تحلیل محتوای کیفی کتب فارسی متوسطه اول در سال تحصیلی 1404- 1403 بر اساس پرداختن به مهارت‌های زندگی و آثار تربیتی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه قم

10.22091/jrim.2025.11179.1090

چکیده

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی متون کتاب‌های فارسی هشتم و نهم مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی1402- 1403 بر پایه مؤلفه‌های مهارت‌های زندگی و آثار تربیتی آن از منظر آموزه‌های اسلامی است. روش پژوهش در تحلیل مهارت‌های زندگی و آثار تربیتی آن تحلیل مفهومی و در شناخت متون کتب فارسی پایه‌های هشتم و نهم، تحلیل محتوای متن است. پس از انجام این دو مرحله، یافته‌ها در یک مطالعه تطبیقی- تفسیری با هم مقایسه شده‌اند. نتایج کلی حاصل از این پژوهش نشان داد که مهارت‌های زندگی خودآگاهی، ارتباط مؤثر اجتماعی، مدیریت هیجانات، و آثار تربیتی آن‌ها در آموزه‌های اسلامی در قیاس با متون درسی جامع‌تر، عمیق‌تر و کاربردی‌تر است. همچنین برخی از مهارت‌های زندگی مانند مهارت حل مسأله، در متون دینی و اخلاق اسلامی علاوه بر معرفی، راه حلِ مشکلات زندگی و درمان رذایل اخلاقی را نیز گوشزد می‌کند؛ حال آن‌که در متون کتب درسی به موضوع درمان رذایل اخلاقی توجه چندانی نشده است. همچنین مدیریت هیجان‌های مذموم و آثار تربیتی آن در کتب درسی مورد غفلت واقع شده است. مفهوم تفکر خلاق و نقاد نیز در آموزه‌های اخلاقی و دینی همراه با آثار اجتماعی آن‌ها بیان شده است؛ در حالی‌که در متون کتب درسی به آثار اجتماعی آن‌ها بسیار کم اشاره شده است.

واژگان کلیدی: مهارت‌های زندگی، آثار تربیتی، متوسطه اول، کتب فارسیِ پایه هشتم و نهم

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative Content Analysis of Middle School Persian Textbooks for the Academic Year 1404-1403 Based on Life Skills and Their Educational Impacts

نویسندگان [English]

  • Fatima Afsai
  • Tayebeh Tavassoli
University of Qom
چکیده [English]

Abstract

The aim of this study is to conduct a qualitative content analysis of the Persian textbooks for the 8th and 9th grades of middle school in the academic year 1402-1403, focusing on life skills and their educational impacts from the perspective of Islamic teachings. The research method for analyzing life skills and their educational impacts is conceptual analysis, while the method for understanding the content of the 8th and 9th grade Persian textbooks is text content analysis. After completing these two stages, the findings were compared in a comparative-interpretive study. The results of this research indicate that life skills such as self-awareness, effective social communication, emotional management, and their educational impacts, as presented in Islamic teachings, are more comprehensive, in-depth, and practical compared to the textbook content. Additionally, in religious and Islamic ethics, certain life skills, such as problem-solving skills, not only introduce solutions to life problems but also emphasize remedies for moral vices. However, in the textbooks, the treatment of moral vices has not received significant attention. Moreover, the management of negative emotions and their educational impacts have been neglected in the textbooks. The concepts of creative and critical thinking are also addressed in moral and religious teachings, along with their social impacts, whereas these social impacts are scarcely mentioned in the textbook content.

Keywords: Life skills, educational impacts, middle school, 8th and 9th grade Persian textbooks

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Life skills
  • educational impacts
  • middle school
  • 8th and 9th grade Persian textbooks

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 24 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1404