نقش محافظت‌کنندۀ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خود‌رهبری با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان کنکوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسالمی، واحد تبریز، تبریز، ا یران

10.22091/jrim.2025.11686.1141

چکیده

دانش‌آموزان کنکوری، در مسیر تحصیلی خود در سال کنکور چالش‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. یکی از مهمترین موانع موفقیت آنها که ممکن است با آن مواجه شوند، فرسودگی تحصیلی می‌باشد. بر‌این‌اساس، پژوهش حاضر به دنبال مدل یابی علّی فرسودگی تحصیلی براساس انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودرهبری با میانجی‌گری ذهن‌آگاهی در دانش‌آموزان کنکوری می‌باشد. برای این منظور از بین 805 دانش‌آموز کنکوری شهرستان ملکان، 264 نفر باتوجه به جدول مورگان و با روش تصادفی‌ طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های فرسودگی تحصیلی مسلش(1981)، انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بن ایتژاک، بلووستین و مور(2014) ، خودرهبری هافتون و نک(2002) و ذهن‌آگاهی بائر و همکارانش(2006) را تکمیل کردند. داده‌های به‌دست‌آمده با نرم افزار SMORT-PLS و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با کمترین مربعات جزئی (PLS) مورد آزمون قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از تأثیر مستقیم انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودرهبری بر فرسودگی تحصیلی و هم چنین تأثیر غیرمستقیم آنها از طریق ذهن‌آگاهی بر فرسودگی تحصیلی بود. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان با افزایش میزان انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودرهبری دانش‌آموزان کنکوری از ابتلای آنها به فرسودگی تحصیلی جلوگیری کرد و یا از میزان فرسودگی تحصیلی آنها کاست.

تازه های تحقیق

یافتۀ پژوهش نشان داد که انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر فرسودگی تحصیلی اثر مستقیم دارد.

براساس این یافته‌ها دانش‌آموزان دارای انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بدون پافشاری بر افکار خود در مواجهه با چالش‌ها، مطابق شرایط جدید و متفاوت در مسیر اهدافشان و مطابق با ارزش‌هایشان عمل می‌کنند. و این گونه عمل‌کردن مانع از فرسودگی تحصیلی می‌شود. طبق این یافته می‌توان با بالا‌بردن انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دانش‌آموزان از فرسودگی تحصیلی آنان جلوگیری کرد.

یافتۀ دیگر پژوهش نشان داد که خودرهبری بر فرسودگی تحصیلی اثر مستقیم دارد

براساس این یافته‌ها افرادی که در موقعیت‌های سخت، بتوانند از راهبردهای خودرهبری استفاده کنند با افزایش میزان خودکارآمدی و خوش‌بینی که از مؤلفه‌های اصلی فرسودگی هستند قادر خواهند بود بر فرسودگی غلبه کنند. براساس این یافته‌ها می‌توان با آموزش راهبرهای خودمدیریتی در مدارس و ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از این راهبردها در مسیر تحصیلی خودشان، از ابتلای دانش‌آموزان به  فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پیشگیری کرد.

یافتۀ دیگر پژوهش نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری روان‌شناختی از طریق میانجی‌گری ذهن‌آگاهی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد

براساس این یافته‌ها افراد دارای انعطاف‌پذیری روان‌شناختی می‌توانند در هنگام قرارگرفتن در شرایط جدید و متفاوت آن را مشاهده و توصیف کنند و با آگاهی از شرایط جدید مطابق با آن عمل کنند که این موارد موجب افزایش ذهن‌آگاهی در آنها می‌شود. در دانش‌آموزان می‌توان با افزایش میزان انعطاف‌پذیری ، میزان ذهن‌آگاهی را افزایش داد و از این طریق از فرسودگی تحصیلی جلوگیری کرد.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که خودرهبری از طریق میانجی‌گری ذهن‌آگاهی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد

با توجه به یافته‌های این فرضیه ، خود‌رهبری می‌تواند از طریق میانجی‌گری ذهن‌آگاهی بر فرسودگی تحصیلی اثر غیرمستقیم داشته باشد. افراد خود‌رهبر می‌توانند در شرایط چالش‌برانگیز منعطفانه برخورد کنند و با مدیریت صحیح از آن شرایط خارج شوند و در واقع با آگاهی از شرایط موجود بهترین راهبرد را برای رفتار خود انتخاب نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Protective Role of Psychological Flexibility and Self-Direction with the Mediation of Mindfulness in Entrance Exam Students' Academic Burnout

