بررسی کارایی هوش مصنوعی در اجرای روش‌های تدریس در آموزش ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.

10.22091/jrim.2025.13691.1363

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تأثیر هوش مصنوعی در اجرای روش‌های تدریس است و پرسش اصلی آن بدین قرار است که آیا استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند معلمان در دورۀ ابتدایی را چون دستیاری هوشمند در اجرای مراحل روش‌های تدریس به صورت مؤثر یاری دهد؟ این پژوهش با ترکیبی از روش‌های کیفی و کمی و در سه مرحله طراحی و اجرا گردیده است. در مرحلۀ اول: 10 روش نوین تدریس براساس معیارهایی مشخصی چون: یادگیری فعال، مشارکت دانش‌آموزان، فعالیت‌های گروهی و بازخورد مستمر، انتخاب و ویژگی‌های آنها استخراج گردید. در مرحلۀ دوم: کارایی هوش مصنوعی در نقش دستیار معلم در اجرای روش‌های تدریس به‌صورت کیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. با توجه به اینکه این تحقیق بر نقش تسهیل‌گری هوش مصنوعی بر وظایف معلم در اجرای روش‌های تدریس تأکید می ورزد، سؤالاتی با مضمون ارائه راهکار و پیشنهاد در اجرای مراحل روش تدریس از چت‌بات‌های هوش مصنوعی طرح گردید و عملکردش از خلال این تعامل (میان معلم و هوش مصنوعی) تحلیل و بررسی شد. در مرحلۀ سوم: یافته‌های کیفی و کمی تحلیل و تبیین شدند.. یافته‌ها نشان داد که از مجموع ۵۵ مرحلۀ روش‌های تدریس بررسی شده، هوش مصنوعی در ۳۲ مرحله (۵۸ درصد) قابلیت همکاری و ارائۀ راهبرد و پیشنهاد مؤثر به معلم را دارد. بررسی نمونه‌هایی از مطالب ارائه شده توسط چت‌بات‌های هوش مصنوعی در تدریس ریاضی پایه ششم و فارسی پایه اول نشان داد که این فناوری می‌تواند در مراحل مختلف اجرای روش‌های تدریس به صورت توانمند و مؤثر به معلم کمک کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the Effectiveness of Artificial Intelligence in the Implementation of Teaching Methods in Primary Education

نویسندگان [English]

  • Mostafa Imanfar 1
  • seyedmajid moghimi 2
1 Assistant Professor, Department of Mathematics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 . Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The aim of this study is to investigate the impact of artificial intelligence (AI) on the implementation of teaching methods. The main research question is whether AI can effectively assist primary school teachers as an intelligent assistant in carrying out the stages of instructional methods. This study was designed and conducted using a mixed-methods approach in three phases. In the first phase, ten modern teaching methods were selected based on specific criteria such as active learning, student participation, group activities, and continuous feedback, and their characteristics were extracted. In the second phase, the effectiveness of AI as a teacher assistant in implementing instructional methods was qualitatively examined and analyzed. Given that the research focuses on the facilitating role of AI in supporting teachers’ instructional tasks, a series of questions were posed to AI chatbots involving the provision of strategies and suggestions for each teaching stage. The AI's performance was then analyzed through the lens of this teacher-AI interaction. In the third phase, both qualitative and quantitative findings were analyzed and interpreted. Findings revealed that out of 55 instructional stages examined, AI demonstrated the ability to provide effective collaboration and useful suggestions in 32 stages (58%). An analysis of content generated by AI chatbots in the context of teaching sixth-grade mathematics and first-grade Persian demonstrated that this technology can provide meaningful and effective support to educators across various stages of instructional implementation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teaching methods
  • artificial intelligence
  • primary education
  • teacher
  • intelligent assistant

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 04 شهریور 1404
  • تاریخ بازنگری: 16 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1404