امکان‌سنجی سوادآموزی در قالب یادگیری الکترونیکی با تأکید بر آموزش چندرسانه‌ای؛ با رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارافرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

4 کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده اقتصاد و کارافرینی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،

10.22091/jrim.2025.13192.1306

چکیده

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری‌داده‌ها اسنادی- میدانی از نوع توصیفی بوده است، که در بخش کیفی از نظریه بنیانی و در بخش کمی از روش توصیفی- همبستگی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان و در بخش کمی شامل مدرسان نهضت سوادآموزی استان کرمانشاه در سال 1404 بود. نمونه‌گیری در بخش کیفی به‌صورت هدفمند بود و تا حصول اشباع نظری ادامه یافت (22 نفر). نمونه‌گیری در بخش کمی به‌صورت در دسترس (384 نفر) انجام شد. داده‌های کیفی با تکنیک کدگذاری سه مرحله ای و داده‌های کمی در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده‌ از نرم‌افزارهای SPSS21 و Amos23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد ابعاد مدل پژوهش شامل شرایط علی (عوامل توسعه زیرساخت فناوری‌های اطلاعات، عوامل انگیزشی و برنامه‌ریزی آموزشی)، شرایط زمینه‌ای (عوامل فرهنگی، سازگاری محتوای آموزشی در بستر آموزش چندرسانه‌ای و کاربرپسند بودن پلتفرم‌ها و سایت‌ها) و شرایط مداخله‌گر (عوامل سیاست‌گذاری – حمایتی، پشتیبانی – آموزشی و عوامل اقتصادی)، استراتژی‌ها (از قبیل اقدام به آموزش مجازی در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، توسعه پلتفرم‌ها و نرم ابزارها در آموزش الکترونیکی، بهبود روش‌ها و رویکردهای آموزشی، توانمندسازی منابع انسانی و مهارت‌آموزی دیجیتال و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فنی) و پیامدها (از قبیل بهبود عملکرد آموزشی، افزایش راندمان در آموزش، توسعه و بهبود ارتباطات آموزشی، توسعه اجتماعی و محرومیت‌زدایی، مبارزه قوی‌تر با بی‌سوادی، توسعه مشارکت و ارتقاء زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی) بود. در بخش کمی مدل پارادایمیک پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تائید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Feasibility study of literacy in the form of e-learning with emphasis on multimedia education; with a blended approach

نویسندگان [English]

  • Ehsan Khosravi 1
  • Nader Naderi 2
  • Faranak karamiyan 3
  • Negar Rezaei 4
1 Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Corresponding Author, Associate Professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 PhD in Agricultural Development, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran.
4 Master of Business Administration, Marketing Major, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Economics and Entrepreneurship, Razi University, Kermanshah, Iran. Cell: 09910605719 Email: negar.rezaei596@gmail.com
چکیده [English]

This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of field-document collection, which used grounded theory in the qualitative part and descriptive-correlational method in the quantitative part. The study population in the qualitative part included all experts and in the quantitative part included teachers of the literacy movement in Kermanshah province in 1404. Sampling in the qualitative part was purposeful and continued until the theoretical love was achieved (22 people). Sampling in the quantitative part was done by convenience sampling (384 people). Qualitative data were analyzed by three-stage coding technique and quantitative data were analyzed in two parts of descriptive and inferential statistics using SPSS21 and Amos23 software. The results showed that the dimensions of the research model included causal conditions(information technology infrastructure development factors, motivational factors, and educational planning), contextual conditions (cultural factors, compatibility of educational content in the context of multimedia education, and user-friendliness of platforms and sites), and intervening conditions (policy-supportive factors, educational support, and economic factors), Strategies (such as undertaking virtual education on social platforms and networks, developing platforms and software tools in e-learning, improving educational methods and approaches, empowering human resources and digital skills training, and developing communication and technical infrastructure) and outcomes (such as improving educational performance, increasing efficiency in education, developing and improving educational communications, social development and alleviating deprivation, fighting illiteracy more vigorously, developing participation, and upgrading educational infrastructure and technologies). In the quantitative part, the paradigmatic model of the research was confirmed using structural equation modeling.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational feasibility
  • adult literacy
  • e-learning
  • multimedia education
  • blended technology

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 12 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 13 تیر 1404