نویسندگان [English]

  • Maryam Esmaeili 1
  • Seyed Davood Hosseini Nasab 2
  • Marziyeh Alivandi Vafa 3
1 Ph.D. student in Educational Psychology, Faculty of Humanities, Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran.
2 Professor of Educational Psychology, Faculty of Humanities, Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Humanities, Azad University, Tabriz Branch ,Tabriz, Iran
چکیده [English]

Students who take Entrance examination experience different challenges in their academic path in the Entrance examination year. One of the most important obstacles to their success is academic burnout. Based on this, the current research seeks to find a causal model of academic burnout based on psychological flexibility and self-direction with the mediation of mindfulness in entrance exam students. For this purpose, among the 805 entrance exam students of Malekan city, 264 people were selected according to Morgan’s table and with the proportional stratified random method, and completed  the academic burnout questionnaires of Moslesh (1981), psychological flexibility of Ben Itzhak, Bluevstein and Moore (2014), Self-leadership completed Houghton and Neck (2002) and mindfulness by Bauer et al. (2006). The obtained data were tested using with SMORT-PLS software and structural equation modeling with partial least squares (PLS). The results indicated the direct effect of psychological flexibility and self-direction on academic burnout, as well as their indirect effect through mindfulness on academic burnout. According to the obtained results, by increasing the level of psychological flexibility and self-direction of entrance exam students, it is possible to prevent them from suffering from academic burnout or reduce their level of academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic burnout
  • psychological flexibility
  • self-direction
  • mindfulness
احمدوند، زهرا؛ حیدری نسب، لیل؛ شعیری، محمدرضا. (1391). تبیین بهزیستی روانشناختی براساس  مؤلفه های ذهن آگاهی. روا‌ن‌شناسی سلامت، 1(2)، 69-6.
اکبرپور بنی، محسن؛ فهیمی، مهدی؛ کاملی، سعید؛ سرکشیکیان، سید مهدی. (1402). اثربخشی تمرینات ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب شناختی ، جسمانی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی زنان ورزشکار. رویش روان شناسی،۱۲ (۵).62-53.
دهانی، نازنین زهرا و ناستی زایی ، ناصر.(1400). رابطۀ بی علاقگی تحصیلی و اضطراب امتحان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،4(10). 467-449.
رستمی، زینب؛ عابدی، محمدرضا؛ بی شوفلی، ویلمار.(1390). هنجاریابی مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 6 ( 1).  38-21.
ساعتی معصومی، فاطمه،؛ جدیدی ، هوشنگ؛ یاراحمدی، یحیی و اکبری، مریم. (1400). اثربخشی برنامه مستخرج از مدل علی درگیری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی. خانواده و بهداشت، 11 ( 3). 23 -11. DOI: 10.22059/japer.2021.278531643536
سجادی، رضا؛ کرمدوست، نوروزعلی؛ درانی، کمال؛ صالحی، کیوان و مقدم‌زاده، علی. (1396). واکاوی عوامل موفقیت افراد سرآمد در آزمون سراسری.  مطالعات برنامۀ درسی آموزش عالی، 8(16). 190-163.
شریفی فرد، فاطمه؛ آسایش، حمید؛ نوروزی، کیان؛ حسینی، محمدعلی و طاهری خرامه ، زهرا. (1393). ارتباط انگیزه و فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان پرستاری و پیرا پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم. دانشگاه علوم پزشکی قم، 9(12). 78-72.
شهبازی‌جدا، یحیی. (1393). رابطۀ خودرهبری و توانمندسازی روان‌شناختی با خلاقیت شفلی دبیران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاروه گرایش شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی.
صفرزائی، مهناز؛ عامری، فریده؛ مهری‌نژاد، سید ابوالقاسم؛ پیوسته‌گر، مهرانگیز و خدابخش‌پیر‌کلانی، روشنک. (1399). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در دانشجویان. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 14(2). 10-1.
عباسی رستمی، نجیبه. (1393). مروری بر نظریه های خودرهبری( مفاهیم و عوامل موثر بر خودرهبری). توسعه مدریت منابع انسانی و پشتیبانی،34(18). 140-123.
عبدالمالکی،حسین و خراسانی طرقی، حامد. (1398). ارائه مدل نقش استراتژی های خودرهبری بر توانمند سازی اساتید تربیت بدنی با میانجی گری سرمایه فکری. علوم ورزشی،11(35). 78-73.
عرب‌جعفری، مریم‌سادات؛ ایروانی، راضیه، و فهامی، ریحانه. (1400). پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی براساس نشاط ذهنی, انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان در دورۀ آموزش مجازی. کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی.
