تیپ شناسی جهت گیری اهداف پیشرفت دانشآموزان: مقایسه تکمیل تکلیف و رفتارهای پیشرفت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه قم

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی کرج، کرج، ایران

3 گروه مشاوره. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران

4 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.12535.1234

چکیده

عوامل زیادی مثل انگیزش و تکمیل تکلیف می‌توانند بر یادگیری دانشآموزان تأثیر بگذارند. دراین‌باره، شواهد نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مؤثر و مهم در بهبود عملکرد دانشآموزان است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانشآموزان با استفاده از تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه‌ تکمیل تکلیف و رفتارهای پیشرفت با توجه به این نیمرخ‌ها انجام‌گرفته است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسه‌ای است. تعداد 221 نفر دانش‌آموز مقطع متوسطه دوره دوم مقیاس جهت‌گیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور و رفتارهای پیشرفت را تکمیل نمودند و معلمان میزان تکمیل تکلیف را مشخص کردند. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS از روش تحلیل خوشه‌ای و تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون خی دو بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل خوشه‌ای، چهار خوشه انگیزش برای دانش آموزان به دست آمد: 2/14 درصد در خوشه‌ بی انگیزشی، 6/27 درصد در خوشه‌ انگیزش سه گانه، 19 درصد در خوشه‌ تبحرگرا-عملکردگرا و 3/39 درصد خوشه‌ انگیزش چندگانه قرار گرفتند. تکمیل تکلیف و رفتارهای پیشرفت خوشه‌ بی-انگیزشی، کمتر از سایر خوشه‌ها بود (001/0P<). یافته‌های به‌دست‌آمده می‌تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه‌های مداخله‌ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سال‌های تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Profiles of Student’s Goal Orientation: Comparing Task Completion and achievement behaviors

نویسندگان [English]

  • abas habibzade 1
  • Elham Shahab 2
  • Arman Salimi koochi 3
  • mohammad setayeshi azhari 4
1 associate Professor
2 MA of school Counselling,, faculty of Education&amp; Psychology,, Kharazmi University, Karaj, Iran
3 Department of Counseling, Faculty of psychology and educational sciences, Kharazmi University, Tehran. Iran
4 Ph.D student of educational psychology,, faculty of Education&amp; Psychology,, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Different factors such as motivation and Task Completion can affect the students learning activity. Therefore, educational research has shown that motivation is one of the essential factors for the improvement of student performances. Using a person-oriented approach, the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their Task Completion and achievement behaviors considering these profiles. This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 221 high school students eighth and ninth grade who completed the Achievement Goal Questionnaire and achievement behaviors Questionnaire and Task Completion reported by teachers. The criterion for Task Completion was students’ total average in the Last year. The methods of cluster analysis, chi square and analysis of variances were used for data analysis using SPSS software. Cluster analysis revealed four motivational profiles for the students: 14.2% of the subjects were placed in the without motivation cluster, 27.6% were placed in the triple motivation cluster, 19% were placed in the mastery goal orientation- performance goal orientation, and 39.3% were placed in multiple motivation cluster. The Task Completion and achievement behaviors of without motivation cluster was lower than the other clusters (p<0.001). The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, during the academic years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Task Completion
  • achievement behaviors
  • Motivational Profiles
  • Cluster analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 20 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 16 خرداد 1404