نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
در پژوهش حاضر روند تحول درک مطلب دانشآموزان پایه سوم ابتدایی، در ضمن آموزش، در یک طرح آزمایشی تکآزمودنی با چند خط پایه مطالعه شد و نتایج آن با استفاده از نمودار و روشهای ناهمپوش NAP و TAU تحلیل گردید.
پژوهش حاضر نشان داد که فرایند رشد درک مطلب روندی خطی را طی نمیکند و با افت و خیزهایی همراه است. این بدان معناست که در آموزش مهارتهای شناختی به دانشآموزان، افت مقطعی لزوماً به معنای کاهش سطح درک نیست و میتواند جزئی از مراحل طبیعی ارتقای درک مطلب باشد. همچنین، مشاهده شد که آموزش راهبردهای شناختی یادشده بر درک مطلب مبتنی بر تفکر سطح پایین، یعنی درک لفظی و بازسازماندهی تأثیر مثبتی دارد، در حالی که برای تفکر سطح بالا چنین نیست؛ در نتیجه، عملکرد فرد در سطوح مختلف درک مطلب یکسان نیست و آموزش یک یا چند راهبرد برای تفکر سطح پایین ممکن است موقتاً عملکرد دانشآموزان را در تفکر سطح بالا همچون درک استنباطی کاهش دهد. انتظار میرود که این کاهش موقتی پس از تمرین بیشتر مهارتها تا رسیدن به سطح خودکاری مرتفع شده و منابع شناختی آنها بهمیزان بیشتری در خدمت تفکر سطح بالا قرار گیرد. ضمن آنکه فرایندهای سطح بالا خود مبتنی بر فرایندهای سطح پایین بوده و خودکار شدن آنها میتواند ظرفیتهای بالاتری برای درک استنباطی فراهم کند. در نهایت، تفاوت معنادار میان درک مطلب متون روایی و اطلاعاتی نشان داد که این دو نوع متن نیازمند کاربست مهارتهای متفاوتی از سوی خوانندهاند و هر یک از این مهارتها باید جداگانه آموزش داده شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The present study was conducted to determine the effectiveness of teaching cognitive strategies on different levels of reading comprehension of narrative and informational texts among third grade elementary students of Dezful. This study was based on a multiple-baseline design across subjects. The tool used in this study was a set of teacher-made comprehension tests that included 20 texts matched in both narrative and informational genres. The study was conducted in 60 individual sessions for three subjects, Comprehension was assessed orally by semi-structured interviews. Finally, using graphical analysis and two nonoverlap methods i.e. NAP and TAU in Excel 2019 the effect sizes was calculated, and the results were discussed. After analyzing the data, although the effectiveness of strategic instruction method was evaluated, there was no significant difference between comprehension of the experimental and control subjects. However, in the separate analysis of the texts, it was observed that in the narrative texts, strategic instruction is more effective than the traditional one with effect sizes of 83% and 67%. Also, a similar significant difference was observed between subjects' reading comprehension in the levels of literal comprehension and reorganization, but no significant difference was found in the level of inferential comprehension. The results of this research showed the effectiveness of strategic instruction on reading comprehension based on low-level thinking.
کلیدواژهها [English]