بررسی تاثیر آموزش مجازی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه برمهارت‌های خودتنظیمی و یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام‌نور

2 خ کهندژ. دانشگاه پیام نور

10.22091/jrim.2025.12245.1209

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی براساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر مهارت‌های خودتنظیمی و یادگیری در دانش آموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی به شیوه شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دختر پایه ششم شهرستان نجف‌آباد تشکیل می‌دادند که از بین آنها تعداد50 نفر به شیوه هدفمند بر اساس معیارهای پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار‌های جمع آوری اطلاعات کمی و شامل پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و دی‌گروت(1990) و آزمون محقق ساخته یادگیری بود. روایی پرسشنامه و آزمون با استفاده از نظر متخصصان تایید و پایایی پرسشنامه بااستفاده از آلفای کرونباخ 8/0 و از طریق دو نیمه کردن 84/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تاثیر آموزش مجازی براساس الگوی طراحی ‌آموزشی گانیه برمهارت خودتنظیمی دانش‎آموزان دوره ابتدایی در سطح 01/0>p معنادار بوده است (اندازه اثر671/0) همچنین تاثیر آموزش مجازی بر اساس الگوی طراحی آموزشی گانیه بر یادگیری دانش‌آموزان در سطح 01/0>p نیز معنادار بوده است (اندازه اثر134/0). با توجه به مقادیر اندازه اثر می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر استفاده از الگوی مذکور بر خودتنظیمی به مراتب بیشتر از یادگیری بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of virtual education based on the Ganieh educational design model on self-regulation and learning skills in elementary school students

نویسندگان [English]

  • مهری شهبازی 1
  • shaghayegh Nikneshan 2
  • Azam Mirzaii 2
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science in Payame Noor University, Tehran, Iran
2 خ کهندژ. دانشگاه پیام نور
چکیده [English]

The purpose of this study was to determine the effect of virtual education based on Ganieh's educational design model on self-regulation and learning skills in sixth grade female students of elementary school in a quasi-experimental way by conducting a pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the research consisted of sixth grade female students of Najaf-Abad city, 50 of them were selected as a sample in a purposeful way and randomly divided into two groups of 25 people named experimental and control group. The data collection tools were Pintrich and DeGroot's (1990) self-regulation questionnaire and the researcher-made learning test. The validity of the questionnaire and the test was obtained by using experts' opinions, and the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha of 0.8 and 0.84 through bisecting.Analysis of covariance was used to analyze the data. The findings of the research have shown that the effect of virtual education based on the Ganieh educational design model on the self-regulation skills of primary school students was significant at the level of P>0.01 (effect size 0.671) and also the effect of virtual education based on the Ganieh educational design model. It was also significant on the students' learning at the level of P>0.01 (effect size 0.134). According to the effect size values, it can be concluded that the effect of using the mentioned model on self-regulation was far more than learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual education
  • model
  • self-regulation
  • learning
  • elementary school girl students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 10 بهمن 1403
  • تاریخ بازنگری: 28 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 10 تیر 1404