رابطه کمال گرایی و فرسودگی تحصیلی: فراتحلیل مطالعات ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران استاد مدعو، دانشکده علوم

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

10.22091/jrim.2025.12582.1240

چکیده

این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل به ترکیب و تحلیل شواهد موجود درباره‌ی رابطه کمال گرایی و فرسودگی تحصیلی در ایران پرداخته است. این مطالعه شامل 17 پژوهش همبستگی است که بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳ در ایران انجام شده و به زبان فارسی منتشر شده‌اند. برای انتخاب مطالعات، معیارهایی مانند استفاده از ابزارهای معتبر، ارائه داده‌های کافی برای محاسبه‌ی اندازه اثر و انجام پژوهش به‌صورت همبستگی در نظر گرفته شد. منابع مورد بررسی شامل مقالات منتشرشده در مجلات علمی داخلی و پایان‌نامه‌های موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی نورمگز، مگ‌ایران، پرتال جامع علوم انسانی، علم‌نت، سیویلیکا، جهاد دانشگاهی و ایران‌داک بودند. پس از جستجو بر اساس کلیدواژه‌های مرتبط و اعمال معیارهای ورود و خروج، پژوهش‌های نهایی انتخاب شدند. داده‌ها پس از غربالگری با استفاده از نرم‌افزار CMA2 تحلیل شدند. اندازه اثر ترکیبی برابر با 0.712 به دست آمد و اندازه اثرهای مشاهده‌شده در دامنه‌ای از 365/0 تا 575/1 قرار داشتند. مقدار شاخص Q برای 17 اندازه اثر و با درجه آزادی 16 برابر با 147٫737 به دست آمده است که از لحاظ آماری معنادار می باشد؛ که نشان‌دهنده‌ی ناهمگنی قابل توجه در اندازه اثرهای پژوهش‌های اولیه است. بررسی بیشتر با شاخص 89٫170I² = نیز این ناهمگنی بالا را تأیید کرد؛ بنابراین، مدل تصادفی به‌عنوان مدل مناسب برای فراتحلیل انتخاب شد و اندازه اثر ترکیبی بر این اساس محاسبه گردید. همچنین، آزمون همزمان ضرایب برای متغیرهای مستقل (جنسیت) با Q 38/0 و درجه آزادی 2 و سطح معنی داری 827/0 نشان می‌دهد نشان می‌دهد که جنسیت تأثیر تعدیل‌گری معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Perfectionism and Academic Burnout: A Meta-Analysis of Studies in Iran

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mehdi Sarkeshikiyan 1
  • Marzieh Yari Zanganeh 2
1 PhD in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Roudhen Branch, Islamic Azad University, Roudhen, Iran. Visiting Lecturer, Faculty of Medical Sciences, Islamic Azad University, Qom Branch
2 Assistant Professor Department of Knowledge and Information Science, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
چکیده [English]

This study utilizes a meta-analysis approach to synthesize and evaluate empirical evidence regarding the relationship between perfectionism and academic burnout in Iran. A total of 17 correlational studies, published in Persian between 2011 and 2024, were included. These studies were selected based on the use of validated measurement instruments, the availability of sufficient statistical data for effect size calculation, and adherence to a correlational research design. The selected studies comprised peer-reviewed journal articles and academic dissertations sourced from databases such as Noormags, Magiran, the Comprehensive Portal of Humanities, Elmnet, Civilica, Jahad Daneshgahi, and Irandoc. Following a systematic search with relevant keywords and the application of predefined inclusion and exclusion criteria, eligible studies were identified. Data were coded and analyzed using Comprehensive Meta-Analysis software (CMA2). The overall effect size was calculated at 0.712, with individual effect sizes ranging from 0.365 to 1.575. The Q-statistic for the 17 effect sizes (df = 16) was 147.737, which was statistically significant (p < 0.001), indicating substantial heterogeneity among the studies. This was further confirmed by the I² index (I² = 89.170%), warranting the use of a random-effects model for the meta-analysis. A moderator analysis examining the effect of gender yielded Q = 0.38 (df = 2, p = 0.827), indicating that gender did not significantly moderate the relationship between perfectionism and academic burnout. Overall, the findings of this meta-analysis are consistent with theoretical frameworks and prior research, reaffirming that perfectionism is positively associated with academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta-analysis
  • Perfectionism
  • Academic Burnout
  • Psychological Meta-analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 21 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 30 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1404