بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر حمایت اجتماعی آنلاین و اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر و پسر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان شناسی تربیتی و مدرس دانشگاه فرهنگیان

2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد اسلامی مرودشت

10.22091/jrim.2025.11661.1135

چکیده

این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر حمایت اجتماعی آنلاین و اضطراب اجتماعی پرداخته است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر حمایت اجتماعی آنلاین و اضطراب اجتماعی در دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بوانات بود که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را همه دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بوانات تشکیل دادند. از میان این دانشجویان تعداد 30 نفر بطور تصادفی با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و در 2 گروه 15 نفری (آزمایش دختر و پسر و گواه دختر و پسر) گمارده شدند.جهت ارزیابی میزان حمایت اجتماعی آنلاین و اضطراب اجتماعی از پرسشنامه حمایت اجتماعی آنلاین(الیزابت و همکاران،2018) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی (پاکک،2004) استفاده شد. سپس برنامه آموزش هوش هیجانی به عنوان عامل آزمایشی در 8 جلسه ی 90 دقیقه ای به صورت 2 جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که دانشجویان گروه آزمایش از حمایت اجتماعی آنلاین بالاتر و اضطراب اجتماعی پایین تری نسبت به گروه کنترل پس از اتمام دوره آموزشی برخوردار بوده اند. بنابرین آموزش هوش هیجانی باعث افزایش حمایت اجتماعی آنلاین و کاهش اضطراب اجتماعی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of emotional intelligence training on online social support and social anxiety of male and female students

نویسندگان [English]

  • sajad izadi 1
  • hojjat eftekhari 2
  • fateme dehghan 3
1 PhD in educational psychology and lecturer at Farhangian University
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
3 Master's degree in Educational Management, Marvdasht Islamic Azad University
چکیده [English]

This study investigated the effect of emotional intelligence training on online social support and social anxiety. The purpose of this research was to investigate the effect of emotional intelligence training on online social support and social anxiety in undergraduate students of the Islamic Azad University of Bowanat, who were studying in the academic year of 2014-2014. The research method was a pre-test-post-test experiment with a control group. The statistical population consisted of all undergraduate students of Bowanat Islamic Azad University. Among these students, 30 people were randomly selected by multi-stage sampling method and assigned to 2 groups of 15 people (girl and boy test and girl and boy test). In order to evaluate the level of online social support and social anxiety, the social support questionnaire was used. online (Elizabeth et al., 2018) and social anxiety questionnaire (Pakek, 2004) were used. Then, the emotional intelligence training program was implemented as an experimental factor in 8 sessions of 90 minutes, 2 sessions per week for the experimental group. The results of multivariate covariance analysis showed that the students of the experimental group had higher online social support and lower social anxiety than the control group after completing the training course. Therefore, emotional intelligence training increases online social support and reduces social anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • online social support
  • social anxiety
  • students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 26 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 27 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1404