نقش میانجی پیوستگی کلاس درس در رابطه بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.12026.1176

چکیده

مشارکت فعال دانش‌آموز در کلاس یکی از الزامات اساسی یادگیری و موفقیت تحصیلی محسوب می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی پیوستگی کلاس درس در رابطه بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، دانش‌آموزان پایه دوازدهم شهر کرمانشاه بودند که نمونه‌ای به حجم 210 نفر از آن‌ها به‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها سه مقیاس تأیید معلم (الیس، 2000)، پیوستگی کلاس درس (مالونی و ماتیوس، 2020) و مشارکت کلاسی (لی، 2022) بودند. روایی مقیاس‌ها با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن‌ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه تأیید معلم، پیوستگی کلاس درس و مشارکت کلاسی به ترتیب 79/0، 74/0 و 71/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های آزمون همبستگی نشان داد که رابطه بین تأیید معلم و مشارکت کلاسی (r: .51; p < .05)، رابطه بین تأیید معلم و پیوستگی کلاس درس (r: .56; p < .05) و رابطه بین پیوستگی کلاس و مشارکت کلاسی (r: .54; p < .05) معنادار است. یافته‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که اثر تأیید معلم بر مشارکت کلاسی معنادار نیست (03; p > .05/0 = β) اما اثر تأیید معلم بر پیوستگی کلاس (85; p < .05/0 = β) و اثر پیوستگی کلاس بر . . .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Classroom Connectedness in the Relationship between Teacher Confirmation and Classroom Participation

نویسندگان [English]

  • Khalil Zandi 1
  • Shahla Rahimi 2
  • azad allahkarami 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
2 PhD of curriculum, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.
3 1 Department of educational sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665_889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Active participation of students in the classroom is considered one of the essential requirements for learning and academic success. The purpose of this research is to study the mediating role of classroom connectedness in the relationship between teacher's confirmation behaviors and Classroom Participation. This research is applied in its objective and employs a descriptive-correlational design for data collection and analysis. The study population consisted of 12th-grade high school students in Kermanshah city. 210 students were selected and studied using convenience sampling. Data collection tools were three scales: classroom connectedness, teacher's confirmation, classroom participation. The validity of the scales was confirmed by experts and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The Cronbach's alpha coefficients for the three questionnaires—Teacher Confirmation, Classroom Cohesion, and Classroom Participation—were 0.79, 0.74, and 0.71, respectively. For data analysis the pearson correlation test and structural equation modeling were used. The findings from the correlation test indicated that the relationship between Teacher Confirmation and Classroom Participation (p < .05; r: .51), the relationship between Teacher Confirmation and Classroom Connectedness (p < .05; r: .56), and the relationship between Classroom Connectedness and Classroom Participation (p < .05; r: .54) were all significant. Structural equation modeling results also revealed that the effect of Teacher Confirmation on Classroom Participation was not significant (β = .03, p > .05), whereas the effect of Teacher Confirmation on Classroom Connectedness (β = .85, p < .05) and the effect of Classroom Connectedness . . .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher Confirmation
  • Classroom Connectedness
  • Classroom Participation
  • Verbal Participation
  • Non-Verbal Participation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 12 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1403