نقش میانجی پیوستگی کلاس درس در رابطه بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.12026.1176

چکیده

مشارکت فعال دانش‌آموز در کلاس یکی از الزامات اساسی یادگیری و موفقیت تحصیلی محسوب می‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی پیوستگی کلاس درس در رابطه بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده‌ها، توصیفی از نوع هم‌بستگی بوده است. جامعه آماری، دانش‌آموزان پایه دوازدهم شهر کرمانشاه بودند که نمونه‌ای به حجم 210 نفر از آن‌ها به‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها سه مقیاس تأیید معلم (Ellis, 2000) پیوستگی کلاس درس ( Maloney & Matthews, 2020) و مشارکت کلاسی (Li, 2022) بودند. روایی مقیاس‌ها با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن‌ها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای سه پرسش‌نامه تأیید معلم، پیوستگی کلاس درس و مشارکت کلاسی به ترتیب 79/0، 74/0 و 71/0 بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون هم‌بستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های آزمون هم‌بستگی نشان داد که رابطه بین تأیید معلم و مشارکت کلاسی (r: .51; p < .05)، رابطه بین تأیید معلم و پیوستگی کلاس درس (r: .56; p < .05) و رابطه بین پیوستگی کلاس و مشارکت کلاسی (r: .54; p < .05) معنادار است. یافته‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که اثر تأیید معلم بر مشارکت کلاسی معنادار نیست (03; p > .05/0 = β)، اما اثر تأیید معلم بر پیوستگی کلاس (85; p < .05/0 = β) و اثر پیوستگی کلاس بر مشارکت کلاسی (90; p < .05/0 = β) معنادار است. بر اساس یافته‌های به‌دست آمده، نقش میانجی پیوستگی کلاس درس در ارتباط بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان تأیید شد (RMSEA: .02; CFI: .99). بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که پایبندی معلمان مدارس به رفتارهای ارتباطی و بین‌فردی مثبت زمینه‌ساز ایجاد جو کلاسی منسجم و صمیمی می‌گردد و چنین جوی در نهایت افزایش مشارکت کلاسی دانش‌آموزان را به‌همراه دارد.

تازه های تحقیق

نتایج بررسی هم‌بستگی میان متغیرهای پژوهش بیانگر وجود ارتباط مثبتِ معنادار میان تأیید معلم و مشارکت کلاسی بود اما در عین حال نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری اثر معنادار تأیید معلم بر مشارکت کلاسی را نشان نداد. نتایج همچنین نشان داد که بین تأیید معلم و پیوستگی کلاس درس رابطه معناداری مشاهده شد. در نهایت نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که پیوستگی کلاس درس می‌تواند نقش میانجی را در ارتباط بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان ایفا کند.

نتایج این پژوهش نقش میانجی پیوستگی کلاس را در ارتباط بین رفتارهای تأییدی معلم و مشارکت کلاسی دانش‌آموزان به‌خوبی نشان داد. این یافته‌ها را می‌توان با استفاده از نظریه سرایت عاطفی، نظریه گسترش و ساخت هیجانات مثبت و نظریه حمایت اجتماعی تبیین کرد. طبق نظریه سرایت عاطفی، احساسات مثبت و منفی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، به‌گونه‌ای که رفتارها و احساسات یک فرد می‌تواند به طور غیرمستقیم احساسات مشابهی را در دیگران ایجاد کند

اگر دانش‌آموزان دریابند که معلم به آن‌ها اهمیت می‌دهد، آن‌ها را دوست دارد، به توانایی‌های آن‌ها باور دارد و آن‌ها را مورد تمجید قرار می‌دهد، این احساسات سرایت پیدا می‌کند و دانش‌آموزان نیز متقابلاً احساس قدردانی و احترام به معلم خواهد داشت. به تدریج احساسات مثبت دانش‌آموزان نه‌تنها متوجه معلم بلکه موجب سرایت و تعمیم آن به کل کلاس می‌گردد و لذا، درنتیجه رفتارهای تأییدی معلم جوی حمایتی، ایمن و مملو از احساسات مثبت در کلاس ایجاد می‌شود.

براساس نظریه حمایت اجتماعی رفتارهای تأییدی معلم می‌تواند به‌عنوان یک منبع حمایتی در نظر گرفته شود که به دانش‌آموزان احساس پذیرش و امنیت می‌دهد. این حمایت نه تنها به دانش‌آموزان در مقابله با چالش‌های تحصیلی کمک می‌کند بلکه باعث ایجاد فضای مثبت و اعتماد متقابل در کلاس می‌شود، که می‌تواند به افزایش مشارکت و تعاملات کلاسی منجر گردد. در نتیجه، رفتارهای تأییدی معلم نه‌تنها به عنوان یک عامل ایجاد انگیزه و اعتمادبه‌نفس برای دانش‌آموزان عمل می‌کند، بلکه با فراهم کردن حمایت اجتماعی، بستری برای تعاملات مؤثرتر و مشارکت فعال‌تر در کلاس ایجاد می‌نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Mediating Role of Classroom Connectedness in the Relationship between Teacher Confirmation Behaviors and Students’ Classroom Participation

