تحلیل رابطه بین نگرش و خودکارآمدی یادگیری برخط با رضایت دانشجویان کشاورزی از یادگیری برخط

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم طبیعی، پژوهشکده دانشنامه‌نگاری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

2 گروه گیاهان داروئی و معطر، دانشکده کشاورزی و محیط‌زیست، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

10.22091/jrim.2025.12570.1239

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تحلیل رابطۀ بین نگرش و خودکارآمدی یادگیری برخط با رضایت دانشجویان کشاورزی از یادگیری برخط بود. این تحقیق از نوع پژوهش کمّی و توصیفی-همبستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق را 230 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه اراک تشکیل ‌دادند که نمونه‌ای به حجم 112 نفر با استفاده از سامانه برخط و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد که برای تمام بخش‌های پرسشنامه، مقدار ضریب آلفا بالاتر از 89/0 به دست آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد. بر اساس یافته‌های پژوهش نگرش دانشجویان کشاورزی به یادگیری برخط قوی و خودکارآمدی یادگیری برخط و رضایت از یادگیری برخط در حد متوسط بود. نتیجه تحلیل همبستگی نشان داد بین نگرش به یادگیری برخط و خودکارآمدی یادگیری برخط با رضایت دانشجویان از یادگیری برخط در سطح یک درصد رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد دو سازه نگرش به یادگیری برخط و خودکارآمدی یادگیری برخط می‌توانند 29 درصد از تغییرات رضایت دانشجویان از یادگیری برخط را تبیین کنند. پیشنهادهای این مطالعه می‌تواند برای تقویت رضایت دانشجویان کشاورزی از یادگیری برخط مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Relationship between the Attitude and the Online Learning Self-Efficacy and the Satisfaction of Agricultural Students with Online Learning

نویسندگان [English]

  • Masoud Rezaei 1
  • Faezehossadat Abtahi 2
1 Department of Natural Sciences, Faculty of Encyclopedia Compiling, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.
2 Department of Medicinal Plants, Faculty of Agriculture and Environment, Arak University, Arak, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study was to analyze the relationship between attitude towards online learning and online learning self-efficacy, and the satisfaction of agricultural students with online learning. To achieve this goal in this research, the descriptive method was used. The population of the study consisted of B.Sc. students in the agriculture faculty of Arak University (N=230), from which 112 students were selected by using online software. Simple random sampling was employed in the selection of the respondents. A questionnaire was developed to gather data. Validity and reliability of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and Cronbach's alpha coefficient, respectively. The results indicated that the students' attitude was high, and their self-efficacy and satisfaction were intermediate. The results of the correlation analysis showed a positive and significant relationship between attitude and online learning self-efficacy and students' online learning satisfaction. Stepwise regression also revealed that attitude and online learning self-efficacy can significantly predict 29 percent of the variation in the online learning satisfaction of students. The recommendations of this study are expected to be a baseline for future improvement in online learning satisfaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Education
  • Attitude
  • Online Learning
  • Satisfaction
  • Self-Efficacy