چشم‌انداز نو به شایستگی‌های تدریس معلمان: طراحی چارچوبی در آموزش‌وپرورش ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

3 استاد، گروه مطالعات برنامه درسی و آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22091/jrim.2025.13277.1320

چکیده

تحول در نظام آموزشی مستلزم بازتعریف شایستگی‌های تدریس معلمان بر اساس مقتضیات فرهنگی، فناورانه و اجتماعی بومی است. این پژوهش با هدف شناسایی و طراحی چارچوبی علمی، بومی و کاربردی برای شایستگی‌های تدریس معلمان در ایران انجام شده است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد با رویکرد نظام‌مند استراوس و کوربین بوده است. داده‌ها از طریق سه منبع گردآوری شدند: ۱) تحلیل محتوای اسنادی شامل سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند برنامه درسی ملی، ۲) مرور ۶۳ پژوهش داخلی و خارجی که از میان آن‌ها ۱۶ پژوهش مرتبط انتخاب شدند، و ۳) انجام ۱۵ مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 5 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و 10 نفر از معلمان دغدغه‌مند در زمینه توسعه حرفه‌ای معلمان که به روش نمونه‌گیری هدفمند تا حد اشباع نظری انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها سه مرحله کدگذاری (باز، محوری، انتخابی) تحلیل شد. نتایج حاصل به شناسایی و طبقه‌بندی مؤلفه‌های چارچوب شایستگی تدریس در شش مقوله اصلی شامل: عوامل زمینه‌ای (همچون باورهای دینی و ویژگی‌های شخصیتی)، عوامل علی (نظیر فرهنگ سیستمی)، عوامل مداخله‌گر (از جمله فناوری اطلاعات، فراشناخت، و دانش مبنایی معلمان)، مقوله محوری (تدریس مطلوب و پاسخگو)، راهبردها (نظیر مدیریت کلاس درس و تدریس، ارزشیابی) و پیامدها (رضایتمندی معلم از تدریس، بهبود یادگیری فراگیران، بهبود جایگاه شغلی) انجامید. همچنین به‌منظور اعتباربخشی یافته‌ها از راهبرد سه‌سویه‌سازی شامل تنوع منابع داده، بررسی مشارکت‌کنندگان، و تحلیل هم‌زمان اسناد و مصاحبه‌ها استفاده شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A New Perspective on Teachers’ Teaching Competencies: Designing a Framework for the Iranian Educational System

نویسندگان [English]

  • Mehrnaz Sadat Rezvanian 1
  • Hossein Jafari Sani 2
  • Morteza Karami 3
1 Ph.D. Student in Curriculum Studies, Department of Curriculum Studies and Instruction, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies and Instruction, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Professor, Department of Curriculum Studies and Instruction, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

Transformation in the educational system necessitates a redefinition of teaching ..competencies in alignment with the cultural, technological, and social requirements of the local context. This study aims to identify and design a scientific, indigenous, and practical framework for teaching competencies of teachers in Iran. The research adopts a qualitative methodology based on grounded theory, following the systematic approach of Strauss and Corbin. Data were collected through three sources: 1) Document content analysis including the Fundamental Transformation of Education Document and the National Curriculum Document, 2) Review of 63 domestic and foreign studies, from which 16 relevant studies were selected, and 3) Conducting 15 semi-structured interviews with 5 faculty members of Farhangian University and 10 teachers concerned with teacher professional development, who were selected through purposive sampling until theoretical saturation. Data analysis was analyzed through three stages of coding (open, axial, and selective). The findings led to the identification and classification of teaching competency components within six main categories: contextual factors (e.g., religious beliefs and personal traits), causal factors (such as systemic educational culture), intervening conditions (including information and communication technology, metacognition, and foundational teacher knowledge), core category (effective and responsive teaching), strategies (such as classroom management, instructional practices, and assessment), and outcomes (teacher satisfaction, improved student learning, and enhanced professional status). In addition, a three-way strategy was used to validate the findings, including a variety of data sources, participant surveys, and simultaneous analysis of documents and interviews.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching competency
  • teacher professional development
  • indigenous frameworkو Grounded Data Theory