نویسندگان [English]

  • Khalil Zandi 1
  • Shahla Rahimi 2
  • azad allahkarami 3
1 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Ph.D. in Curriculum, Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Active students participation in the classroom is an essential requirement for learning and academic success. The purpose of this research is to study the mediating role of classroom connectedness in the relationship between teacher confirmation behaviors and Classroom Participation. This research is applied in its objective and employs a descriptive-correlational design for data collection and analysis. The study population consisted of 12th-grade high school students from Kermanshah city. A total of 210 students were selected and studied using convenience sampling. Data collection tools were three scales: classroom connectedness, teacher confirmation and classroom participation. The validity of the scales was confirmed by experts, and their reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. The Cronbach's alpha coefficients for the three questionnaires—Teacher Confirmation, Classroom Cohesion, and Classroom Participation—were 0.79, 0.74, and 0.71, respectively. For data analysis the pearson correlation test and structural equation modeling were used. The findings from the correlation test indicated that the relationships between teacher confirmation and classroom participation (p < .05; r: .51), teacher confirmation and classroom connectedness (p < .05; r: .56), and classroom connectedness and classroom participation (p < .05; r: .54) were all significant. The structural equation modeling results also revealed that the effect of Teacher Confirmation on Classroom Participation was not significant (β = .03, p > .05), whereas the effect of Teacher Confirmation on Classroom Connectedness (β = .85, p < .05) and the effect of Classroom Connectedness on Classroom Participation (β = .90, p < .05) were significant. Based on these findings, the mediating role of Classroom Connectedness in the relationship between teacher's confirmed behaviors and students' classroom participation was confirmed (RMSEA: .02; CFI: .99). Based on these findings, it can be concluded that teachers' adherence to positive communicative and interpersonal behaviors fosters a cohesive and friendly classroom environment, which ultimately leads to increased student participation in class

