استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی به‌منظور غنی‌سازی آموزش و یادگیری: نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، ایران

2 استادیاردانشکده مدیریت وکارآفرینی دانشگاه کاشان

10.22091/jrim.2025.12074.1184

چکیده

زمینه و اهداف: واقعیت مجازی می‌تواند با ایجاد محیط‌های یادگیری تعاملی، کیفیت آموزش و یادگیری را بهبود بخشد. این تحقیق باهدف بررسی تمایل به استفاده از واقعیت مجازی برای غنی‌سازی آموزش و یادگیری انجام شده است.



روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی - توصیفی و با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد 387 نفر از طریق جدول کرجسی مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی و روایی صوری پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ و تأیید خبرگان صورت گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد.



یافته ها: نتایج نشان داد که متغیرهای عادت، شرایط تسهیل‌کننده، تأثیرات اجتماعی، نگرش، ارزش قیمت و انگیزه لذت‌جویانه تأثیر مثبت و معناداری بر پذیرش فناوری واقعیت مجازی در حوزه آموزش دارند. همچنین متغیرهای عملکرد مورد انتظار و تلاش مورد انتظار تأثیر مثبت و معناداری بر نگرش دانشجویان نسبت به فناوری واقعیت مجازی دارند.



نتیجه گیری: دانشگاه‌ها می‌توانند با تأکید بر مزایای آموزشی فناوری واقعیت مجازی و تسهیل استفاده از آن، نگرش دانشجویان نسبت به این فناوری را بهبود بخشند. دانشگاه‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری و ایجاد محیط‌های یادگیری جذاب و مشارکتی، میزان‌پذیرش این فناوری را افزایش دهند. بااین‌حال، این مطالعه محدودیت‌های زیرساختی فناوری در دانشگاه‌ها را نیز شناسایی کرده است که می‌تواند بر پذیرش فناوری واقعیت مجازی تأثیر بگذارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Virtual Reality Technologies to Enrich Education and Learning: UTAUT2 Approach

نویسندگان [English]

  • Alireza Nazemi Bidgoli 1
  • Zahra Sadeqi-Arani 2
1 PhD student, Sports Management, Collage of Farabi, University of Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Virtual reality has the potential to enhance the quality of teaching and learning by creating interactive learning environments. This study aimed to investigate the willingness to use virtual reality as a tool to enrich education and learning.



Methods: This study utilized an applied-descriptive research design and employed a non-probability sampling method. The statistical population consisted of all students enrolled in Kashan University of Medical Sciences during the academic year 2023-2024, and a sample of 387 individuals was selected using Morgan's Kargesi table. The questionnaire's reliability and face validity were established through Cronbach's alpha and confirmation experts.



Findings: The findings of this study indicate that habit, facilitating conditions, social influences, attitude, price value, and hedonistic motivation have a positive and significant impact on the acceptance of VR technology in education and learning. Additionally, expected performance and expected effort were found to have a positive and significant effect on students' attitudes towards VR technology. Universities can enhance students' attitudes towards this technology by highlighting its educational benefits and making it more accessible for use. The proposed model demonstrates a good fit with the data, and the results indicate that individual and environmental factors positively influence students' acceptance of VR technology.

Conclusion: To increase technology adoption, universities can invest in technology infrastructure and create engaging and collaborative learning environments. However, this study has also identified technological infrastructural limitations in universities that may hinder the adoption of VR technology

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology acceptance model
  • educational management
  • virtual reality
  • new technology
  • digital learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 اسفند 1403
  • تاریخ دریافت: 21 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 04 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 اسفند 1403