active students participation in the classroom is an essential requirement for learning and academic success. The purpose of this research is to study the mediating role of classroom connectedness in the relationship between teacher confirmation behaviors and Classroom Participation. This research is applied in its objective and employs a descriptive-correlational design for data collection and analysis. The study population consisted of 12th-grade high school students from Kermanshah city. A total of 210 students were selected and studied using convenience sampling. Data collection tools were three scales: classroom connectedness, teacher confirmation and classroom participation. The validity of the scales was confirmed by experts, and their reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The Cronbach's alpha coefficients for the three questionnaires—Teacher Confirmation, Classroom Cohesion, and Classroom Participation—were 0.79, 0.74, and 0.71, respectively. For data analysis the pearson correlation test and structural equation modeling were used. The findings from the correlation test indicated that the relationships between teacher confirmation and classroom participation (p < .05; r: .51), teacher confirmation and classroom connectedness (p < .05; r: .56), and classroom connectedness and classroom participation (p < .05; r: .54) were all significant. The structural equation modeling results also revealed that the effect of Teacher Confirmation on Classroom Participation was not significant (β = .03, p > .05), whereas the effect of Teacher Confirmation on Classroom Connectedness (β = .85, p < .05) and the effect of Classroom Connectedness on Classroom Participation (β = .90, p < .05) were significant. Based on these findings, the mediating role of Classroom Connectedness in the relationship between teacher's confirmed behaviors and students' classroom participation was confirmed (RMSEA: .02; CFI: .99). Based on these findings, it can be concluded that teachers' adherence to positive communicative and interpersonal behaviors fosters a cohesive and friendly classroom environment, which ultimately leads to increased student participation in class
کلیدواژهها [English]