شناسایی و تدوین الگوی مدیریت مدرسه محور در نظام آموزش‌وپرورش ایران: یک مطالعه کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر،ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

10.22091/jrim.2025.13161.1302

چکیده

پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تدوین الگوی مدیریت مدرسه محور برای نظام آموزش‌وپرورش ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‌ای سندولوسکی و بارسو (2009) و نیز انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوعی اجرا شد. جامعه موردمطالعه پژوهش در بخش تحلیل اسناد 110 سند بود که 21 سند با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، برای انتخاب مشارکت‌کنندگان در بخش مصاحبه از روش نمونه‌گیری هدفمند ملاک محور استفاده شد و با توجه به اصل اشباع نظری 8 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. قابلیت اعتماد یافته‌های به‌دست‌آمده با استفاده از روش توافق کدگذار با ضریب توافق کاپای 0.74 مورد تائید قرار گرفت و اعتبار یافته‌ها توسط 2 تن از خبرگان پژوهش کیفی تائید شد. بر اساس نتایج فراترکیب 269 کدباز به دست آمد که در قالب 26 کد محوری دسته‌بندی شدند و این کدهای محوری نیز در قالب 7 کد انتخابی (تمرکززدایی، رهبری و توسعه حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیری و تعهد حرفه‌ای، فرهنگ و ارزش‌ها، شایستگی‌های مدیر، یادگیری مدرسه محور و عوامل تسهیلگر) قرار گرفتند. بر اساس نتایج مصاحبه نتایج فراترکیب تأیید گردید و 40 کدباز نیز به آن افزوده شد و درنهایت الگوی مدیریت مدرسه محور بومی آموزش‌وپرورش ایران تدوین گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Developing a School-Based Management Model in Iran's Education System: A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Sajad Gharloghi 1
  • fatemeh haj bayan zadeh 2
  • maryam heydari 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran
2 mastersstudent
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of identifying and developing a school-based management model for Iran's education system. This research employed a qualitative methodology, utilizing the meta-synthesis method based on the seven-step approach of Sandelowski and Barroso (2009), along with semi-structured interviews with subject-matter experts. The study population in the document analysis phase consisted of 110 documents, from which 21 documents were selected purposefully based on inclusion criteria. For selecting interview participants, a criterion-based purposive sampling method was used, and based on the principle of theoretical saturation, 8 individuals were selected. The reliability of the findings was confirmed using intercoder agreement with a Kappa coefficient of 0.74, and the validity of the results was approved by two experts in qualitative research. Based on the results of the meta-synthesis, 269 open codes were extracted and categorized into 26 axial codes, which were further grouped into 7 selective codes: decentralization, leadership and professional development, accountability and professional commitment, culture and values, managerial competencies, school-based learning, and facilitating factors. The interview results confirmed the findings of the meta-synthesis and added 40 additional open codes. Finally, a localized school-based management model for Iran's education system was developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • School Decentralization
  • School-Based Management
  • School-Level Decision-Making
  • Delegation of Authority
  • Self-governing schools