مزروقی، رضا و حیدری، الهام. (1392). بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10 ( ۳ ). 216-210.
موحد نژاد، ساجده ؛ عیسی زادگان، علی و تاجیک، فاطمه. (1400). نقش میانجی انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در رابطه بین کیفیت زندگی و سلامت روان دانشجویان. هشتمین کنگره انجمن روان‌شناسی ایران.
مهدی، الهه؛ سوری، احمد و عینی پور ، جواد. (1401). ارائه مدل تحلیل مسیر ارتباط بهزیستی روان شناختی با سرمایه روان شناختی و انعطاف‌پذیری روان شناختی با میانجیگری ذهن‌آگاهی در دانشجویان کارشناسی ارشد روان‌شناسی. مطالعات ناتوانی، 129(12). 9-1.
نصر اصفهانی، علی؛ صالح زاده ،رضا و رضایی، محمدصادق. (1395). بررسی رابطه ی میان ویژگی‌های شخصیت و استراتژی‌های خودرهبری( مطالعۀ موردی: دانشجویان اصفهان). روان‌شناسی بالینی و شخصیت، 14(2).102-93.
نگهداری, سمیه و صیف, محمد حسن. (1401). ارائۀ مدل علی انعطاف‌پذیری شناختی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی : نقش واسطه‌ای خودکارآمدی ، بهزیستی روان‌شناختی و همدلی شناختی در بین دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز. شناخت اجتماعی, 11(22).65-53.
Abbasi Rostami, N. (2013). An overview of self-leadership theories (concepts and factors affecting self-leadership). Development of Human Resources Management and Support, 34(18), 123-140. [In Persian]
Abdol Maleki, H., & Khorasani Toroghi, H. (2018). Presenting a model of the role of self-leadership strategies on the empowerment of physical education teachers with the mediation of intellectual capital. Sports Science Quarterly, 11(35), 73-78. [In Persian]
Ahmadvand, Z., Heydari Nasab, L., & Shairi. M. R. (2013). Explaining psychological well-being based on the components of mindfulness, Health Psychology, 1(2).60-69. [In Persian]
Akbarpour Bani, M., Fahimi ,M., Kameli, S., & Sarkeshikian, M. (2023). The effectiveness of mindfulness exercises based on acceptance and commitment on cognitive anxiety, physical and psychological flexibility of female athletes. Development of psychology, 12 (5). 53-62. [In Persian]
Arab Jafari, M., Irvani, R., & Fahami, R. (2021). Predicting academic burnout based on mental vitality, psychological flexibility and academic self-efficacy of students in the course of virtual education. International Conference of Psychology, Educational Sciences and Lifestyle. [In Persian]
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J. & Toney, L.(2006) .Using self-report  assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment,13(1). 27-45.
Ben-Itzhak, S., Bluvstein, I., & Maor, M. (2014). The Psychological Flexibility Questionnaire (PFQ): Development, Reliability and Validity. WebmedCentral Psychology,  5(4).70-82.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 8(4). 822- 848.
Dahani, N. Z., & Nasti Zaei, N .(2021). The relationship between academic apathy and exam anxiety with academic burnout of Farhangian University students. Educational and Educational studies ,4(10). 449-467. [In Persian]
Elloy, D., & Patil, V. (2014).Self-Leadership and Burnout: An Exploratory Study. International Journal of Business and Social Science , 5(9),7-13.
Hayes, S. C., Luoma, J. B., Bond, F. W., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44(1),1-25.
Houghton, J. D., & Neck, C. P. (2002). The revised self- leadership questionnaire: Testing a hierarchical factor structure for self- leadership. Journal of Management Psychology, 17 (10), 672-691.
Hyun, S., Lee, H., Choi, Y., & Kang, S. (2022). The Effects of Coping Flexibility and Proactive Coping on Academic Burnout of College Students: Focusing on Hierarchical Regression Analysis. Korean Association for Learner-Centered Curriculum and Instruction.
Kabat-Zinn, J. (2013). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology. Science and Practice, 10(2), 144-156 .
Koppenborg, K. A., Garnefski, N., Kraaij, V., & Ly, V. (2024). Academic stress, mindfulness-related skills and mental health in international university students. Journal of American College Health72(3), 787-795.
Leupold, C., Lopina, E., & Erickson, J. (2020). Examining the Effects of Core Self-Evaluations and Perceived Organizational Support on Academic Burnout Among Undergraduate Students. Psychological Reports, 12(3), 1260 - 1281.
