اثربخشی دوره‌های آموزشی بر مهارت اقدام‌ پژوهی معلمان شهر خرم‌آباد: تحلیل نقش میانجی دانش و نگرش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

10.22091/jrim.2025.13240.1311

چکیده

در قلب بسیاری از تلاش‌ها برای بهبود کیفیت آموزش، توجه به عاملیت معلم و به‌کارگیری اقدام‌پژوهی جای دارد. نظام‌های آموزشی برای تحقق این هدف، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند؛ اما توسعه ظرفیت واقعی معلمان در انجام اقدام‌پژوهی، صرفاً از طریق انتقال مهارت‌های فنی محقق نمی‌شود، بلکه نیازمند تأثیرگذاری این دوره‌ها بر دانش، نگرش و مهارت‌های آنان است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر دوره‌های آموزشی بر دانش، مهارت و نگرش معلمان شهر خرم‌آباد در حوزه اقدام‌پژوهی است. روش پژوهش توصیفی - همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود که جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 310 نفر معلم مجری طرح اقدام‌پژوهی و شرکت‌کننده در دوره‌های اقدام پژوهی در نواحی یک و دو شهر خرم‌آباد بود و 175 نفر به‌صورت تصادفی طبقاتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود. اطلاعات به‌دست‌آمده از پرسشنامه‌ها از طریق نرم‌افزارهای آماری SPSS و SmartPLS مورد پردازش قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که «آموزش اقدام‌پژوهی» روی دانش و نگرش افراد تأثیر مثبت و قوی دارد، ولی به‌طور مستقیم روی مهارت‌های اقدام‌پژوهی تأثیر معناداری ندارد. بااین‌حال، آموزش از طریق افزایش دانش و نگرش، به‌صورت غیرمستقیم مهارت را هم تقویت می‌کند. چنانکه آموزش از طریق بهبود نگرش، مهارت را ۱۱٪ افزایش می‌دهد و ازطریق افزایش دانش، مهارت را ۴۹٪ افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Training Courses on Action Research Skills of Teachers in Khorramabad City: Analysis of the Mediating Role of Knowledge and Attitude

نویسندگان [English]

  • Ehsan Geraei 1
  • Afsaneh Abdoli 2
  • Rezvan Shiri 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

At the heart of many efforts to improve the quality of education lies an emphasis on teacher agency and the implementation of action research. To achieve this goal, educational systems organize training courses; however, the genuine development of teachers’ capacity to conduct action research is not attained merely through the transfer of technical skills. Rather, it requires that these courses positively influence their knowledge, attitudes, and skills. Accordingly, the present study aims to investigate the impact of training courses on the knowledge, skills, and attitudes of teachers in Khorramabad in the field of action research. The research method was descriptive-correlational and based on structural equation modeling. The statistical population included 310 teachers who implemented action research projects and participated in action research training courses in districts one and two of Khorramabad. A stratified random sample of 175 individuals was selected. The main data collection tool was a questionnaire. Data obtained from the questionnaires were processed using SPSS and SmartPLS software. The results indicated that "action research training" has a strong positive effect on individuals' knowledge and attitudes, but does not have a significant direct impact on action research skills. However, training indirectly enhances skills by improving knowledge and attitudes. Specifically, training increased skills by 11% through improved attitudes and by 49% through enhanced knowledge

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectiveness of training courses
  • action research
  • knowledge
  • attitude
  • skills
  • Teachers