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher confirmation
  • classroom connectedness
  • classroom participation
  • verbal participation
  • non-verbal participation
Ahrari, E. A., & Farid, A. (2023). The Mediating Role of School Connectedness in the Relationship Between Social-Emotional Learning and Bullying Victimization. Educational and Scholastic studies, 12(4), 343-368. [In Persian]. doi: 10.48310/pma.2023.3455.
Aloia, L S. (2020). Student Learning: The Influence of Instructor and Student Confirmation, Classroom Connectedness, and Self-Efficacy. Journalism & Mass Communication Educator, 76 (2), 1-14.  https://doi.org/10.1177/1077695820944265.
Amiryousefi, M., Amirian, Z., & Ansari, A. (2019). Relationship between classroom environment, teacher behavior, cognitive and emotional engagement, and state motivation. Journal of English Language Teaching and Learning, 11 (23), 27-56. https://elt.tabrizu.ac.ir/article_8937.html.
Cohen, S. (2004). Social Relationships and Health. American Psychologist, 59(8), 676–684. https://doi.org/10.1037/0003-066X.59.8.676
Dwyer, K K., Bingham, S G., Carlson, R E., Prisbell, M., Cruz, A M., & Fus, D A. (2004). Communication and connectedness in the classroom: Development of the connected classroom climate inventory. Communication Research Reports, 21 (3), 264–272. https://doi.org/10.1080/08824090409359988.
Ellis, K. (2000). Perceived Teacher Confirmation the Development and Validation of an Instrument and Two Studies of the Relationship to Cognitive and Affective Learning. Human Communication Research, 26 (2), 264-291. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2000.tb00758.x
Ellis, K. (2004). The impact of perceived teacher confirmation on receiver apprehension, motivation, and learning. Communication Education, 53 (1), 1-20. https://doi.org/10.1080/0363452032000135742
Goldman, Z W., & Goodboy, A K. (2014). Making Students Feel Better: Examining the Relationships between Teacher Confirmation and College Students' Emotional Outcomes. Communication Education, 63 (3), 259-277. https://doi.org/10.1080/03634523.2014.920091.
Goldman, Z W., Claus, C J., & Goodboy, A K. (2018). A Conditional Process Analysis of the Teacher Confirmation–Student Learning Relationship. Communication Quarterly, 66 (3), 245-264. https://doi.org/10.1080/01463373.2017.1356339.
Goodboy, A K., & Myers, S A. (2008). The Effect of Teacher Confirmation on Student Communication and Learning Outcomes. Communication Education, 57 (2), 153179. https://doi.org/10.1080/03634520701787777.
Frisby, B. N., & Martin, M. M. (2010). Instructor-student and student-student rapport in the classroom. Communication Education, 59(2), 146–164. https://doi.org/10.1080/03634520903564362.
Houser, M L., & Waldbuesser, C. (2017). Emotional Contagion in the Classroom: The Impact of Teacher Satisfaction and Confirmation on Perceptions of Student Nonverbal Classroom Behavior. College Teaching, 65 (1), 1-8. https://doi.org/10.1080/87567555.2016.1189390.
Johnson, D I. (2009). Connected Classroom Climate: A Validity Study. Communication Research Reports, 26 (2), 146-157. https://doi.org/10.1080/08824090902861622
Kamran, F., Afzal, A., & Rafiq, S. (2022). Teachers’ Behavior Influencing the Classroom Participation of University Students. Journal of Social Research Development, 3 (2): 173-192. DOI: https://doi.org/10.53664/JSRD/03-02-2022-05-173-192
Li, M. (2022). A Study on the Influence of Middle School Students' Classroom Participation on English Achievement: Based on the Data of a Middle School in Foshan. Journal of Education and Educational Research, 1 (1), 45-47. https://doi.org/10.54097/jeer.v1i1.2283
Maloney, T., & Matthews, J. S. (2020). Teacher Care and Students’ Sense of Connectedness in the Urban Mathematics Classroom. Journal for Research in Mathematics Education, 51 (4), 399-432. https://doi.org/10.5951/jresematheduc-2020-0044.
Mittal, S., Dhand, S., & Nghiem, X. H. N. (2025). Social Support Networks and Their Role in Entrepreneurial Well-Being. In Supporting Psychological and Emotional Wellbeing Among Entrepreneurs (pp. 319-344). IGI Global. https://www.igi-global.com/gateway/chapter/361754
Mohammadhossein Hajivar, A., Shiralinia, Kh., & Abbaspour, Z. (2023). The Role of Victimization by Peers and School Connectedness in Predicting Suicidal Thoughts of Adolescent Girls. Iranian Journal of Psychiatric Nursing, 11 (2), 64-73. [In Persian]. http://dx.doi.org/10.22034/IJPN.11.2.64
Naz, S., Elahi, K., Shah, S A., & Makhdum, F N. (2021). Factors Affecting Classroom Participation: A Study of Secondary School Students in Pakistan. International Journal of Business and Economic Affairs6 (5), 246-256. DOI: https://doi.org/10.24088/IJBEA-2021-65003  
Nasseh, M., Ghazinour, M., Joghataei, M. T., Nojomi, M., & Richter, J. (2011). A persian version of the social support questionnaire (SSQ). Social Welfare Quarterly11(41), 251-266.
Rohi, S., & Muslim, S. (2023). Factors Influencing Classroom Participation: A Case Study of Undergraduate Students at Education Faculty, Paktia University. Journal for Research in Applied Sciences and Biotechnology, 2 (1), 99-104. https://doi.org/10.55544/jrasb.2.1.13
Rone, N. , Guao, N. , Jariol Jr, M. , Acedillo, N. , Balinton, K. & Francisco, J. (2023). Students’ Lack of Interest, Motivation in Learning, and Classroom Participation: How to Motivate Them?. Psychology and Education: A Multidisciplinary Journal, 7(8), 636-645. https://doi.org/10.5281/zenodo.7749977
Sedláček, M., & Šeďova, K. (2020). Are student engagement and peer relationships connected to student participation in classroom talk? Learning, Culture and Social Interaction, 26, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100411
Sepanta, M., Abedi, A., Yarmohammadian, A., Ghomrani, A., & Faramarzi, S. (2018). The effect of fredrickson's positive emotion training program on emotion regulation of students with dyslexia. Quarterly Journal of Child Mental Health, 5 (4),94-109. [In Persian]. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-607-en.html
Sidelinger, R J., & Booth-Butterfield, M. (2010). Co-constructing Student Involvement: An Examination of Teacher Confirmation and Student-to-Student Connectedness in the College Classroom. Communication Education, 59 (2), 165-184. https://doi.org/10.1080/03634520903390867.
Seif, A, A. (2010). Measurement, Assessment, and Educational Evaluation. Tehran: Doran Publishing, 31st Edition, 5th Revision. [In Persian]
Susak, M. (2016). Factors that affect classroom participation[Thesis. Rochester Institute of Technology Croatia].
Wang, Y., & Derakhshan, A. (2023). Teacher confirmation and caring in Chinese and Iranian students’ willingness to attend EFL classes. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria de Didáctica de las Lenguas Extranjeras, 39 (1), 165-192. DOI: https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.23625
Wang, Y., & Kruk, M. (2024).  Modeling the interaction between teacher credibility, teacher confirmation, and English major students’ academic engagement: A sequential mixed-methods approach. Studies in Second Language Learning and Teaching, 14 (2), 235-265. https://doi.org/10.14746/ssllt.38418.
Xiaoqian, L., & Noordin, Z. M. (2024). A Brief Review: Factors that Affect Classroom Participation in the Chinese Language Courses. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 13 (1), 2506-2511. dx.doi.org/10.6007/IJARPED/v13-i1/21109
Yassha, P M., Yesasri., & Setiawati, M. (2022). The Relationship of Student Participation in Improving Student Achievement in Smp Negeri 1 X Koto Above. JURNAL SCIENTIA, 11 (1), 297-300. https://infor.seaninstitute.org/index.php/pendidikan/article/view/476.