نشانگرهای تدریس اثربخش هدیه‌های آسمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

10.22091/jrim.2025.11608.1130

چکیده

هدف پژوهش شناسایی نشانگرهای تدریس اثربخش هدیه‌های آسمان بود که با روش تحلیل مضمون قیاسی انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 16 نفر از معلمان برتر دوره دوم ابتدایی با سابقه بالای پنج سال و با مدرک تحصیلی الهیات و معارف اسلامی در شهر قم بودند که به صورت هدفمند (قضاوتی) انتخاب شدند. یافته‌ها حکایت از آن داشت که نشانگرها ذیل مراحل تدریس یعنی طراحی (طرح درس نوشتاری و ذهنی، حفظ توالی منطقی و داستانی، در نظر گرفتن پیش سازمان دهنده‌ها، انعطاف‌پذیری بر اساس فهم دانش‌آموز، تعیین نوع فعالیت‌ها، پیش‌بینی وسایل کمک‌آموزشی، تقویت احساس نیاز به دین)، اجرا (مشارکت‌دهی، استفاده از راهبرد حل مسئله در پاسخ به سؤالات دینی، استفاده از فناوری اطلاعات، تمثیل، لذت‌بخشی، توجه به سبقه آموزشی و فرهنگی دانش‌آموز، هدایت به انجام تحقیق، ایجاد فرصت گفتگو و مرور)، مدیریت (صمیمی بودن جو کلاس‌، رعایت اعتدال، واگذاری مسئولیت‌، استفاده بهینه از زمان، حضور مرتب و منظم معلم در کلاس، مشورت‌طلبی، گروه‌بندی)، نظارت(حساسیت بر نوع سؤالات دانش‌آموز، ارائه بازخورد سریع نسبت به تکالیف، استفاده از امام جماعت حاضر در مدرسه، رهنمود طلبی از مدیر، ناظم و اولیاء، تحلیل کیفیت جذب دانش‌آموز به نماز جماعت مدرسه، اشاعه فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر، خلاق و نوآور بودن معلم، توجه به نیازهای جسمی و روحی) و ارزشیابی(اهمیت دادن به ارزشیابی ورودی، در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی، تعیین تکلیف خارج از کلاس، استفاده ازنظرت والدین) می‌توانند نمود یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effective Teaching Indicators of Islamic Education in Primary School

نویسندگان [English]

  • Hassan Najafi 1
  • Raana almasi 2
1 Department of Educational Science Farhangian Unvierstiy, Tehran, Iran.
2 Department of Curriculum Planning, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Qom Branch
چکیده [English]

The aim of the study was to identify indicators of effective teaching of Islamic Education, which was conducted using the method of deductive content analysis. The participants included 16 top second-grade elementary school teachers with more than five years of experience and degrees in theology and Islamic studies in the city of Qom, who were selected purposively (judgmentally). The findings indicated that the indicators under the teaching stages, namely design (written and mental lesson plan, maintaining logical and narrative sequence, considering pre-organizers, flexibility based on student understanding, determining the type of activities, anticipating teaching aids, strengthening the sense of need for religion), implementation (participation, using problem-solving strategies in answering religious questions, using information technology, analogy, enjoyment, paying attention to the student's educational and cultural background, guiding them to conduct research, creating opportunities for discussion and review), management (intimateness of the classroom atmosphere, observing moderation, delegating responsibility, optimal use of time, regular and regular teacher presence in the classroom, seeking advice, grouping), supervision (sensitivity to the type of student questions, providing quick feedback on assignments, using the school's congregational imam, seeking guidance from the principal, moderator, and parents, analyzing the quality of student involvement in school congregational prayers, spreading the culture of enjoining good and forbidding evil, being creative and innovative, paying attention to Physical and mental needs) and evaluation (giving importance to input evaluation, considering individual differences, assigning homework outside of class, using parents' opinions) can be reflected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Primary School
  • Islamic Education
  • Effective Teaching
  • Indicators

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 19 آبان 1403
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 تیر 1404