مقایسه اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس و آموزش مبتنی بر خودشکوفایی سلیگمن بر اشتیاق تحصیلی نوجوانان دختر با درماندگی آموخته شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، 2. نویسنده مسئول، گروه علمی خدمات تربیتی و روان‌شناختی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران.

2 1. گروه روان‌شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

3 1. استادیار، گروه روان‌شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22091/jrim.2025.12798.1272

چکیده

موانع و چالش‌های پیش رو برای کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه ممکن است با تجارب ناموفق همراه باشد و به ایجاد نگرش منفی در آنان منجر شود. یکی از این عوامل، درماندگی آموخته شده است که بر اساس پژوهش‌های قبلی می‌تواند بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان اثرات منفی داشته باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان چند وجهی لازاروس و آموزش مبتنی بر خودشکوفایی سلیگمن بر اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان دچار درماندگی آموخته شده انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و همراه با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر دچار به درماندگی آموخته شده دوره متوسطه اول شهرستان خرم آباد بودند که از بین آن‌ها تعداد 45 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایشی اول درمان چند وجهی لازاروس و گروه آزمایشی آزمایشی دوم آموزش مبتنی بر خودشکوفایی سلیگمن را دریافت کرد. گروه کنترل مداخله‌ای دربافت نکرد. آزمودنی‌ها به پرسش‌نامه‌های درماندگی آموخته شده کوینلس و نیلسون (1988) و اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین متغیر اشتیاق تحصیلی بین دو گروه آزمایشی با گروه کنترل معنی‌دار است (P<0.05) و میزان تأثیر مداخلۀ درمان چند وجهی لازاروس در ارتقاء اشتیاق تحصیلی بیشتر از آموزش مبتنی بر خودشکوفایی سلیگمن بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy and Seligman's training based on the flourishing on the academic engagement in female adolescents with learned helplessness

نویسندگان [English]

  • Zahra Tanha 1
  • Hamila Hadian 2
  • Saba Hasanvandi 3
1 Department of educational and psychological services, Khoramabad Branch, Islamic Azad University, Khoramabad, Iran
2 1. Department of psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 3. Assistant prof, Department of Psychology Education and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Obstacles facing school-age children and adolescents may be associated with unsuccessful experiences and lead to negative attitudes in them. which, according to previous research, can have negative effects on students' academic engagement. Accordingly, the present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of Lazarus Multimodal Therapy and Seligman's training based on the flourishing on the academic engagement of students with learned helplessne. The present study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group and a two-month follow-up. The statistical population of the study was all female students suffering from learned helplessness in the first year of secondary school in Khorramabad city, of which 45 were selected through purposive sampling and randomly assigned to two experimental groups and a control group. The first experimental group underwent Lazarus multimodal therapy, and the second experimental group received Seligman's training based on the flourishing. The control group did not receive any intervention. Also, the subjects answered the Quinles and Nilsson (1988) learned helplessness questionnaire and the Schafeli et al. (2002) academic engagement questionnaire. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance and analysis of variance with repeated measures. The research findings showed that the difference in the mean of the academic engagement variable between the two experimental groups and the control group was significant (P<0.05) and the effect of Lazarus multimodal therapy intervention in improving the academic engagement of students with learned helplessness was greater than Seligman's training based on the flourishing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lazarus multimodal therapy
  • Seligman'؛ s training based on the flourishing
  • academic engagement
  • learned helplessness