Mahdi, E., Souri, A., & Ainipour, J. (2022). Presenting a path analysis model of the relationship between psychological well-being and psychological capital and psychological flexibility with the mediation of mindfulness in master students of Psychology. Disability Studies, 129(12). 1-9. [In Persian]
Malik, H., & Annabi, C. A. (2022). The impact of mindfulness practice on physician burnout: A scoping review. Front. Psychol, 13(9).56-65.
Marais, G. A., Lantheaume, S., Fiault, R., & Shankland, R. (2020). Mindfulness-based programs improve psychological flexibility, mental health, well-being, and time management in academics. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education10(4), 1035-1050.
Mazrooghi, R., Heydari, E. (2012). Investigating the relationship between educational justice and academic burnout of students at the University of Welfare and Rehabilitation Sciences. Journal of Medical Education Studies and Development Center, 10(3), 210-216. [In Persian]
Movahednejad, S., Isazadegan, A., & Tajik, F. (2021). The mediating role of psychological flexibility in the relationship between quality of life and mental health of students. The 8th Congress of the Iranian Psychological Association. [In Persian]
Nasr Isfahani, A., Salehzadeh, R., & Rezaei, M. (2015). Investigating the relationship between personality traits and self-leadership strategies (case study: Isfahan students). Clinical Psychology and Personality,14(2).102-93. [In Persian]
Neck, C. P. & Manz, C. C. (2006). Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself for Personal Excellence, 4th ed., Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ.
Negahdari, S., & Seif, M. (2022). Presenting a causal model of cognitive flexibility and addiction to social networks: the mediating role of self-efficacy, psychological well-being, and cognitive empathy among secondary school students in Shiraz. Social Cognition, 11(22), 53-65. [In Persian]
Rostami, Z., Abedi, M. R., & Schuffli, V. B. (2018). Normization of Maslesh academic burnout scale in female students of Isfahan University. New Educational Approaches6(1), 21-38. [In Persian]
Saati Masoumi, F., Jadidi, H., Yarahamdi,Y., & Akbari, M. (2021). The effectiveness of the program derived from the causal model of academic engagement on academic burnout. Family and Health Journal, 11(3). 23-11. DOI: 10.22059/japer.2021.278531643536 . [In Persian]
Safarzaei, M., Ameri, F., Mehrinejad,  S. A., Peivastehgar, M., & Khodabakhsh Pirkalani, R. (2019). Psychometric characteristics of psychological flexibility questionnaire in students, Psychological Health Research Quarterly, 14(2).1-10. [In Persian]
Sajadi,R., Karamdoost, N. A., Darani, K., Salehi, K., & Moghadamzadeh, A. (2016). Analyzing the success factors of top people in the national exam. Two Quarterly Journals of Higher Education Curriculum Studies, 8(16), 163-190. [In Persian]
Salmela-Aro, K , Savolainen, H. & Holopainen, L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 6(3). 34-45.
Schaufeli, W. B ., Martinez, I.M., Marques Pinto, A., Salanova,M.,&Bakker, A.(2002).Burnout and engagement in university students: A cross – national study. Jornal of cross- cultural Psycology,33(5), 464-481.
Sharifi Fard, F; Asaish, H; Nowrozi, K; Hosseini, M and Taheri Khorama, Z. (2013). The relationship between motivation and academic burnout among nursing and paramedical students of Qom University of Medical Sciences. Journal of Qom University of Medical Sciences, 9(12), 72-78. [In Persian]
Smithikrai, C., & Smithikrai, B. (2024). Resilience and Self-Leadership as Moderators of Academic Stress and Burnout Among Thai University Students. The Journal of Behavioral Science, 19(1), 18–32.
Wei, H., Dorn, A., Hutto, H., Corbett, R., Haberstroh, A., & Larson, K. (2021). Impacts of Nursing Student Burnout on Psychological Well-Being and Academic Achievement.. The Journal of nursing education, 60( 7), 369-376.
Yu, W., Yang, S., Chen, M., Zhu, Y., Meng, Q., Yao, W., & Bu, J. (2022). School Psychological Environment   and Learning Burnout in Medical Students: Mediating Roles of School Identity and Collective Self-Esteem. Front. Psychol, 13:851912.