بازی‌های رایانه‌ای و تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان (مطالعه موردی دانش‌آموزان ابتدایی ناحیه 4 استان قم )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم ، ایران

10.22091/jrim.2025.12630.1251

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان بود. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل صورت گرفته است و جامعه‌ی آماری آن را کلیه دانش‌آموزان شاغل به تحصیل دوره دوم ابتدایی ناحیه 4 استان قم در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند که از بین آن‌ها 36 نفر به‌ صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (18 نفر شامل 9 پسر و 9 دختر) و کنترل (18 نفر شامل 9 پسر و 9 دختر) قرار گرفتند. دانش آموزان در مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون به پرسشنامه تعامل با همسالان اکبری و همکاران (1395) پاسخ دادند. در پژوهش حاضر پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 862/0به دست آمد. روایی پرسشنامه نیز ازلحاظ محتوایی توسط چند تن از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قم مورد تأیید قرار گرفت. بازی ماینکرافت نیز به صورت گروهی، آنلاین و در ساعت مشخصی توسط دانش‌آموزان به مدت 20 روز انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس و ابزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان تأثیر داشت. استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در ابعاد تعاملات اجتماعی (قربانی و قلدری) دانش‌آموزان تأثیر داشت. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود در مدارس به نقش بازی‌های رایانه‌ای در تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان توجه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Computer Games & Social Interactions ( Case Study Elementary school Students in the 4th district of Qom province).

نویسندگان [English]

  • Mahdi Mohammadi 1
  • Akram Abyar 2
1 Knowledge and Information Science Department, Literature and Humanities Science Faculty, University of Qom, Qom. Iran
2 M. A in Primary School. Islamic Azad University, Qom Branch, Qom. Iran
چکیده [English]

Abstract

The aim of the current research was to determine the impact of computer games on social interactions of students. The research was conducted as a semi-experimental type with a pre-test and post-test design with a control group, and its statistical population is made up of all students studying in the second elementary school of the 4th district of Qom province in the academic year 1401-1402, of which 36 people A simple random sampling method was chosen and they were randomly divided into two experimental groups (18 people including 9 boys and 9 girls) and control (18 people including 9 boys and 9 girls). In the pre-test and post-test stages, the students responded to the questionnaire’s interaction with peers by Akbari et al. (2016). In the present study, the reliability of these questionnaire was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.83, respectively. The content validity of the questionnaires was also confirmed by several professors at Islamic Azad University of Qom. The Minecraft game was also played in groups, online and at a specific time by the students for 20 days. Covariance analysis and SPSS tool were used to analyze the data. The results showed that the use of computer games an effect on students' social interactions. The use of computer games had an effect on the dimensions of social interactions (victimization and bullying) of students. According to the findings of the research, it is suggested to pay attention to the role of computer games in social interactions of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • computer games
  • social interactions
  • students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1404
  • تاریخ دریافت: 04 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1404