نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکتری رشته مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، ایران، تهران. مدرس دانشگاه
چکیده
تازه های تحقیق
در این پژوهش به معرفی دو روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی و الگوریتم Topsis به عنوان روشهای تصمیمگیری چند معیاره پرداخته شد. فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت تصمیمگیری و انتخاب یک گزینه از میان گزینههای متعدد تصمیم با توجه به شاخصهایی که تصمیمگیرنده تعیین میکند، به کار میرود و الگوریتم Topsis، به عنوان یک تکنیک تصمیمگیری چند شاخصه جبرانی بسیار قوی، برای اولویتبندی گزینهها از طریق شبیه نمودن به جواب ایدهآل است که نسبت به تکنیک وزندهی، حساسیت بسیار کمی دارد و پاسخهای حاصل از آن تغییر عمیقی نمیکنند. با توجه به مطالب فوق میتوان گفت که روشها و تکنیکهای مختلفی جهت بررسی و ارزیابی کیفیت فعالیتهای موسسات خدماتی وجود دارد، اما لازم است که متولیان با به کارگیری روشهای تصمیمگیری چند معیاره بر شاخصهایی که امتیاز و تاثیرگذاری زیادی برای ارزیابی کیفیت خدمات دارند، بیشتر تأکید کنند. این امر باعث میشود تا شاخصهای مهمتر در امر کیفیت خدمات آموزش عالی بیشتر مورد تاکید قرار گیرند و بتوان به فهم ارتباط بین این شاخصها و کیفیت خدمات نائل آمد و با رفع نقاط ضعف در فرآیند ارائه خدمات و توجه و تاکید بر چنین معیارهایی به بهبود، حفظ و ارتقاء کیفیت خدمات کمک شایانی نمود. از طرفی کاربرد این تکنیکها در مقایسه بین فعالیتهای گوناگون کیفی موجب میشود تا رتبهبندی و اولویتبندی دقیقتری صورت پذیرد و از خطاهای اندازهگیری بر اساس کاربرد اوزان مساوی برای تمامی معیارهای کمی و کیفی کاسته شود. روشهای فوق میتوانند بر مبنای منطق فازی جهت مطالعه و ارزیابی کیفیت خدمات آموزش عالی کاربرد وسیعی داشته باشند و محاسباتی دقیقتر نسبت به رویکردهای موجود به عمل آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Higher education institutions, as one of the types of service organizations, should try to identify the expectations and needs of students, maintain and attract their loyalty and gain a competitive advantage, and provide them with quality services. Examining the methods and approaches proposed in quality assurance systems has been considered as a suitable strategy to maintain and improve the quality of the higher education system and a suitable response to the challenges ahead in providing quality services. In the service quality evaluation process as a decision process, multi-criteria decision-making techniques can be mentioned as a new method to measure its desirability and quality. In terms of its fundamental purpose, this research is part of the descriptive review methods, which tried to present the findings with a descriptive method by examining the documents and information, and compared the two methods (AHP) and (Topsis) as suitable methods to evaluate the quality of higher education services. In this research, the method of library studies was used to collect data. The results of the research showed that the multi-criteria decision-making methods (AHP) and (Topsis) have a suitable ability to evaluate the quality of educational services in the higher education system.
کلیدواژهها [English]