نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم، قم، ایران
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
تازه های تحقیق
توسعه کمی نشریات حوزه علوم تربیتی در سالهای اخیر اتفاق افتاده و بخش اعظمی از نشریاتها سابقه انتشار زیر ده سال را دارند و نشریههای با قدمت بیشتر در بین آنها کمتر است. علیرغم سابقه انتشار کم نشریههای علوم تربیتی کیفیت مناسبی در بین آنها وجود دارد اما آنچه که از دستاندرکاران نشریات به دور بوده است، انتشار نشریه به زبان خارجی است (که فقط دو نشریه به زبان انگلیسی منتشر میشود) و یا اهتمام آنها به نمایه کردن نشریات در پایگاههای خارجی است. نمایه شدن نشریات در پایگاههای خارجی نه تنها دانش تولید شده در داخل کشور را بهراحتی به سایر کشورها انتقال میدهد، حتی باعث سرازیر شدن دانش تولیدی در کشورهای خارجی به کشورمان جهت انتشار در نشریات ایرانی میشود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this study is to evaluate the websites of the scientific journals of educational science based on the international databases and citations indexing criteria to provide suggestions to improve their quality. This research is an evaluative type and has been done by scientometric method. The statistical population includes 54 websites of scientific-research journals of educational sciences. A researcher-made checklist used as a data collection tool and the checklist was completed separately for each publication. Results showed that 49% of the publications belonged to state universities, of which 32 were quarterly, 21 were bi-quarterly and one was bi-monthly. Only 2 Journals were published in English language and more than 50% of publications in this field are delayed. Following the review of the publishing system, the "Sinaweb” is the most widely used system (frequency of 38). Findings also showed that the 7 oldest publications are "Research in Islamic Education" and "Educational Sciences" and the newest is "Iranian Journal of Comparative Education”. Out of 54 journals studied, only 6 journals have the highest index, so that they are indexed in most of the surveyed databases, and two journals are indexed in the Ulrich databases. In addition, only 4 journals gained A ranking in the ISC Center studies. The websites of the educational science journals have approximately observed the indexing criteria of the database.
کلیدواژهها [English]