2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان
10.22091/jrim.2023.8921.1005
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن صورت گرفت، این پژوهش از نظر هدف،کاربردی و از نظر شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی-تحلیلی است و به صورت پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه ی معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 1 شهر زنجان در سال تحصیلی1401 -1400 به تعداد 1492 نفر بوده است که بر اساس جدول مورگان 306 نفر از معلمان ابتدایی برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. گردآوری داده ها از طریق ابزار محقق ساخته در قالب طیف لیکرت 5 درجه ای انجام گرفت. روایی پرسشنامهها، از طریق روایی صوری، پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 96/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت.
نتایج پژوهش نشان داد که موانع گرایش معلمان به پژوهش در سه دسته موانع فردی،سازمانی و فراسازمانی قابل دسته بندی است و میزان اثرگذاری عوامل(موانع) متفاوت بوده و به یک اندازه نمی باشد. موانع فردی با میانگین رتبه48/1 در جایگاه اول اثرگذاری و موانع سازمانی و فراسازمانی به ترتیب با میانگین رتبه های 92/1 و 61/2 در رتبه دوم و سوم از نظر میزان اثرگذاری قرار گرفته اند.
محمدلو, مریم, محمدلو, اکرم, & احمدی, محمد سعید. (1402). شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن. پژوهش در روش های آموزش, (), -. doi: 10.22091/jrim.2023.8921.1005
MLA
مریم محمدلو; اکرم محمدلو; محمد سعید احمدی. "شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن". پژوهش در روش های آموزش, , , 1402, -. doi: 10.22091/jrim.2023.8921.1005
HARVARD
محمدلو, مریم, محمدلو, اکرم, احمدی, محمد سعید. (1402). 'شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن', پژوهش در روش های آموزش, (), pp. -. doi: 10.22091/jrim.2023.8921.1005
VANCOUVER
محمدلو, مریم, محمدلو, اکرم, احمدی, محمد سعید. شناسایی موانع گرایش معلمان ابتدایی به پژوهش و ارائه راهکارهای بهبود آن. پژوهش در روش های آموزش, 1402; (): -. doi: 10.22091/jrim.2023.8921.1005