تدوین استراتژی آموزش به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی (مطالعه موردی: شرکت قطعه سازی رایزکو)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر پسادکتری مدیریت آموزشی

2 هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان

10.22091/jrim.2025.13006.1290

چکیده

این پژوهش باهدف تدوین استراتژی‌ آموزش برای شرکت قطعه‌سازی رایزکو با روش چارچوب جامع تدوین استراتژی انجام‌شده است. برای این منظور از روش تجزیه‌وتحلیل SWOT استفاده شد. در ابتدا با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از تحلیل عوامل محیطی، ماتریس‌های ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و ارزیابی عوامل داخلی (IFE) ترسیم شد. سپس در مرحله تطبیق و مقایسه، ماتریس داخلی و خارجی (IE) تهیه شد و درنهایت در مرحله تصمیم‌گیری با استفاده از ماتریس برنامه‌ریزی استراتژیک کمّی (QSPM) استراتژی‌های مختلف شناسایی‌شده و مورد ارزیابی قرار گرفتند.

جامعه آماری پژوهش را 53 نفر از مدیران ارشد شرکت تشکیل می‌دهند. داده‌های موردنیاز از طریق پرسش‌نامه محقق ساخته گردآوری‌شده است. اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 و روش‌های آماری میانگین و انحراف معیار تجزیه‌وتحلیل شده است. اعتبار پرسش‌نامه از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد که ضریب 89/. بیانگر پایایی آن است. بررسی سازه پرسش‌نامه نیز توسط تحلیل عاملی تأییدی انجام‌شده است. بر مبنای محاسبات انجام‌شده چهار استراتژی: 1. توسعه و تنوع برنامه‌های آموزش متناسب با نیازهای شغلی کارکنان 2. توسعه کمّی و کیفی آموزش‌های مهارتی با استفاده از زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی 3. سنجش و بازآموزی مستمر دانش و مهارت‌های شغلی کارکنان و 4. افزایش ظرفیت جذب خبرگان برای مشاغل کارشناسی و مدیریتی در حوزه آموزش که از جذابیت بیشتری برخوردار بودند به‌عنوان استراتژی‌های اولویت‌دار انتخاب شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Compilation of education strategy by the comprehensive framework method of strategy formulation (Case Study: Riseco manufacturing Industries and Parts company)

نویسندگان [English]

  • Saeed Hadavand 1
  • Amir Najafi 2
1 Post-Doctoral Researcher
2 Faculty of Islamic Azad University, Zanjan Branch
چکیده [English]

Abstract

This research was carried out with the aim of developing a training strategy for the Riseco manufacturing Industry Company with the method of a comprehensive strategy formulation framework. SWOT analysis methods were used to develop the education strategy. At first, using the information obtained from the analysis of environmental factors, the evaluation matrices of external factors (EFE) and evaluation of internal factors (IFE) were drawn. Then, in the comparison and comparison stage, the internal and external matrix (IE) was prepared, and finally, in the decision-making stage, different strategies were identified and evaluated and judged using the Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM). The statistical population of the research consists of 53 senior managers of the company. The required data has been collected through a researcher-made questionnaire.

The collected data has been analyzed using SPSS24 software and statistical methods of mean and standard deviation. The validity of the questionnaire was determined through Chronbach’s alpha, which coefficient was 89/. It shows its reliability.The structure of the questionnaire was checked by confirmatory factor analysis.Based on the calculations, four strategies; 1. Development and variety of training programs according to the job needs of managers and employees 2. Quantitative and qualitative development of skill training using electronic training infrastructures 3. Continuous assessment and retraining of knowledge and job skills of managers and Employees and 4. Increasing the capacity to attract experts for expert and managerial jobs in the field of education, which were more attractive, were selected as priority educational strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resource development
  • Education strategy؛ SWOT model
  • Riseco manufacturing Industries and Parts company