آسیب شناسی آموزش ضمن خدمت معلمان(یک مطالعه فراترکیب)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

10.22091/jrim.2025.13019.1292

چکیده

در دنیای متحول و در حال تغییر، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان‌ها می‌گردد، نیروی انسانی با کیفیت، خلاق و پویاست. مهمترین فعالیت و راه رویارویی با تحولات عظیم در زندگی آینده برای پذیرش تغییر، آموزش برای برآوردن نیازهای فردی ، شغلی و سازمانی کارکنان است .هدف اصلی مطالعه، شناسایی مولفه‌های آسیب‌رسان به آموزش ضمن خدمت معلمان و در نهایت ارائه الگویی برای این آسیب‌ها بود. در این مطالعه، از روش کیفی و فراترکیب با هدف کاربردی استفاده شده است. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب، تحلیل نظام‌مند و جامعی از اسناد مختلف پایگاه‌های اطلاعاتی و ارجاعات مرتبط بین سال‌های ۱۳۸8تا ۱۴۰4 با جست و جوی 215 صورت گرفت. برای تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌های کیفی 61 سند، از تحلیل تم استفاده گردید. برای تامین اعتبار پژوهش از مثلث سازی داده‌ای، روش‌شناسی و محیطی استفاده گردید. بر اساس یافته‌های پژوهش، الگوی آسیب‌های آموزش ضمن خدمت برای توسعه حرفه‌ای معلمان شامل نه مولفه نیازسنجی غیر علمی و تئوریک، صلاحیت فرهنگی پایین مجریان، یاد‌دهی و یادگیری غیر موثر، طراحی و برنامه‌ریزی نامناسب، کارایی ضعیف اجرای برنامه‌ها، ابهام در اثربخشی نتایج، محدودیت‌های قانونی و ساختاری، موانع نرم‌افزاری و مشکلات سخت افزاری است. نتایج پژوهش حاکی از نامناسب بودن فرایند آموزش ضمن خدمت از طراحی تا ارزشیابی است. در تبیین این یافته می‌توان بیان نمود هنوز در بسیاری از موسسات، متولیان آموزش معلمان نسبت به روش‌های مناسب نیازسنجی آگاهی و آشنایی تخصصی ندارند. در واقع، هنوز درک درستی از این روش‌ها و چگونگی اجرای آن وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pathology of teachers’ in-service training (A meta-synthesis study)

نویسنده [English]

  • Alireza Nasiri Firuz
Faculty of psychology and education, Tehran University
چکیده [English]

In the changing and transformative world, what leads to the competitive advantage of organizations is quality, creative and dynamic human resources. The most important activity and way to face huge changes in the future life to accept change is training for reaching personal, occupational and organizational needs of employees. Finally, it was to provide a model for these components. In this study, a qualitative and meta-synthesis method was used with an applied purpose. By using purposive sampling of desirable cases, a systematic and comprehensive analysis of various documents of databases and related references with 215 searches between 2008 and 2025 was done. Theme analysis was used to analyze the qualitative findings of 61 documents. Data triangulation, methodology and environment were used to ensure the credibility of the research. Data, methodological and peripheral triangulation were used to ensure the credibility of the research. Based on the findings of the research, the model of in-service training pathology for the teachers’ professional development includes nine components of non-scientific and theoretical needs assessment, low cultural competence of the actors, ineffective teaching and learning, inappropriate design and planning, weak efficiency of programs implementation, ambiguity in the effectiveness of results, legal and structural limitations, software barriers and hardware problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pathology
  • in-service training
  • meta-synthesis
  • study