بررسی چالش‌ها و موانع اصلی بازدارنده پژوهندگی در دانشجو معلمان: مطالعه مورد دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.12117.1191

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالش‌ها و موانع اصلی بازدارنده پژوهندگی در دانشجو معلمان است. این پژوهش در قالب پژوهش آمیخته تشریحی صورت‌گرفته است. در بخش کمی از آمار استنباطی و در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعة پژوهشی شامل دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی (پردیس زینب کبری و پردیس باهنر) به تعداد 1856نفر بود که از این جامعه در بخش کمی پژوهش به روش نمونه‌گیری تصادفی334 نفر انتخاب شدند و در بخش کیفی با روش نمونه‌گیری هدفمند و با ملاک نفرات اول هر ورودی و رتبه‌های زیر 1000 در کنکور سراری (در سال های 1400-1402)؛ 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه موانع فعالیت های تحقیقاتی در دانشگاه (کریمیان و همکاران، 1390) بود که شامل 46 گویه در طیف لیکرت است و تحلیل داده ها با مدل رگرسیون، تحلیل عاملی و آزمون فردیمن انجام شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان علوم تربیتی و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 91/0 بدست آمد و در بخش کیفی از روش مصاحبه نیمه سازمان یافته جهت جمع آوری داده ها استفاده شد و با روش کلایزی تحلیل شد. نتایج به‌دست‌آمده در بخش کمی پژوهش نشان داد که شش بعد موانع پژوهندگی با یکدیگر همبستگی دارند و می‌توانند تحت عنوان کلی؛ موانع پژوهندگی قرار گیرند. نتایج نشان داد که موانع حرفه‌ای مهمترین مانع پژوهندگی است. تحلیل داده ها در بخش کیفی نیز منجر به شکل گیری 3 مضمون اصلی ( 9 مضمون فرعی گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Main Challenges and Barriers to Research among Student Teachers: A Case Study of the University of Varangian, Markazi Province

نویسنده [English]

  • کتایون Hamidizadeh
Department of Educational Sciences, Farhangiyan University, Iran, Tehran
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the main challenges and obstacles that hinder research among student teachers. This research was conducted as a mixed-method descriptive study. In the quantitative part, inferential statistics were used, and in the qualitative part, the phenomenological method was applied. The research population consisted of student teachers from Farhangian University in Markazi Province (Zainab Kobra Campus and Bahonar Campus), totaling 1856 individuals. From this population, 334 individuals were selected through random sampling for the quantitative part of the study, and for the qualitative part, 20 individuals were selected using purposive sampling, with criteria including being top students in each intake and having ranks under 1000 in the national entrance exam (between the years 2021-2022). In the quantitative part, data were collected using a questionnaire on obstacles to research activities in universities (Karimian et al., 2011), which included 46 items on a Likert scale. Data were analyzed using regression models, factor analysis, and the Friedman test. The validity of this questionnaire was confirmed by educational science experts, and the Cronbach's alpha coefficient for the entire questionnaire was 0.91. In the qualitative part, semi-structured interviews were used to collect data, which were then analyzed using the Colaizzi method. The results obtained from the quantitative part of the study showed that the six dimensions of research obstacles are correlated and can be collectively referred to as research obstacles. Additionally, the results indicated that professional obstacles are the most significant barriers to conducting research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Research
  • Student Teachers
  • University of Farhangian
  • Research Challenges

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 24 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1404